Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Tråd: Hypo og utbrent
-
13-01-11, 13:11 #1
Hypo og utbrent
Hei! Jeg er ny her og skulle gjerne hatt råd om hva jeg bør gjøre. Beklager om dette ble i feil forum, jeg så flere fora tråden kunne passet i. Her er min historie:
I 2006 ble jeg deprimert av utenlandsstudier, legen satte meg på Zoloft og gjorde ikke noe mer med det. Jeg prøvde å gå til psykologer i utlandet, men de var mer opptatt av å kurere meg for homofili enn depresjon. Noen måneder etter at jeg kom hjem etter endte studier ble jeg diagnostisert med hypothyreose, sommeren 2009. Det var en turnuskandidat som fant ut dette, hun mente jeg kunne la være å ta levaxin, for "hvis du begynner så må du gå på det resten av livet".
Jeg sa jeg gjerne ville begynne, og fikk resept uten veldig mye info. Jeg begynte å føle meg bedre på 75 mg levaxin, og innbilte meg at min begynnende utbrenthet bare var ubehandlede stoffskifteplager.
På høsten begynte jeg med studier som krevde enda mer av meg, og jeg ble igjen ganske depressiv og sliten. Jeg gikk opp til 112 mg levaxin (1,5 tablett av 75 mg), tok prøver i januar og fikk høre at jeg var hyper og måtte gå ned. Da var resultatene slik:
T4 - 15
T3 - 4.2
TSH 0.11.
På våren 2010 sa det stopp, jeg ble sykemeldt og går nå på nav. Nå går jeg på 75 mg levaxin igjen, og vet ikke om jeg skal gå opp eller ikke. Jeg er veldig forvirra av det med TSH, her på forumet har jeg lest mye om at det ikke spiller noen rolle om TSH er lav, men jeg har også hørt om folk som får beskjed om at hvis TSH er lav kan de ende opp med alskens helseplager og til slutt havne i rullestol. Skremselspropaganda fra legene? Hva er egentlig legenes agenda her?
Jeg er også veldig forvirra angående det med utbrenthet, siden begge deler har litt like symptomer. Sånn det er nå er jeg så utrolig tung i kroppen, jeg klarer ikke konsentrere meg (ikke om aviser eller filmer en gang), jeg er rastløs og nervøs, og blodsukkeret mitt leker strikkhopp slik at jeg slutter å fungere totalt hvis jeg har klart å havne i en situasjon hvor jeg går fire timer uten mat.
Men jeg var jo ikke slik når jeg først fikk levaxin. Da hadde jeg er god periode hvor jeg klarte å konsentrere meg, blodsukkeret var bedre, kroppen fungerte. Så da "må" jeg vel være utbrent i tillegg? Jeg har i hvert fall studert så hardt i flere år at en psykolog sa til meg at med det tempoet kom jeg til å bli syk (jeg tenkte nei da, jeg klarer meg...).
Håper at noen kan hjelpe meg, kanskje noen har vært i samme utbrenthet/stoffskiftesituasjon? Og kanskje noen kan hjelpe meg med prøvesvarene og forklare hvorfor det der med TSH er et problem? Jeg er redd for å få for høye verdier også, for jeg er rastløs og har angst fra før... Bør jeg gå opp/ned i dose? Verdiene mine er jo mindre enn de var i januar, men jeg har dessverre ikke resultatene fra prøvene jeg tok i sommer...
Jeg fikk hvert fall beskjed om å fortsette med 75 mg. Og hvis det er relevant: jeg har slutta på zoloft og er ikke depressiv lenger
-
13-01-11, 13:34 #2
Sv: Hypo og utbrent
Ikke la legen fortelle deg at du er hyper, spesielt ikke hvis vedkommende har unnlatt å stille deg spørsmål om symptomene dine og bare ser på TSH. Du er ikke hyper når TSH er 1, 0,5, 0, 0,25 eller 0,01. Du er hyper/overdosert når du har symptomer som rask puls, diare, angst, søvnløshet, stadig rastløshet - osv. Du trenger ikke legen til å fortelle deg at du er hyper, det finner du utmerket godt ut av selv.
Det mangler referanseverdier på prøvene dine (prøvesvarene varierer fra lab til lab, og må tolkes ut fra de andre målingene har), men jeg tør si at T3 og T4 neppe er for høyt. Da er det bare TSH på 0,11 de har latt seg skremme av. Hvis de hadde fulgt med bedre i timen så hadde de visst at en nyere britisk undersøkelse (ca. 16 500 pasienter med hypotyreose) viser at TSH godt kan være så lav som 0,04 uten at det gjør noe. De lærde vil antakelig fortsette å strides om det er usunt å gå lavere på TSH, men uansett -
Ta de tablettene du trenger for å fungere. 112µg er en dose jeg vil kalle nokså gjennomsnittlig, den er ikke det minste høy. Du kan øke til 100 i fire uker først, og så legger du på til 112,5. Det er standard framgangsmåte for opptrapping.
Det er ikke rart at du blir utbrent om du forsøker å studere med for lavt stoffskifte. Det må du helst være frisk for å klare. På hypo er det som å svømme oppstrøms. Tro meg, jeg har opplevd det selv.
PS: Jeg kan ikke fortelle deg om du er utbrent eller "bare" hypo. Spis minst 112,5µg i tre måneder, så finner du det ut.
-
13-01-11, 14:09 #3
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
13-01-11, 14:45 #4
Med disse tal, har du a-l-d-r-i-g været hyper!
Her kan jeg anbefale denne tråd, og denne.
Glem TSH, så længe dit FT4 og FT3 er ikke skyhøje. TSH har ingen anden virkning/egen funktion end at skabe en kemisk signalforbindelse mellem hypofysen og skjoldbruskkirtlen.
Uden TSH-testen kan den vedtagne diagnose-/behandlingsprotokol ikke anvendes. De fleste læger har ikke andre kundskaber, end passende til denne protokol. Derfor udsættes vi for den, selv om den gør os mere syge.
Hvis du er bange for lavt TSH, undersøg hellere begrebet "Subklinisk Hypothyreose" (TSH = 1 > 10) og se hvilke helseplager den koster. Søgeord er Subclinical Hypothyroidism eller Sub-Clinical Hypothyroidism.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
13-01-11, 14:49 #5
-
13-01-11, 16:51 #6
Takk for svar!
Referanseområdene er:
T4: 9 - 22 (15)
T3: 2,3 - 5,7 (4,2)
TSH: 0,20 - 4 (0,11). Her står det svar utenfor referanseområdet, og legen har skrevet på "Hyper - mindre levaxin". Så det var den dommen. Jeg har bytta lege siden den gang, så jeg håper jeg har mer flaks med den nye legen min.
Skal prøve den framgangsmåten du skrev om
Men siden jeg har 75 mikrogramstabletter er det litt vanskelig å få tatt 100... Vet ikke om jeg kan få lavere dose (50-tabletter) enn det jeg har resept på på apoteket, det er vel ikke lov? Eller er det bare høyere dose de ikke kan gi ut?
Tusen takk til Anisa for info om hvilke tråder jeg bør lese
Jeg må ta det litt etter hvert, for jeg orker ikke lese så mye om gangen. Men jeg skal definitivt se mer på det!
-
13-01-11, 19:06 #7
Det er flere akkurat nå som skriver om de samme problemene med lav dosering, så jeg vil foreslå at du titter litt på de andre trådene her, der finner du en god del forklaringer.
Når du går på Levaxin, så skal T4 være relativt høyt. Det betyr for de fleste i øvre halvpart av referanseområdet, og for mange helst i øvre tredjedel. Det er veldig individuelt, noen må over også - men det gir deg i hvert fall en ide om omtrent hvor det kan ligge. Så den T4-verdien tyder IKKE på overdose.
T3 er sånn midt i laget, og det kan umulig være det legen har reagert på.
Altså er det utsagnet om "hyper" IKKE basert på hvordan du føler deg, på T3 eller T4, men bare på TSH. Det er for dårlig! TSH kan i hvert fall være helt nede i 0,04 uten at du tar skade av det, viser en nyere undersøkelse. Den har h*n vel ikke hørt om ennå.
Det med forskjellige tablettstørrelser vet jeg ikke. Jeg har fått resept på de størrelsene jeg har bedt om. Hvis legen er vrang får du enten dele tablettene med en skarp kniv, eller ta litt ujevne doser. Hmm, må regne i hodet litt -
Det blir halvannen tablett i to dager (112,5+112,5) og en tablett den tredje dagen (75), da blir det 300 på de tre dagene.
-
13-01-11, 19:29 #8
Jerene
Man tager ikke skade af TSH på 0,0000... i årevis. Det kan jeg bekræfte, da mit TSH har været væk de sidste mange år. Og det kan kræftpatienterne tale med om. Deres TSH er undertrykt med medicinering, netop for at forhindre kirtelresterne i at vokse igen. Ikke alene tager de ikke skade af det ikke-eksisterende TSH, men de lever faktisk (i gennemsnit) meget bedre og sundere, med højere grad af trivsel, end "almindelige" patienter, der "bare" har fået deres kirtel bortopereret pga. hyperthyreose eller af andre årsager (end kræft).
Forskellen mellem disse to patientgrupper er, at kræftpatienterne medicineres med så høje medicindoser, at TSH er "væk", hvormed de beskyttes mod genvækst af kirtlen/evt. kræften. Mens vi andre, bliver konstant undermedicineret med henvisning til det selv samme TSH, som lige pludselig skal være målbart, og det pådrager disse patienter en subklinisk hypothyreose, hvorfor de faktisk aldrig får optimal behandling og må på livstid slås med skiftende grader af trivsel og skiftende hypo-symptomer.
Det er en kendsgerning, at kræftpatienterne bliver generelt ikke advaret mod "for lavt TSH", mens vi andre næsten ikke hører andet.
Vi kan tage denne diskussion et andet sted snart, fordi man kan ikke være tjent med, at der sættes "sunde" eller "usunde" tal på lavt TSH. Det vil få folk til at ængstes så snart TSH falder til lidt under (f.eks. som her) 0,04. Det synes jeg er synd, når det i virkeligheden spiller ingen rolle og vi i forvejen drukner i både symptomer og usikkerhed, når de rammer os fordi vi kronisk undermedicineres.• Tak for at du læste mit indlæg.
-
13-01-11, 19:33 #9
Jeg har en følelse av at vi har diskutert det før.

For å si det slik, ingen har bevist at TSH under 0,04 er farlig heller, i hvert fall ikke det jeg kan se. Det må nok flere og mer spesifikke undersøkelser til for å finne ut av det.
Og jeg gir blaffen i om jeg har 0,02 eller 0,01 så lenge jeg blir FRISK, det er i hvert fall min konklusjon.
-
14-01-11, 15:05 #10
Du bør også få tatt noen andre blodprøver, om ikke de er tatt. Les om det på andre steder her på forummet. Eksempelvis jern, ferritin, B-12, selen, zink, magnesium, D3.
For mange hjelper det å daglig ta selen for et bedre opptak av stoffskiftehormoner. Du kan også bli ganske uttafor av å ha lave B-12, D3 og jernverdier.
Få alltid utskrift av blodprøver. ta alltid blodprøver på samme tid på dagen, helst morgen. Og vær mediskamentfastende. Ta pillene etter du har tatt blodprøven. Ellers kan de vise så mye som 20% bedring... Og jeg anbefaler å skrive en helsedagbok, på pc eller annet sted. Ikke hver dag, ikke mye. Men når det skjer endringer. Når du begynner med nye medisiner eller nye kosttilskudd, når symptomene blir bedre eller verre. Det kan hjelpe deg til å lære om egen sykdom og gjøre livet ditt letter. kanskje kan du også bruke det som underlag når du diskuterer med legen. Sannsynlig skal du enda høyere opp i dose enn du er nå.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Postpartum thyreoditt desember 2006, nå på vei mot hypo
Av rikke i forumet Postpartum tyreoidittSvar: 240Siste melding: 26-04-15, 13:15 -
Jeg har lett forhøyet TSH og "normal" T4 og T3, men har følt meg utbrent i lang tid.
Av peelgrim i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 8Siste melding: 21-08-10, 23:18 -
Lavt stoffskifte eller utbrent??
Av Søvniiiig i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 25-01-09, 12:37 -
nå er jeg på vei mot hypo
Av rikke i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 01-02-07, 07:37 -
Fra hyper til hypo..
Av tollo i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 30-08-06, 22:12
Svar med sitat

Bokmerker