Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Threaded View
-
29-03-09, 13:08 #1
Tid til et nyt Lægeløfte?
I dag er lægerne ernæringsmæssige analfabeter. Stort set nævner de mest fibre mod forstoppelse, og så er alle glade. Eller er de?
I dag er tingene en del mere komplicerede, med masser af medicinske præparater uden viden om langtidsvirkninger og hvor man ofte ikke kan sige med sikkerhed - om det var sygdommen eller behandlingen, der har invalideret eller taget livet af patienten. Læste et sted for ikke så længe siden, at antallet af patienter, der dør af deres behandling er nu så stort, at dette svarer til at en Jumbo Jet (Boeing 747 med 497 passagerer ombord) falder ned fra himlen hver eneste dag....året rundt.
Dette stiller andre krav til lægernes etik og omtanke, end på Hippokrates` tid. Vi trænger til et helt nyt Hippokratiske Ed/lægeløftet.
Den norske hippokratiske ed:
Jeg sverger ved legen Apollon, ved Æsculap, Hygeia (Helsen), og Panakeia, og jeg tar til vitne alle gudene, alle gudinnene, til å holde i samsvar med min dyktighet og dømmekraft, denne Ed.
«Å holde ham som lærte meg denne kunst like kjær for meg som mine foreldre; å leve sammen med ham og om nødvendig dele mitt gods med ham; å anse hans barn som mine egne brødre, å lære dem denne kunst hvis de ønsker uten betaling eller skriftlig løfte; å overlevere kunnskapen til mine sønner og min læremesters sønner og disiplene som har vervet seg og har godtatt yrkets regler, men til ingen andre.
Jeg vil bruke mine evner for det beste for mine pasienter i samsvar med min dyktighet og min dømmekraft og aldri volde noe skade. Jeg vil ikke gi dødelig gift til noen som ber om det, heller ikke gi råd til hvordan de kan avslutte sitt liv. Heller ikke vil jeg gi en kvinne et pessar for å forhindre svangerskap. Men jeg vil holde både mitt liv og min kunst ren. Jeg vil ikke kutte etter stein, selv for pasienter hvor sykdommen viser seg; jeg vil overlate denne operasjonen til å bli utført av praktiserende, spesialister i denne kunst.
I ethvert hus jeg kommer til vil jeg gå inn bare for pasientenes beste, holde meg selv langt fra all forsettelig skade og all forlokkelse til å elske med kvinner eller menn, fri eller trell.
Alt som kommer til min viten under utøvingen av mitt yrke eller i daglig samkvem med mennesker, som ikke burde bli kjent for andre, vil jeg holde hemmelig og aldri avsløre.
Hvis jeg holder denne ed trofast, vil jeg kunne nyte mitt liv og utøvingen av min kunst, respektert av alle mennesker i all tid; men hvis jeg bli avledet fra min ed eller bryte den, måtte så det motsatte bli min byrde.»Hmm... det er nemt at se, at de danske læger er meget mindre forpligtede af "deres" version af Lægeløftet - end de norske læger....Dansk Lægeløfte anno 1815 og frem til i dag:
Efter at have aflagt offentlig prøve på mine i de medicinsk-kirurgiske fag erhvervede kundskaber, aflægger jeg herved det løfte, til hvis opfyldelse jeg end ydermere ved håndsrækning har forpligtet mig, at jeg ved mine forretninger som praktiserende læge stedse skal lade det være mig magtpåliggende, efter bedste skønnende at anvende mine kundskaber med flid og omhu til samfundets og mine medmenneskers gavn, at jeg stedse vil bære lige samvittighedsfuld omsorg for den fattige som for den rige uden persons anseelse, at jeg ikke ubeføjet vil åbenbare, hvad jeg i min egenskab af læge har erfaret, at jeg vil søge mine kundskaber fremdeles udvidede og i øvrigt gøre mig bekendt med og nøje efterleve de mig og mit fag vedkommende anordninger og bestemmelser.
Jeg tvivler også på, hvad er meningen med at indbygge ordet "samfund" i Lægeløftet? Har Hippokrates mon været forpligtet over for "samfundet"? Og i så fald - hvad gjorde han når samfundets interesser kolliderede med patientens? Hvad valgte han så at tage vare på og hvad måtte ignoreres? Man kan jo ikke tjene to herrer uden at komme ud for et etisk dilemma...
Ordet "samfund" hører slet ikke med i et lægeløfte, idet det giver ganske sig selv, at når man ubetinget dyrker patientens bedste - tjener man, som læge - sit samfund bedst muligt.... ved søge at opretholde helbred og trivsel hos samfundets borgere, så disse kan fortsætte med at være virksomme og yde til samfundet bl.a. gennem at have helbred og kræfter til den daglige indsats....
Ved at yde, som læge, sit bedste for alle mennesker, også for de anderledes virksomme - de svækkede, de handicappede og de kronisk syge - medvirker lægen - den gode læge - til, at også disse mennesker, i henhold til deres muligheder, yder en stor indsats i den daglige tilværelse de deler med de raske og de virksomme.... og på denne måde understøttes hinanden, borgere imellem - de raske, de syge og.....lægerne. Og dermed også samfundet!
Der er ikke brug for ordet "samfund" i Lægeløftet.
Ordet "samfund" svækker Lægeløftet direkte og indirekte....
Ordet "samfund" tiltrækker til lægegerningen de forkerte personligheder, der ikke vil kunne drømme om at sætte et sygt menneske før samfundet.
Ordet "samfund" i Lægeløftet, skaber den brist, hvorigennem "samfundets tjenere" kan bryde ind i Lægegerningen og udhule den, eller værre - ombytte den fra at være for patienten - til at blive for "samfundet".
Vi har brug for et nyt, tidsvarende og entydigt Lægeløfte!• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Tid til et nyt Lægeløfte?
Av Anisa i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 6Siste melding: 12-07-11, 17:09

Svar med sitat
Bokmerker