Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Jan 2009
    Meldinger
    1

Standard Lavt stoffskifte eller utbrent??

Hei

Ny her. Har blitt behandlet med Levaxin for lavt stoffskifte i snart ett år. Siden medisineringsstart har både TSH og anti-TPO steget (siste måling TSH 6,7 anti-TPO over 1000). T4 (eller noe sånt)12. Dosering er 75 mikrogr Levaxin daglig.

Jeg er såååååå trøtt, tung i kroppen og skikkelig nedfor til tider. Orntli sliten rett og slett. Er dette symptomer på stoffskiftet? Er så lei av å sitte å "forsvare" meg mot å være depressiv, utbrent, stresset o.l. ovenfor legen min. Ikke fordi jeg har noen problemer med dette, men kan ikke se grunnen til at jeg skulle være noen av delene. Han tror ikke mine symptomer har noe med stoffskiftet å gjøre, fordi mine verdier ikke er så ille. Hvor går grensen for disse verdiene? Burde jeg ikke selv i det minste ha en liten aning dersom jeg var deprimert/utbrent/stresset/sliten?

Lei av å føle meg "ikke-som-meg-selv", noen råd?? Hjelp....
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

baremei Gjest

Standard Sv: Lavt stoffskifte eller utbrent??

Med en TSH på 6,7 er det ikke det minste rart at du føler deg sliten. Det er langt over ethvert normalnområde (med mindre du har havnet hos en eller annen dinosaurlege som ikke følger med i tiden).

Dosen Levaxin er liten, bekreftes av den høye TSH-en og skal garantert økes.
    Kunne vært kjekt å få sett resultatene på FT3 og FT4 også, men de bekrefter nok.

Høres ut som om du er nødt til å bytte lege, og du må i hvert fall få legen til å øke dosen din. Jeg ville økt til 100mcg daglig i 8 uker, tatt ny blodprøve, og så evt. økt med halvparten av det igjen over 8-12 uker. Ny prøve og ny justering, men her må du ta det særdeles rolig, ellers kan du fort bikke over akkurat din riktige dose.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Symtomene dine er typiske for lavt stoffskifte. Tall fra blodprøvene dine støtter at stoffskiftet er for lavt. Dosen din er også bare halvparten av hva man i gjennomsnitt trenger når kjertelen er helt uproduktiv og ikke gir noe bidrag slik at all thyroxinen må komme fra tabletter.

Grensen for verdiene er dine egene.
    Det er bare du som har dine grenser. Men laboratoriene lager jo statistikker over hva friske mennsker har, men problemet er jo at men ikke vet hva du skal ha. Dagens behandlingsregime bruker likevel disse grenseverdiene (referanseverdier) og man anbefaler at thyroxindosering skal gi prøvesvar innenfor disse grensene.

Det jeg kan se av det du oppgir, er at TSH er langt over grensen.
    TSH er ikke et stoffskiftehormon, men et hormon som styrer hvor mye kjertelen skal produsere (når den er iorden da). Denne fortsetter tilsynelatende sin virksomhet også etter at kjertelen er blitt uvirksom.
    Jo høyere denne er - jo høyere er behovet for mer thyroxin.
    Referansverdier varierer litt fra lab til lab, men for TSH er den gjerne rundt 0,2 til 3.

Verdien av TSH endrer seg når den skal reagere på thyroxin fra tabletter på en slik måte at den blir lavere. Mange thyroxintyggere har TSH=0 for å få nok thyroxin til å trives.
    Så din verdi er alt for høy, og dosen din er alt for lav.

http://www.uib.no/isf/eyr/2002q1/009210.html

http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=520952

Denne gir også en god funksjonsforklaring : http://www.legeforeningen.no/asset/38319/1/38319_1.pdf

Får håpe du kommer deg gjennom - ikke lett når men går der og er underdosert.
    Det er dessverre nødvendig for oss å utdanne oss i vår egen sykdom. Praksis viser at leger ikke kan dette, og det behandlingsregime som er lagt opp for dem er heller ikke godt nok.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    10

Jeg har udbrændte kirtler og er stadig træt. Har fået antidepr... og får mange forskellige sygdomme...virus og infektioner er det normalt. Jeg er lige begyndt for 4 dage siden med b12 vitaminer fra råd fra lægen...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

En dose på 75µg kan være okay for noen, men er ikke helt vanlig.

DDD (legemiddelindustriens definerte døgn dose)for thyroxin er offisielt 150µg, forresten.

Helt enig om at din dose er for lav, fordi TSH er så veldig høy, samt at dosen er uvanlig lav.

Det hender rett som det er at pasienter blir startet på Levaxin, og at legen beholder dem på startdosen, eller at pasienter bruker opp den boksen de har fått, også ikke er klar over at de må finne riktig dose sammen med legen, og at de så bare lar være å hente ny resept. Det gjør man jo med andre medisiner, ikke sant? Man tar jo bare ferdig antibiotikaen og så tar man ikke mer av den...

Vanlig prosedyre med stoffskiftemedisn er enten å øke dosen (etter legens ordre) alle to uker til en dose som tilsvarer cirka 1,7µg per kilo i trinn på 25µg, eller å ta blodprøver etter ca seks uker og så å øke dosen med 25µg og så ny blodprøve etter seks uker på denne dosen, osv. Målet er en TSH på 0,5-1,5 samt ft4 i øvre skikt samt bortfall av symptomene.
    Denne prosessen kan ta over ett år.

TSH rikker seg langsomt, og går litt ned og opp osv, og er ikke helt i ro før etter ca 6 uker (men det varierer) men prøvene på ft4 og ft3 vil gi en god pekepinn kjappere, allerede etter noen dager eller en uke. Legene vet ikke hvordan de skal dosere etter ft4 og ft3, forresten. Men de skal minst halvveis opp, og stedet hvor de skal er individuelt, og det er derfor du må hente inn alle prøveutskrifter og lage et excelark hvor du skriver dine prøveresultater og såmptomene. Da får du doskuentert hvor du skal ha din ft4 og ft3. Sånn to tredeler er en tommelfingerregel man kan gå ut ifra men det fins dems om skal bare ha dem på 50% opp og dem som skal ha dem akkurat litt over referanseområdet.
    Legene går etter TSH og man vet jo ikke på forhånd hvor man selv skal ha den, samt at Levaxin og liothyronin senker TSH ganske mye og hos noen (muligens 30%) blir TSH bare 0. FT4 go ft3 stemmer erfaringsmessig bedre.

Uansett, en TSH på 6-noe betyr underdosering.

nora

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn