Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    6

Standard Forhøyet anti TPO høyt stoffskifte.

I dag skal jeg til legen og høre henne fortelle meg om mine verdier , for første gang. Jeg har fulgt lommelegens råd , og googlet meg til en smule kunnskap, samt brukt mine lærebøker,jeg er sykepleierstudent. Jeg har og lest innlegg her på forumet, her ligger mye kunnskap. Takk til alle som har delt, også med meg , av sine erfaringer.
    Jeg føler meg forutintatt før jeg nå om en halv time skal til legen . Jeg har skrevet en lang liste over tester jeg vil forlange. (Slapp av jeg går ikke i strupen, jeg skal opptre sivilisert )Jeg har veldig lyst å be om en ultrlaydunderskøkelse av skjoldbruskkjertelen og.
    Det er lite betryggende å lese om andres erfaringer når det kommer til allmennlegenes lave kunnskapsnivå omkting til dette. Jeg gruer meg..

Hvis noen vil dele relevant kunnskap med en rookie som meg, er det velkommen.
    Ha en fin dag !
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Standard Sv: Forhøyet anti TPO høyt stoffskifte.

Håper det gikk bedre enn du forventet ElisabethA

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    6

Det gikk over all forventning . Legen hadde lagt fram bøker, hvor hun veiledet meg gjennom listen over prøver som jeg hadde med meg. Hun forklarte godt omkring mine verdier. Jeg må si meg betrygget etter møtet med denne legen. Jeg har forhøyet anti-TPO som innebærer en risiko for primær hypotyreose. Jeg skal annen hver måned i overskuelig framtid ta blodprøver for å holde kontroll på verdiene ft4 og tsh samt anti-tpo.
    Jeg er glad for at dette ble oppdaget tidlig hos meg.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Forhøyet anti TPO høyt stoffskifte.

Sitat Opprinnelig skrevet av ElisabethA Vis post
    Jeg er glad for at dette ble oppdaget tidlig hos meg.
    For så vidt er det ikke så relevant at det er blevet opdaget tidligt. Det er en tidlig behandling som har indflydelse på om sygdommen bliver mere plagsom eller mindre plagsom i fremtiden.
    Jeg har forhøyet anti-TPO som innebærer en risiko for primær hypotyreose. Jeg skal annen hver måned i overskuelig framtid ta blodprøver for å holde kontroll på verdiene ft4 og tsh samt anti-tpo.
    Betyder det, at du ikke har fået udskriften af dine blodprøver med hjem? Forhøjet anti-TPO kan være mange ting.

Forleden havde en bruger skrevet, at han er blevet oplyst om (for ret længe siden) at han havde "let forhøjet" anti-TPO og at det betød ikke noget alvorligt. "Vente og se" var holdningen hos lægen. Forleden har denne bruger fået at vide af en ny læge, at allerede dengang var hans anti-TPO på 1300+ - altså ikke let forhøjet, men meget forhøjet og patienten derved fik en forklaring på hvorfor i alverden havde han det så relativt skidt som tilfældet er....

Du har Hashimoto's og disse TPO-antistoffer forsvinder ikke igen. Kirtlens ødelæggelse er i gang og denne process er irreversibel. Kommer du ikke i behandling tidligt nok, kan du se frem til at effekten af behandlingen senere bliver proportionelt op ad bakke, jo længere ventetiden på behandling varer.

Du skriver i overskriften Forhøyet anti TPO høyt stoffskifte. Er dine FT4 og FT3 værdier for høje, og TSH for lavt i forhold til "normalområderne"?

Det er ved de antistoffer (TRAS) der er med til at udvikle højt stoffskifte, hyperthyreose, at man kan "vente og se" da hyperthyreose kan gå i ro af sig selv. Det gør Hashimoto's ikke. Alene dette at du har opsøgt forummet her, tyder på at du allerede plages i en vis grad, og selv med behandling er det ikke så nemt at blive plagene kvit.... Har lægen forklaret, hvad hun venter på før behandlingen kan komme på tale?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    6

Takk for at du vier meg din oppmerksomhet. Da jeg i 2009 tok en blodprøve viste den lett forhøyet stoffskifte. Denne prøven fikk jeg tilbakemld på pr tlf for omtrent tre uker siden , grunnet menglende signering og gjennomgang av dokumenter, ved ansettelse av ny lege ved mitt tidligere legekontor.
    Da var anti-TPO verdien 128
    S-ft4 lå på 23
    S-tsh lå på 1,39
    I dag viser prøvene at jeg har en
    anti-tpo verdi på >1300.
    S-ft4 ligger på 16 og
    S-ths ligger på 2,7 .
    Hvis jeg fortolker resultatet etter normalverdiene ligger jeg omtrent midt på i begge sistnevnte . Jeg antar derifra at jeg er på " feil tråd" og ikke har Hashimotos. Min lege sa at hun ville observere THS verdiens utvikling og dersom denne verdien endret seg ønsker hun å vurdere behandling. Jeg har i løpet av de siste fem årene fått to barn og finner det vanskelig å vurdere min normaltilstand som avvikende. Hvordan i verden skal jeg kunne vurdere om en dag hvor jeg er sliten kommer fra varierende påvirkning fra stoffskifte eller perioder med en mer eller mindre krevende hverdag. Min lege sa at med mine lave verdier var det ikke underlig at jeg ikke kunne sette fingeren på avvik i overskudd og dagsform, og at hun ønsket å avvente behandling . Hun sa og at en ultralydundersøkelse ikke ville vise noe konkret i retning av hva jeg ønsket å avklare.
    Sist endret av ElisabethA; 18-03-11 kl 12:13 Begrunnelse: mer info

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Bor fortiden i Egypt og trives med det;-)
    Alder
    53
    Meldinger
    200

En ultralydundersøkelse vil finne ut om alt er i orden eller ikke, så det ville jeg ha krevd å få ta eller rett og slett tatt selv privat.

Selv kunne ikke min lege i Norge kjenne noe på halsen min og sa det ikke var noen vits i videre undersøkelse (selv om både mormoren min og tanten min begge har lavt stoffskifte og knutestruma).

Så kom jeg til en lege her i egypt og han kunne heller ikke kjenne noe men ville uannsett ta en ultralyd og vips så viste det seg at jeg også har knutestruma.

Så bedre å sjekke for mye enn for lite spør du meg.
    I'm sick and tired of always beeing sick and tired Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Cool Sv: Forhøyet anti TPO høyt stoffskifte.

Selv tak
    Da jeg i 2009 tok en blodprøve viste den lett forhøyet stoffskifte. Denne prøven fikk jeg tilbakemld på pr tlf for omtrent tre uker siden , grunnet menglende signering og gjennomgang av dokumenter, ved ansettelse av ny lege ved mitt tidligere legekontor.
    Da var anti-TPO verdien 128
    S-ft4 lå på 23
    S-tsh lå på 1,39
    Ved ikke hvor gammel er dit andet barn, men "lett forhøyet stoffskifte" i 2009 kunne sagtens være en reminiscens af sidste graviditet - postpartum thyrotoksikose (for højt) efterfulgt af hypothyreose (for lavt). Denne tilstand kan være forbigående og bør behandles (forbigående) i dennes hypothyroide tilstand.
    Hvis jeg fortolker resultatet etter normalverdiene ligger jeg omtrent midt på i begge sistnevnte . Jeg antar derifra at jeg er på " feil tråd" og ikke har Hashimotos.
    Det kan også være en autoimmun thyreoideasygdom Hashimoto's der starter netop i kølvandet på en graviditet/fødsel, hvor i den første fase faktisk frigives skjoldbruskkirtlens hormon-depoter til blodet og derved kan sygdommen forveksles med hyperthyreose (forhøjet T4 og T3, supprimeret TSH). Kan TPO-antistoffer påvises fra starten, der er det ret usandsynligt at der er tale om en forbigående, "harmløs" postpartum thyrotoksikose, men snarere en Hashimoto's sygdom under udvikling. Det tror jeg er tilfældet med dig, ElizabethA. Over 1300 TPO'er taler sit eget, tydelige sprog.

I dag viser prøvene at jeg har en
    anti-tpo verdi på >1300.
    S-ft4 ligger på 16 og
    S-ths ligger på 2,7
    Disse tal viser klart at dit stofskifte er i frit fald siden 2009 - langsomt, men fortsat.
    Min lege sa at hun ville observere THS verdiens utvikling og dersom denne verdien endret seg ønsker hun å vurdere behandling.
    "Normalverdiene" er noget lægerne har vedtaget på baggrund af statistiske beregninger af blodprøver udtaget af patienter henvist af fastlæger til måling af deres cholesterol. Normalt er forhøjet cholesterol et af symptomer på.... lavt stofskifte. Havde disse henviste til labbet patienter haft skjult hypothyreose (det ved vi ikke, det ved ingen), da vil gennemsnittet af deres blodprøveresultater være misvisende. "Normalverdiene" er derfor ikke nogen indikator på dit helsetilstand og burde kun bruges vejledende, men i stedet bruges de "afgørende" behandling. Det er forkert og skæbnesvangert for de mennesker det går ud over. Du kan godt læse lidt baggrundsinfo om "normalverdiene" her.

Jeg har i løpet av de siste fem årene fått to barn og finner det vanskelig å vurdere min normaltilstand som avvikende. Hvordan i verden skal jeg kunne vurdere om en dag hvor jeg er sliten kommer fra varierende påvirkning fra stoffskifte eller perioder med en mer eller mindre krevende hverdag. Min lege sa at med mine lave verdier var det ikke underlig at jeg ikke kunne sette fingeren på avvik i overskudd og dagsform, og at hun ønsket å avvente behandling.
    Nej, det gør hun øjensynlig, avventer. Det er jo ikke hende som skal leve uden behandling. Det gør du. Medmindre man har to meget uregerlige børn, er mor med to jobs ude og en ægtemand med ti tommelfingre, burde der alligevel kunne være rolige stunde nok til at kunne kose sig med sit liv en gang imellem....

Selv når der er mest fortravlet, kan man tænke gode tanker og føle glæde ved at tænke på sine børn og sin mand.... eller andet godt. Det hedder "overskud". Det er denne særlige type af "overskud" i følelserne og hjertet, som findes selv i en krop der er dødtræt efter en hård dag. Hvis det mangler, og mangler ofte, og "værdierne" er lave - da er det hypothyreose som bestemmer. Ikke en travl hverdag.
    Hun sa og at en ultralydundersøkelse ikke ville vise noe konkret i retning av hva jeg ønsket å avklare.
    Næ... er ikke helt enig med din læge, medmindre hun blot prøver at pacificere din interesse med et u-korrekt svar. Ultralysundersøgelse ville vise hvor meget/lidt kirtel er der tilbage (anti-TPO over 1300) og hvor "levende" (hormonproducerede) kirtelvævet ser ud. Det ville give et direkte svar på spørgsmål om den tilstand din kirtel aktuelt befinder sig i. Hvis dette er ikke er interessant for en læge, ved jeg ikke hvad er.

Jeg vil helst ikke ødelægge din glæde nu, du endelig har fundet en læge, der lader til at lytte til dig. Det kan bare ikke nytte, at du lader dig pacificere og betage af denne længe savnede tillid til en læge og derved overlader kontrollen til vedkommende. Det er ikke hende, men du, som efterfølgende skal leve med resultater af lægens beslutninger. Er beslutninger korrekte, da er alt i orden, men er de derimod ikke rette - da vil du stå helt alene om at betale prisen, mens lægens liv fortsætter som vanligt.

Jeg håber at denne læge venter på den næste måling af TSH kun denne ene gang. Er det derimod denne læges faste behandlingsprotokol-kutyme - TSH-der-bestemmer - da er du ilde stedt for fremtiden. Det håber jeg du vil reflektere over i fremtiden, selv lære dig op i sygdommen og tage dine egne forholdsregler, så du har en chance for at genvinde en stor del af helbredet tilbage, fordi det vil aldrig ske i en TSH-læges varetægt.

Rigtig god bedring til dig.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    6

Takk for svarene . Takk for gode råd. Jeg vil først innrømme min usikkerhet i forhold til dette. Fra før har jeg på ingen måte andektig forhold til legestanden og er etter kunnskap bevisst fordeler og ulemper ved en legekonsultasjon. Det er en smule utfordrende å komme tilbake til legen og forlange bredere utredning. Hun var ganske tilfreds med sitt eget kunnskapsnivå mht til diagnostisering. Jeg vil følge deres råd om å kreve nødvendig ultralyd av kjertelen.
    Jeg setter pris på å få kunnskaper omkring dette som nylig har blitt et tema for meg.
    Nå lurer jeg på om min følelse av utilstrekkelighet , som alle mødre har , kan være noe forsterket av noe jeg har tolket som overganger med forventning om endringer i takt med årstidene... Jeg er for øvrig slik anlagt at jeg helst vil se muligheter og det positive.
    Ha en fin kveld og en trivelig helg !

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    6

Såvidt jeg forstår har jeg stått på feil diagnose , krisereaksjon situasjonsbetinget , i to og et halvt år. Legene tlbød meg humørstabiliserende , men jeg avslo da det var omstendigheter i mitt samliv som utløste reaksjonene, og det faktum at jeg til tross for dette har og hadde en positiv innstilling til framtiden, noe jeg som gjorde at jeg ikke følte at jeg passet inn i f.eks klinisk depresjon. I stedet fikk jeg resepter på vival som jeg brukte da mine fyskiske reakjsoner , med hjerheklapp , uro , nervøsistet og frykt var påtrengende.. Jeg fikk i samme stund utskrevet imovane grunnet søvnproblemer . Til tider har jeg fortsatt tendenser til å være utslitt og søvnløs. Da hjelper det godt med en tredagers søvnkur ved hjelp av imovane.I tiden etter siste fødsel (2007) opplavde jeg akutt håravfall og ringte til min gode venninne frisøren og fikk tilsendt mange gode produkter som skulle stimulere og pleie hodebunn . I den senere tid (siste år) Har jeg regulert mitt kosthold. Jeg har opplevd en betraktelig endring i formen ved å unngå vanlige brød , med mye hvetemel. Jeg har byttet ut til helkorns pasta og basmatiris. Jeg tar jevne tilskudd av magnesium/b-vit komplax pluss tran. Jeg bruker ikke salt med jod , men undersøker nå om dette er nødvendig. For øvrig er jeg en hund etter sushi. Muligens er det nok jod i kroppen takket være denne deilige utskeielsen jeg har for vane Jeg har kuttet ned på poteter og i stedet spis mer brokkoli , rosenkål , spinat. Denne fokusen har gjort at jeg gikk ned 11 kg på et år. Nå har jeg amalgan i en tann , og vil bytte fylling i den. Jeg drikker mye kaffe og vil kjøpe detox hvit/grønn te. Jeg ønsker ikke å starte medisinering da mine prøver nå er innefor "normalen".
    Jeg håper nå at mine verdier kommer fra denne stoffskifteproblematikken som er forbigående, og vil legge om til detox kosthold snarlig. Jeg tar en kontrollprøve den 15. neste mnd, og legger så om . Ja her er jeg optimist

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Forhøyet anti TPO høyt stoffskifte.

Jeg har kuttet ned på poteter og i stedet spis mer brokkoli , rosenkål , spinat.
    Du kan sagtens spise kartofler af og til, men gerne kogt med skræl (flot med jod og lavere GI). Broccoli, rosenkål og spinat er "goitrogene" (jod-hæmmende) hvorfor de bør kun spises dampede eller let kogte. Ikke rå.
    Nå har jeg amalgan i en tann , og vil bytte fylling i den.
    Her bør du være opmærksom på og insistere, at den næste fyldning må ikke indeholde slov release fluor. Det gør nemlig mange af de nye plastfyldnings-stoffer (fluor er jod-hæmmende og skjoldbruskkirtel-hormon-undertrykkende).
    Jeg ønsker ikke å starte medisinering da mine prøver nå er innefor "normalen". Jeg håper nå at mine verdier kommer fra denne stoffskifteproblematikken som er forbigående, og vil legge om til detox kosthold snarlig. Jeg tar en kontrollprøve den 15. neste mnd, og legger så om . Ja her er jeg optimist
    Dit anti-TPO på over 1300 er langt over "normalen" og hvis dit TSH (skrev du ikke noget om) er højere end 1,5 (uanset hvad "normalen" er), da betyder det at din skjoldbruskkirtel allerede slider med at danne hormoner og denne proces skal kontrolleres jævnligt, men det fortæller din krop dig alligevel, på sit eget "symptom-sprog" du må meget gerne lytte til.

Ellers synes jeg at du tænker rigtigt og at du tager en chance for at finde ud af om du ikke kan mildne udviklingen, er også godt, ikke mindst for at tilgodese din egen lyst til at se lyst på tingene. Det eneste der ikke må ignoreres er kroppens signaler til dig (om de kommer) og disse bør du ikke lade nogen (læger) i fremtiden affærdige med "psyken". Ellers håber jeg, at du gider kommer forbi her af og til, og fortælle hvordan det går. Det er nemlig guldværd for andre i lignende situation, at følge med i, og det er også godt at vide, hvordan går det med dem som skriver her en gang imellem.

Rigtig lykke til med projektet.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Forhøyet anti-TPO og lite jernlager!
    Av [Marita] i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 19
    Siste melding: 30-08-10, 18:30
  2. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  3. Hva viser forhøyet anti-tpo? nye prøve svar....
    Av trude.lutt i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 18
    Siste melding: 01-12-07, 22:02
  4. Svar: 8
    Siste melding: 05-10-06, 18:30
  5. Forhøyet anti-TPO, noe som har gjort at jeg har fulgt opp med stoffskifteprøver.
    Av milla i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 50
    Siste melding: 16-06-06, 23:36

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn