Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
-
25-03-11, 23:34 #1
Vanlig med "tilbakefall" symptomer?
Hei.
Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte for ca 1 år siden, og hadde omtrent alle symptomene man kan ha på sykdommen. Etter 3-4 måneder med Levaxin merket jeg langsomt men sikkert en stor forbedring i symptomene og var meget optimistisk med tanke på fremtiden. Blodprøvene viste også gode resultater både på TSH og FT4.
Men for et par måneder siden begynte jeg igjen å føle meg veldig utslitt av ingenting, trøtt hele tiden (sover veldig mye), hukommelsen er blitt verre enn den noen gang har vært og jeg har måtte be om delvis sykemelding fra jobb for å se om det kan hjelpe (foreløpig gjør det ikke det, men det er gått bare 4 uker med sykemelding. Idag ble jeg 100% sykemeldt i en mnd for en annen sykdom, og det kan jo hende dette vil ha positiv innvirkning også på stoffskiftet - det med å ta det mer med ro mener jeg. Har nemlig en meget stresset hverdag på jobben...).
Jeg må innrømme at det var skikkelig nedtur å få de mest plagsomme symptomene på lavt stoffskifte tilbake, etter flere måneders fravær - og det jeg lurer på er om dette er vanlig? Blir dessuten litt bekymret for at det er noe annet i veien, og at stoffskiftet på en måte "får skylden" fordi det er blitt en hendig "knagg" man kan henge alle plager på...
For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg selvfølgelig går oftere til legen for kontroll og måling av stoffskiftet nå - prøvene viser foreløpig ingen endring. Jeg tar 125 mcgr Levaxin per dag, og det har jeg gjort i ca 5 måneder.
På forhånd takk for svar!
Hilsen meg...
-
26-03-11, 01:22 #2
Sv: Vanlig med "tilbakefall" symptomer?
Hej Atina

Jeg tænker på, at man jo kan trænge til justering af dosen en gang imellem. 125 µ er mig bekendt ikke nogen særlig stor dosis, så kunne det være, du ha brug for mere? Jeg har selv fået justeret min dosis MANGE gange, og der gik over et år, før jeg kom frem til en dosis, der bare lignede det, jeg skulle bruge.
Du skriver Og så tænker jeg hvilken type prøve(r) har du fået taget? Kun tsh eller også ft4 og anti-tpo? Det vil være godt at vide i forhold til dine symptomer og ikke mindst den hudsygdom, du skriver om i en anden tråd https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=12566
Nogle læger venter på, at patienten falder ud af 'normalområdet' for tsh før de giver mere medicin. Jeg ved ikke, hvordan din læge er, men jeg ville være opmærksom på dette, hvis jeg var dig.
Jeg har oplevet, hvordan en periode med for lidt medicin kan få mange mærkelige symptomer frem, både dem, der har et navn og dem, som ikke har (og som ikke sjældent kaldes 'psykiske problemer')
Så jeg tror, du må ha undersøgt det med prøverne og din læges indstilling. Så kan det også være, du får kontrol over hudsygdommen. "There appears to be an increased incidence of goitre and thyroid autoantibodies in PPP with a decrease in the level of the thyroid hormones." som der står i et af dine links i tråden her, hvor du skriver om PPP https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=12566
PS. Du skriver, du har 'en meget stresset hverdag på jobben'. Så jeg vil lige tilføje, at stress er ekstra problematisk for folk med for lavt stofskifte og at det alene kan give anledning til brug af mere stofskiftemedicin. Da jeg i sin tid havde fundet 'min dosis' gik det på den i tre år, indtil jeg begyndte at studere igen. Men det var stressende for mig, og det kastede mig ud i et stormvejr af smerter, bl.a. ansigtssmerter og sanseforstyrrelser. Det blev meget bedre, da jeg fik mere medicin. Det fik jeg, fordi en ammanuensis tilfældigvis holdt mine stofskifteprøver op imod mit kolesteroltal. Sådan kan man være heldig ...
Og så er der i forbindelse med stress alt muligt med binyrerne. Som du måske ved, står der en masse om det her på forummet.
Nielsigne
Sist endret av Nielsigne; 26-03-11 kl 01:50 Begrunnelse: tilføjelse af PS ... og så PPS
-
26-03-11, 09:25 #3
Takk for svar Nielsigne!
Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg, Nielsigne.
Du nevnte flere interessante ting som jeg skal ta opp med min fastlege (har ny avtale om 3 uker).
Lignende tråder
-
"Fine" verdier - Paradoksale symptomer
Av Danski i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 23Siste melding: 14-01-11, 13:05 -
Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 22-09-10, 15:29 -
Hva er "vanlig" økning av Levaxindose?
Av sammy i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 17-03-09, 10:13 -
"Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
Av Anisa i forumet Andre bøkerSvar: 4Siste melding: 07-03-09, 16:12 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11
Svar med sitat

Bokmerker