Viser søkeresultater 1 til 6 av 6

Tråd: Minime. Help.

Medlem siden
    Oct 2011
    Meldinger
    2

Post Minime. Help.

TAKK for dette forumet.... Jeg tror kanskje dette er svaret på mange av mine problemer.

Håper jeg legger dette på rett side?

Noen som vil lese og gi kunnskapsrik respons?

Dette er min historie.

Jeg er ei jente på 28 år som for snart 10 år siden fikk diagnosen angst. Den fikk jeg etter at jeg "kollapset" på et kurs jeg var på. Jeg ble kjørt til fastlegen i ambulanse, der min mamma møtte meg, og fikk en lege til å sjekke meg. Det var en indre uro som kom som lyn fra klar himmel, og den ga seg ikke. Og det har den ikke gjort siden.... Da dette hendte, hadde jeg nettopp gått igjennom en medisinsk abort (4-5 dager før), og begynt på p-piller (Yasmin) Jeg må også legge til at en mnd i forveien, hadde jeg vært hos legen min og fått resept på betablokker som jeg tok 3 ganger om dagen pga skjelving og svetting/hjertebank (noe jeg ser på som kanskje begynnelsen av stoffskifteproblemer?) som ikke fungerte. Jeg husker spesifikt at jeg sa til legen at jeg følte at hodet mitt holdt rett og slett på å dette av, fordi det føltes så tungt, og at jeg ikke fikk puste. Husker det som det var i går, siden reaksjonen hans da var å små fnise det bort. Jeg følte meg rett og slett dum. Men nok om det. Legen mente det ikke var noe galt med meg, og jeg fikk aldri vite noen resultater på noenting, og han ba meg sjekke ut ledig plass på psykriatiske i nabobyen tilfelle jeg fikk et "utbrudd" til. Etter denne episoden, har jeg aldri følt meg normal. Det er mange ting som ikke stemmer med kroppen min, og det er mange ting som jeg ser tilbake på nå som indikerer at dette var et stoffskifteproblem som utartet seg fra tidlig ungdomskolen.

Jeg var alltid flinkest i klassen i matematikk og norsk, og gjorde 6.klasseoppgaver i 4.klasse som hjemmelekse. Jeg var en smart og sosial jente med masse av humor og masse energi. Spilte fotball helt opp til kretslaget i mitt fylke og hadde fotball som intr. nr 1. Når jeg kom over i ungdommens verden på ungdomsskolen, ble det annerledes. Jeg fikk toppkarakterer på første året, men så begynte det å dabbe av og jeg husker at uansett hvor mye jeg prøvde å konsentrere meg, så gikk det ikke. Jeg begynte å komme forsent til timene fordi jeg ikke kom meg opp, og det endte med tilslutt at min mamma forlanget dop-prøver av meg, da hun trodde jeg regelrett gikk på dop! Jeg var så slapp, lå bare på sofaen, og var ikke intressert i å være med på noen ting. Jeg begynte å slite med talefeil og mumlet istedenfor å snakke. Noe som ikke var likt meg, da jeg alltid var "skrøneren" i gjengen som alltid hadde en høy røst som alle likte. Og slik eskalerte det. Jeg ble sett på som en lat og uintressert, asosial jente bare på noen mnd.

Når jeg leser de fleste som har skrevet inn her, begynner tårene å trille. Det er jo akkurat som å lese om meg! Og tanken kan ikke utelate seg fra hodet; Kan dette fra da av ha vært en begynnelse av problemer med stoffskiftet?

Etter anfallet mitt på kurset, gikk alt nedover. Ingen så på meg som normal lengre. Jeg var depresiv og stappfull av angst. Men hvorfor? Jeg gikk til psykolog 2 ganger i uken, og ingen av oss kom noen vei. Jeg forstod ikke hvorfor jeg hadde angst, og iallefall ikke hvorfor jeg hadde depresjoner?! Jeg har ikke hatt den ideelle oppveksten, men den har vært langt ifra "getto-tøff" Den er ikke slik ille at jeg kunne tenke meg at lille meg fikk angst og depresjoner av. Derfor har ikke hodet mitt falt til ro med tanken på angst, og jeg er sikker på at dette er en diagnose som først er satt og da ikke man blir kvitt, om du forstår. Men en ting jeg er helt sikker på, at angst er det innblandet i dette kaoset, men angsten kom nok sammen med noe annet, som stoffskifteproblemer, kanskje?

Jeg setter spm tegn ved en del opplevelser jeg har hatt. Slik som det første svangerskapet mitt. Da fikk jeg en kraftig svangerskapsforgiftning som gjorde at jeg sleit med meg selv og formen i 1 og et halvt år etterpå. Så har jeg tenkt på det i ettertid, at når jeg blir syk, noe jeg blir svært ofte, og da mener jeg SVÆRT ofte, som i 1 gang i mnd eller så, så tar det så lang tid for meg og kroppen min å hente seg inn igjen.....Og jeg får somregel slike snodige sykdommer som de fleste ALDRI har hørt om. Dette er for meg et stort mysterium!
    Det andre svangerskapet gikk fint. Der var det de første mnd som var ille, men de siste 4-5mnd av svgskp mitt var som en drøm (dog var jeg stor som en hval og beveget meg meget lite, men selv om, så har jeg aldri følt meg så bra!) Og de første 3 mnd etter svangerskapet var jeg som en ny person! Jeg fungerte som normalt! Jeg hadde det SÅ bra med megselv og ønsket at det ikke skulle slutte, men det gjorde det, og da var man tilbake til det gamle halvlevelige livet..... Da må det jo ha noe med hormonballansen/stoffskiftet å gjøre, eller?

En ting til som jeg har lagt merke til, er at da jeg fikk dette "angst" anfallet, ble jeg plutselig stapp full av kviser. I ansikt og på skuldrene, men dette har jeg aldri slitt med i ungdomstiden. Når jeg har bra perioder, har jeg veldig lite kviser, så jeg tror det har en sammenheng! Nå er jeg 28 år og ser ut som et pizzatryne!

Uansett, antidep-piller, neddopningspiller, tetracykliner (til kviser) eller annet vås som ikke funker, så skal jeg finne ut av dette her! Og jeg skal bli frisk. Nå ser jeg på livet som halvt levbart, men jeg vil jo nyte livet! Ikke leve det halvt. Jeg er nok sikker på at dette ikke er veldig skadelig for meg å gå udiagnotisert, men jeg vil som sagt fungere.

Tingen som gjorde at jeg kom innpå dette nå, er at jeg igjen har begynt på Diane p-piller og sliter veldig med den samme "angsten" som jeg fikk etter Yasminepillene jeg tok for 10 år siden. Det var som å skru tilbake tiden 10 år, rett og slett.

Her er mine "dagligdagse" symptomer (som kan variere fra minutt til minutt)

ALLTID slapp
    ALDRI uthvilt
    Reagerer sterkt på hormonbehandlig som Diane p-piller
    Tretthet og økt søvnbehov
    Vektøkning selv om jeg trener 2-3 ganger i uken?!
    Problemer med magen
    Dyp/mannlig stemme
    HEVELSE I FINGRENE!!! Fingrer som store knakwurster! - og det har jeg hatt leeeeeenge.
    Konsentrasjonsvansker deluxe og hukommelse som en 190åring med demens
    Sliter med magen.
    Nedstemthet/selvmordstanker og angst
    Tørr hodebunn
    Kviser i hodebunn, i slimhinner og i ansikt og nakke/skuldre
    Stive ledd i nakke og skuldre/rygg
    Rask puls og hjertebank
    Skjelving
    Svetting og manglende toleranse for varme
    PMS
    Uro og irritabilitet
    Søvnproblemer
    Høyt kolesterol og blodtrykk
    Piping i ørene
    Har prøvd å trene i 5-6 mnd nå, men blir bare i dårligere form enn noen gang :( Ikke går jeg ned et gram heller.....
    Sliter med stress. Får angst så fort det er litt stress og lite søvn i bildet.
    Kaotisk i hodet, som ikke går ann å fikses uansett!

Kan noen geleide meg til hvordan jeg går videre? Jeg gjør hva som helst og betaler hva som helst for å få prøvd ut om det er stoffskiftet mitt som er ute av gjenge, selv om prøveresultatene er "fine"

Ikke fastende (vet ikke om det spiller noe rolle) ligger på:
    TSH : 1
    fT3: 4.5
    fT4: 17.3

Gi meg alle tips, og fortell meg gjerne hva jeg bør gjøre, hva slags blodprøver jeg bør ta, og ikke minst, hvem skal jeg oppsøke (privat) for å bli utredet?

Beklager for en lag bok til innlegg, men jeg ble så revet med. Håper noen vil lese og svare meg?

For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Minime. Help.

Hei, og velkommen hit!
    Jeg ble også først diagnotisert som deprimert.
    Etter tre-fire uker kom de på og sjekke stoffskiftet mitt, og jeg var så "heldig" at blodprøvene ikke var i grenseland, men viste klart at jeg hadde lavt stoffskifte.

Stoffskifteprøver skal tas fastende klokka åtte om morgenen. De forandrer seg nemlig utover dagen.
    Jeg er ikke ekspert på dette, så jeg håper de mer proffe enn meg korrigerer meg om jeg sier feil, men jeg ville fått tatt nye stoffskifteprøver klokka åtte om morgenen og fastende. Kanskje også fått sjekket anti-TPO?
    I tillegg ville jeg fått sjekket jernlager, d-vitaminer og b12. Alle disse siste kan også gi slike symptomer du ramser opp.

Medlem siden
    Oct 2011
    Meldinger
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Hei, og velkommen hit!
    Jeg ble også først diagnotisert som deprimert.
    Etter tre-fire uker kom de på og sjekke stoffskiftet mitt, og jeg var så "heldig" at blodprøvene ikke var i grenseland, men viste klart at jeg hadde lavt stoffskifte.

Stoffskifteprøver skal tas fastende klokka åtte om morgenen. De forandrer seg nemlig utover dagen.
    Jeg er ikke ekspert på dette, så jeg håper de mer proffe enn meg korrigerer meg om jeg sier feil, men jeg ville fått tatt nye stoffskifteprøver klokka åtte om morgenen og fastende. Kanskje også fått sjekket anti-TPO?
    I tillegg ville jeg fått sjekket jernlager, d-vitaminer og b12. Alle disse siste kan også gi slike symptomer du ramser opp.
    Tusen takk Bente R
    Så flott å se at noen tar seg tid til å lese og skrive om sine erfaringer. Det gjør det hele litt lettere
    Jern dvitaminer og b12 er fine, men har ikke tatt antiTPO. Hva er det? Skal spørre legen min om jeg kan ta nye prøver, for de jeg tok var etter jobb, klokken 14, og absolutt ikke fastende. Har det mye å si tror du?

Takk for svar. Det betyr veldig mye for meg
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av Mini Vis post
    Tusen takk Bente R
    Så flott å se at noen tar seg tid til å lese og skrive om sine erfaringer. Det gjør det hele litt lettere
    Jern dvitaminer og b12 er fine, men har ikke tatt antiTPO. Hva er det? Skal spørre legen min om jeg kan ta nye prøver, for de jeg tok var etter jobb, klokken 14, og absolutt ikke fastende. Har det mye å si tror du?

Takk for svar. Det betyr veldig mye for meg
    Hei Mini

Jeg har funnet to interessante artikler om Anti TPO og spesielt dens betydning i forbindelse med fødsel::

Forstå Anti TPO

Skjoldkjertelsykdom er en vanlig lidelse. Screeningtester for skjoldkjertelsykdom består av målinger av anti-TPO (antistoff mot thyreoperoksydase), skjoldkjertelstimulerende hormon (TSH) nivåer og nivåer av skjoldkjertelhormoner (T3 og T4) i blodet.

Anti-TPO indikerer en autoimmun reaksjon der kroppen sender immunceller til å angripe skjoldkjertelen. Dette angrepet kan føre til skjoldkjertelsykdommer som Hashimotos tyreoiditt, Grave sykdom eller postpartum tyreoiditt.

Thyroid peroksidase

Thyroid peroksidase (TPO) er et enzym som trengs for å produsere thyreoideahormoner.
    TPO enzymet hjelper med å føre jod til thyroglobulin, et protein som er nødvendig for å produsere thyreoideahormoner.
    TPO-funksjonen er stimulert av TSH.
    TSH er en respons fra hypofysen til å gi kroppens mer skjoldkjertelhormoner, som er viktige hormoner nødvendige for kroppens cellemetabolisme.
    Anti-TPO rettet mot TPO enzymer bremser eller stopper denne nødvendige aktiviteten.

Antistoffer i autoimmun sykdom

De fleste skjoldkjertellidelser er forårsaket av en autoimmun sykdom.
    Antistoffer eller store proteiner, angripe vanligvis fremmede stoffer i kroppen som bakterier, virus og giftstoffer.
    Miljømessige eller genetiske lidelser kan få antistoffer til å angripe kroppen.
    Anti-TPO angriper TPO-proteiner og hindrer deres funksjon i skjoldkjertelen.

Thyroidsykdommer

Anti-TPO er funnet i 75 % av pasienter med Graves sykdom. Graves sykdom fører til overaktivitet i skjoldkjertelen - hypertyreose (høyt stoffskift).
    Det er mest vanlig hos kvinner over 20 år.
    Anti-TPO er også funnet i 90 % av pasienter med Hashimotos tyreoiditt.
    Dette er en kronisk betennelse i skjoldkjertelen som vanligvis resulterer i hypotyreose (lavt stoffskifte), som oftest funnet hos middelaldrende til eldre kvinner.
    Sykdommen kan være familiær.

Postpartum tyreoiditt

Gravide kvinner som har anti-TPO har høy risiko for å utvikle postpartum tyreoiditt. 5 - 10 % av gravide utvikler postpartum tyreoiditt, en sykdommen som kjennetegnes ved hypertyreose etterfulgt av hypotyreose. Dette kan skje alt fra 1 til 4 måneder etter fødselen.
    Kvinner med andre autoimmune sykdommer, en historie med skjoldkjertellidelser eller en familiehistorie med skjoldkjertelsykdom bør screenes for anti-TPO i løpet av svangerskapet.

Hva er fødsel tyreoiditt?

Kvinner med postpartum tyreoiditt kan oppleve vektendring, utmattelse, rask puls, angst, følsomhet for ekstreme temperaturer, nervøsitet, og vannretensjon. Når skjoldbrusk er overaktiv, symptomer som vekttap, hurtig puls, og angst er mer vanlig, mens en underactive skjoldbruskkjertelen kan føre til vektøkning, en puffy ansikt, og følsomhet for kulde. Dessverre, mange av disse symptomene er vanlige i nye mødre, som ofte føler seg trøtt og stresset, og symptomene er ofte forvekslet med fødselsdepresjon, en alvorlig tilstand som krever en helt annen behandling tilnærming.

Fødsel tyreoiditt kan identifiseres ved å ta en blodprøve for å sjekke om nivåer av skjoldbrusk hormoner. Hvis hormoner er for høyt, kan medisiner gis for å blokkere dem. Hvis nivået er for lavt, kan en kvinne ta supplerende hormoner å gjøre opp for hormonene hennes skjoldbrusk ikke produserer.

Håper dette kan hjelpe deg før du skal til legen. Det verste som skjer er å ikke bli trodd når legen ikke tar symptomer på alvor

-lig hilsen Elbeth

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Be også om å få tatt TRAS
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

TRAS er en forkortelse på Thyroidea Reseptor antistoff.

Sitat Opprinnelig skrevet av El-Ella Vis post
    TRAS er en forkortelse på Thyroidea Reseptor antistoff. Dette antistoffet binder seg til skjolbruskkjertelen på samme sted som hypofysehormonet TSH gjør.
    TRAS og TSH er altså konkurrenter.
    Når TRAS er forhøyet betyr det at TRAS vinner over TSH.
    Dette betyr at skjoldbruskkjertelen ikke lenger er under kontroll av hypofysen, men under nokså tilfeldig kontroll av ett antistoff som ikke skal være der.

Jeg fikk beskjed om at forhøyet TRAS er nokså entydig med Graves sykdom. Jeg har TRAS på 2,3, og den skal være mindre enn 1,5 (<1,5).

Jeg har høyt stoffskifte. Derfor har jeg fått beskjed om at det er sannsynligvis Graves pga forhøyet TRAS. Hvid du har lavt stoffskifte og forhøyet TRAS er det ikke sikkert det er pga Graves, men en annen autoimmun sykdom kanskje?

Ettersom jeg har fått beskjed at TRAS på 2,3 er for høyt, tenker jo jeg at når det står at TRAS skal være <1,5, så betyr jo dette at det er mindre enn 1,5. Ellers hadde jo ikke min TRAS vært forhøyet hvis <1,5 betyr at den skal ligge over 1,5??

Kompliserte greier gitt...

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn