Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sor-Trondelag
    Meldinger
    61

Standard Endkrinolog Trondheim som har kunnskap om Armour / Erfa

Hei

Kjenner dere til en endokrinolog i Trondheim som har kunnskap om Armour/ Erfa?

Setter kjempestor pris på tilbakemelding.

Friske tanker, Vilje

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: Endkrinolog Trondheim som har kunnskap om Armour / Erfa

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men noen inne her har nevnt AKER før.
    Jeg ville sendt en mail til Louise koren Dahl (du får sikkert adr. ved å ringe dit).
    Aker ,sammen med Haukland, er vel de mest renomerte hormonavd. i Norge.
    Legene der setter ofte reteningslinjer for andre keger...Egil Haug(pensjonist nå,tror jeg) var overlege på AKER. Det var en artikkel i "Tidsskriftet for Den Norske Legefor.) som i en artikkel beskrev standart behandling for hypotyreose. Det var her han sa at gravide må opp 25% på med. i første tredjedel av svangerskap.
    Hele artikkelen ligger inne her, hvis du søker....
    DET DU EVNT. FÅR FRA AKER ,TAR DU MED TIL LEGEN DIN!!!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Vilje Vis post
    Kjenner dere til en endokrinolog i Trondheim som har kunnskap om Armour/ Erfa?
    Ingen endokrinologer, men en almenmediciner omtalt i disse tråde:
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Husk at mange endokrinologer er negative til thyroider som Erfa og Armour. Men det er jo nesten det samme som å gå på Lio og Levaxin.

Egil Haug(pensjonist nå,tror jeg) var overlege på AKER. Det var en artikkel i "Tidsskriftet for Den Norske Legefor.) som i en artikkel beskrev standart behandling for hypotyreose. Det var her han sa at gravide må opp 25% på med. i første tredjedel av svangerskap.
    Hele artikkelen ligger inne her, hvis du søker....
    DET DU EVNT. FÅR FRA AKER ,TAR DU MED TIL LEGEN DIN!!!!
    Gunnda og Vilje, jeg la artikkelen i den andre tråden til Vilje, legger den inn her nok en gang Lykke til Vilje!

NB! På slutten av nevnte artikkel sies følgende :
    Under graviditet øker østrogenproduksjonen kraftig, spesielt i første trimester, og derfor øker også TBG-konsentrasjonen sterkt. Det er en av årsakene til at tyroksindosen må økes med omtrent 50 % hos gravide som behandles med tyroksin, og doseøkningen bør skje i første trimester. Hos thyreoideafriske kvinner vil den sterke økningen i choriongonadotropin (hCG) i første trimester stimulere thyreoideas hormonproduksjon, slik at TSH-sekresjonen reduseres eller undertrykkes. TSH kan derfor ikke brukes som mål på thyreoideafunksjonen i den første delen av graviditeten. Hos pasienter med primær hypotyreose er imidlertid thyreoideas kapasitet til å produsere tyroksin sterkt redusert eller helt ødelagt. Det betyr at hos gravide med hypotyreose kan TSH brukes som mål på om substitusjonsdosen er adekvat. Dersom TSH-nivået stiger, er det uttrykk for at tyroksindosen bør økes. Resultatene av de andre funksjonsprøvene kan være vanskelige å tolke, fordi vanlige referanseområder ikke gjelder på grunn av økningen i TBG-konsentrasjonen.
    Så om du kun hadde gått på T4, Levaxin, ville ikke TSH vært et mål å bruke. Og det burde i allefall endoen vite! Skremmende hvor lite de kan.....

Bruk dette, print det og ta det med til legen, sammen med det Loiuse Koren Dahll har sagt om at TSH ikke kan brukes når du bruker T3. Derimot bør legen din alltid ta både FT4 og FT3 når du bruker T3
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sor-Trondelag
    Meldinger
    61

Tusen takk Ruth, for din klokskap.

Jeg hører på dere, og øker dosen. Jeg har allerede økt med et 1/2 grain, og føler meg litt bedre.( Klarer å stå opp fra senga!) Bedre er bra. Skal øke med et halvt grain til.

Har sendt all informasjon til legen. Han skrev tilbake at det hele var langt utenfor hans kompetansefelt og konforsone- men at det virket logisk- mens till i strid med det endoen sa. Så han ble bare enda mer forvirret.

Vel, godt å ha dere!

Ps. Kan du Ruth eller andre lære meg opp en gang for alle i forhold til hva referanseverdiene egentlig er?

Jeg har vært slapp på å følge med, bare fulgt formen.

Hva er referanseramme på Ft3 for eksempel?

Tusen takk for fantastisk hjelp.

(((((Friske tanker til alle))))))

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hei Vilje, håper uroen din kan legge seg etterhvert som du forstår hvordan du skal handle. Og det er jo ikke lett å være amatør når ikke proffene vet rett!

Referanseverdier varier fra lab til lab!

Husk å be om utskrifter av blodprøver hos legen din. Samle dem i en perm. Jeg har i tillegg til å samle blodprøver hatt stor nytte av å føre en slags helsedagbok på maskinen min. Jeg skriver når det skjer endringer, i stikkords form. Dette er til hjelp både for meg og legen min. Jeg vil spesielt anbefale deg det der du er nå. Skriv opp eventuelle symptomer, formkurve, endringer av dose, om du legger til kosttilskudd, andre medisiner etc. Det har hjulpet meg til å bli kjent med både hypo og hypersymptomer og andre viktige ting.

Tilbake til lab:Fürst har for FT3 Referanseområde: 3,5 - 6,5 pmol/L

Fürst har for FT4 Referanseområde: 11,0 - 23,0 pmol/L

Aker har FT4 Referanseområde 8-20
    Aker har FT3 Referanseområde 3.6-8.3

Og Ullevål, sykehus i Bergen, Trondheim og Tromsø har kanskje også sine egne referanseverdier! Derfor er det viktig å både kjenne egne tallverdier, samt referanseverdiene. Og legge ut alle tallene her, ikke bare der du ligger, men også referanseverdiene. Hos Fürst er du innenfor referansegrensene om du har 23, men ifølge Aker ville det tallet vært over!

En annen ting som jeg opplevde sist jeg tok prøver: samme dag med ett minutts mellomrom tok jeg prøver som skulle til to leger, den ene skulle testes på Fürst, den andre på Ullevål. Ifølge Ullevål var jeg overdosert, ikke i følge Fürst. Det fikk meg til å undres over om prøvene er så pålitelige...

Og så er jo kluet nå å dosere deg slik at både du og barnet du bærer har det topp! Jeg håper du snart får det slik at du bare kan nyte og glede deg.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sor-Trondelag
    Meldinger
    61

Tusen takk, Ruth! Du er en solstråle!

Jeg føler jeg fremdeles at jeg er på blankisen, men føler meg roligere- og trygg på at jeg skal opp.

Tror ikke jeg har opplevd overdosesymtomer før, ikke helt sikker( ble veldig syk en gang jeg økte veldig raskt i begyennelsen på erfa). Føler en del uro i perioder, men ikke hjertebank og kaldsvetting.

Men kroppen har ikke oppført seg noe særlig de siste månedene. Jeg sliter mye med intense parestesier og nummenhet i armer og ben. Håper at alt løser seg etterhvert. Vært redd for at det er andre autoimmune tilstander på vei, men er under utredelse hos nevrolog nå.

Har nå trålet nettet etter suksess historer, og holder på å lese Dr. Kharrazian bok som anbefales.

Og akkurat begynt å spise glutenfri etter massiv informasjon om kobinasjonen gluten og Hashiomoto´s.

Og denne bloggen var veldig oppløftende:

Stacy Gramazio
    My doctor just told me to go gluten-free because 80% of those with
    Hashimoto's (thyroid antibodies) are also Celiac. Has anyone here
    controlled/improved Hashimoto's from a gluten-free diet?
    about 2 months ago · Report

Guy DaSilva
    Absolutely! Every patient I treat for Hoshimoto's thyroiditis that is
    caused by Gluten will have complete healing after going Gluten free
    providing there is no Intestinal Permeability. Have your doctor do a
    test for Intestinal Permeability. @Guy DaSilva, MD- Antiaging,
    Regenerative & Functional Medicine.

Stacy Gramazio
    Wow, thanks! Do you find in your practice that Hashimoto's patients
    have a corn sensitivity as well? I was gluten-free over a week and
    felt GREAT. Energy I hadn't seen in a long time...but then
    Superbowl...the corn chips were everywhere. I read that corn was "ok"
    for celiac, but I felt out-of-whack again the day after.

Thank you for the advice on Intestinal Permeability. I go tomorrow and
    will mention it.

Julie Holmes Hahn
    Yes I did. In fact after I went gluten free, it took about six months
    and I was retested and I now no longer have to take any synthroid! My
    levels are great. and yes, I had Hashimoto's. Hang in there!

Michelle Decker
    I have felt much better since I have gone gluten free. My joints feel
    so much better and I do not bloat like I use to. I have Hashimoto's
    and going gluten free was the best thing for me.

Så jeg har et håp om å få kontroll på denne kroppen min, slik at jeg kan få leve et mest mulig symtomfritt liv : ) Det ønsker jeg for alle!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Endkrinolog Trondheim som har kunnskap om Armour / Erfa

Tusen takk, Ruth! Du er en solstråle!
    Meget enig!
    Hva er referanseramme på Ft3 for eksempel?
    Hej Vilje Øhm... hva' skal du bruge referenceværdierne til? Det er kun nogle tal på et stykke papir, som er kunstigt fremkommet af en aftale lægerne imellem om, hvad de mener om det.

F.eks. er referenceinterval for FT3 3,5 - 7,8 (Aker Hormonlaboratoriet). Det betyder, at iflg. den vedtagne ref.værdi er alle værdier for FT3 på under 3,5 - for lave, mens alle værdier for FT3 på over 7,8 - for høje. Dvs. at alt som ligger imellem 3,5 og 7,8 anses for "normalt" og dette gælder for alle mennesker der får foretaget FT3-prøverne. Altså uden at differenciere at hvad for den ene person er helt fint, for en anden kan være alt for lidt eller alt for meget....

Mellem det laveste "normale" og det højeste "normale" er der en forskel på hele 4,3 og hvad med den patient der har FT3 på 3,5 og føler sig hundesyg, fordi vedkommende "medfødt" har brug for at ligge på 7,8 - men får ikke lov til at afprøve om doseøgningen kan hjælpe, fordi vedkommendes TSH "siger" at patienten er rask idet hans/hendes TSH-tallet befinder sig indenfor "normalværdien".

Meeen TSH's "normalværdi" ligger jo mellem 0,5 - 3,6 (også Aker) - altså et eller andet sted mellem 0,5 og 3,6... Hvad hvis det TSH "siger" er forkert, f.eks. fordi patienten har TSH-blokerende antistoffer, eller fordi der er en fejl i hypofysen som misfortolker tilbagemeldinger fra kroppens celler om FT3 (eller FT4) status? Eller hvis der er en eller fejl i signalformidling fra hypothalamus, som forstyrrer hypofysen i at tolke kroppens signaler om "hormonbeholdningen" korrekt.... og der derfor kommer for lidt TSH til skjoldbruskkirtlen og efterfølgende udvikles hormonmangel med dårlig form til følge. Men lægen er så fornøjet med "normalværdierne" at han/hun end ikke kan finde på at se udenfor boksen og forstå at patientens dårlige form kommer ikke af ingenting... Resultatet bliver at patientens medicindose bliver ikke justeret, fordi "normalværdierne" er fine - kan du følge mig?

Når du siger at du "Jeg har vært slapp på å følge med (blodprøverne), bare fulgt formen" har du netop gjort det eneste rigtige - fulgt formen. Vil du lave om på det nu og begynde at vurdere din tilstand ud fra "normalværdierne"? Det er jo netop det, som lægerne hidtil har gjort i dit tilfælde og hvad er kommet ud af det - ved du jo selv bedst, ikke?

Hvis du gør en fællessag med dine læger og vurderer din tilstand ud fra "normalværdierne" fremover, da kan du ikke andet end at være enig med lægerne, men det er nærmest lige så sikkert som amen i kirken, at du får ikke bedre af det. Da slet ikke mens du er gravid.

Hvad "normalværdierne" er "værd" kan jeg illustrere med eget eksempel, hvor jeg efter 26 år med sygdommen OG medicinering i henhold til TSH - har opdaget, at selv om "normalværdi" for FT4 er fastsat til 8 - 20 - skal jeg helt op på 28-30 for at trives. Det betyder et ramaskrig fra "helsepersonel", som råber og skriger "hyperthyreose" og er ganske ligeglade med at jeg ingen (i-n-g-e-n) symptomer har på hyperthyreose og får symptomer på HYPOthyreose blot mit FT4 befinder sig under 27-28.... Omvendt - kender jeg enkelte, som bliver "hyper" så snart deres FT4 sniger sig op på hele 10-11 og som skal ligge nærmest under "normalværdierne" for at trives, uanset hvor utroligt det end lyder.

Vi har alle forskellige mønstre for "homone-feedback" alle kroppens hormonkirtler yder hinanden indbyrdes og dette kan have indflydelse på, hvor meget (eller hvor lidt) af det enkelte hormon hver enkel kirtel skal producere (eller få fra tabletterne). Derfor fremkommer disse "underlige" forskelle i, at hvad der er godt for den ene, kan være for meget eller for lidt for en anden.

Hvad kan man så bruge "normalværdierne" til, når det i den grad varierer hvad den individuelle patient har behov for? Og bliver det ikke til en ufattelig nedtur, såfremt disse patienters individuelle behov bliver ignoreret til fordel for tal på et stykke papir?

Iflg. den ægte fagkundskab, må TSH ikke bruges til at vurdere effekten af behandlingen, tillige med at TSH er ikke egnet som et "behandlings-værktøj". Det skal man bruge FT4 (og gerne FT3) til, men praksis blandt lægerne er lige omvendt. Det bliver man nødt til (som patient) at tage stilling til såfremt trivslen er svingende mellem "ad helvede til" og "halv-skidt", og hvor gode perioder enten slet ikke kommer, eller kommer alt for sjældent.

F.eks. oplever flere syge af hypothyreose en bedring netop i denne tid, hvor vinteren er forbi og foråret er ved at springe ud. Lyset påvirker hormoner, temperaturen påvirker hormoner og det kan mærkes. På den anden side - allerede i anden halvdel af september oplever dette forum en kraftigt stigende interesse, idet mange syge af hypothyreose begynder at mærke skift fra bedre mod værre... mens lægerne er ganske upåvirkede og holder fast i TSH som eneste gyldige indikation på kroppernes hormonbehov (se evt. denne animation).

Om "normalområderne" har jeg skrevet her og jeg håber ellers, at du vil fortsat lytte til din egen krop, fordi den ved hvad den skal bruge for at trives. Det gør TSH-tallet ikke.

Håber du er ikke faldet i søvn over det lange indlæg, Vilje Du behøver ikke svare på dette "smøre", blot du gider tænke lidt over det. Rigtig god bedring til dig, og alt vel med din graviditet.

(Ruth. Ref.værdi for FT3 på Aker er på 3,5-7,8 )
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Armour i Trondheim?
    Av Mod i forumet Hos legen
    Svar: 0
    Siste melding: 02-03-11, 12:30
  2. ERFA på ARMOUR resept i TRONDHEIM?
    Av Vilje i forumet Resept på Armour Thyroid og Erfa Thyroid
    Svar: 4
    Siste melding: 06-04-10, 21:51
  3. Behov for litt grunnleggende kunnskap -
    Av Maggien i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 26