Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Threaded View
-
24-09-11, 01:26 #1
TSH "friske" verdi... gud hjelpe meg....?
Når man lager referanseverdiene for blodprøvene, så tar en et visst antall mennesker som er friske og målt deres verdier. Så tar man bort et liten prosendel av hver ende av normalfordelingskurven og det som er igjen brukes til referanseverdiene. Disse referanseverdiene kan ikke fortelle hva som er spesifikk din verdi, bare hva som statistisk sett kan være sannsynlig at dine verdier er innenfor disse. Fortsatt så er det friske mennesker utenfor disse referansene.
Dette vil da si lite om dine verdier da alle er forskjellige og med med mindre du har prøver fra da du var frisk så er det ingen måte å si sikkert hva dine ”friske” verdier er.
TSH er et hormon som utsonderes fra hypofysen for å regulere de andre hormonene, når denne øker over referanseområdet si viser dette til en svikt i skjoldkjertelhormonene. Dvs økt produksjon av TSH stimulerer skjoldkjertelen til å produsere mer hormon ved evt mangel.
Feks skulle TSH referansen ligge mellom 0.64 - 4.7 mIU/L og din ”friske” verdi skulle ligge på 0,64 så kan TSH øke med 634% og det vil fortsatt ikke regnes som hypotyrese, men derimot ligger den på 4,7 og den øker med 634% så vil TSH ligge nærmere 35 og du vil mest sannsynlig få diagnosen hypotyrese.
Det finnes studier som viser at TSH verdien ikke kan relateres til en persons symptomer på hypotyrese , og personer med TSH innenfor referanseverdien kan ha mange og langvarige symptomer på hypotyrese.
Problemer med binyrene og hypofysen kan også påvirke TSH verdien.
Det erkjennes ikke at det finnes personer med alvorlige hypotyrese symptomer som har TSH innenfor referanseverdien, så leger og forskere prøver å finne alternative diagnoser til dette (http://www.skoldkortelforeningen.se/fakta.html).Jeg er en 83 modell , jente fra gudbransdalen som sliter litt med hypotyreose problematikk og har vel gjort dette nesten hele livet.
Har hatt diagnosen lavt stoffskifte i fem år men symptomene løper nærmere 15 år tilbake i tid og det ble ikke tatt NOEN stoffskifte prøver før for 5 år siden.
Lignende tråder
-
Har Friske mennesker en TSH på 3+?
Av atv i forumet TSHSvar: 2Siste melding: 23-02-08, 18:21 -
Er det mulig å ha lavt stoffskifte med forhøyet TRAS- verdi?
Av MetteS i forumet Høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 05-10-06, 18:30 -
Kan dere hjelpe meg med å hjelpe min sønn?
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 42Siste melding: 08-09-06, 01:55 -
Bør alle friske ta blodprøver?
Av Joni i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 03-06-06, 11:07 -
Hva er normal verdi ?
Av Feiga i forumet BlodprøverSvar: 1Siste melding: 02-06-05, 12:26

Svar med sitat
Bokmerker