Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
-
25-10-13, 16:43 #1
Subklinisk hypotyreot - Forvirret! Setter pris på meninger!
Hei!
Jeg lurer på om noen av dere har tid/lyst til å titte på historikken min, og si hva dere mener. Jeg er ei jente på 28 år. Jeg har i 4-års tid hatt en periodevis utmattethet, og i disse periodene har jeg svært høy puls ved liten belastning, BT-fall, skjelving i muskler bare ved å gå ned en trapp, er veldig frossen, og føler meg utrolig svak og trøtt. Har i flere år fått beskjed om at jeg er subklinisk hypotyreot, men at medisinering er unødvendig. I fjor startet jeg å ta tangmel som kosttilskudd pga jod-mangel. Ellers har jeg tvangslidelse, og PCO som jeg regulerer med kost (lav GI).
Begynte å trene forsiktig for en måneds tid siden da jeg følte jeg faktisk hadde litt overskudd. Trening skal jo, og har tidligere gitt meg overskudd. Nå gjorde det meg MYE verre. Etter bare to forsiktige treningsøkter begynte jeg å føle meg svak og var nær besvimelse hver gang på trening, enda jeg trente svært forsiktig. Fortsatte å pushe meg til å gå på trening 2 ganger i uken, selvom de ble svært korte og forsiktige økter, samtidig som jeg følte meg elendig i et par uker. Elendig på en måte jeg lettest kan forklare med å føle meg svak, kraftløs og tom for energi. Selv de minste anstrengelser er tunge om dagen. Jeg må pause i trapper, og får puls på 140-160 av å gå rolig i oppoverbakker. Dro til legen for å se om jeg kanskje kunne ha lav Hb, men endte opp med sykehusinnleggelse med på CK på nesten 3000, lavt BT og høy puls. De mente jeg måtte ha overtrent med kraftig styrketrening siden CK tydet på stor muskelnedbrytning, men endte så opp med å si at de var usikre på hva den høye pulsen skyldtes, da de ikke fant noen rytmeforsyrrelse eller annen patologi. Det eneste de kunne finne var at jeg har TSH på 4,9. T4 og anti-TPO er forøvring fine, derfor fikk jeg nok en gang beskjed om at jeg bør kontrollere TSH en gang i året, en lege mente at jeg burde prøve med levaxin, mens en annen mente at de ikke ville sette meg på levaxin foreløpig, da stoffskiftet bare KANSKJE kunne være årsaken til problemene.
Det har blitt tatt ACTH og kortisol-tester av meg tidligere, og de var så vidt jeg vet fine.
Dette er mine øvrige symptomer/tegn:
Fin T4 og anti-TPO
TSH varierer mellom 3,5 og 5,2 de siste årene.
Får utrolig fort pulsøkning av små anstrengelser, og føler meg kraftløs.
Fryser lett, og er som regel kald og frossen. Iskalde føtter og hender.
Lav kroppstemperatur
Dersom jeg en sjelden gang først blir varm er jeg veldig varm!
Realtivt store BT-forskjeller (ortostatisk), men som regel lavt BT (90/60)
Nesten alltid røde lepper
Tørr hud
Liten av vekst, normalvektig.
Insomnia/søvnforstyrrelse, føler meg aldri "uthvilt"
God apetitt
Kraftig melke- og glutenintoleranse, magen fungerer best ved å spise kun grønnsaker og kjøtt/kylling/fisk. Føler meg generelt best når jeg spiser fett-og proteinrik mat.
Alkoholintoleranse
Periodevise muskel- og leddsmerter
PCO/Glukoseinoleranse
Utmattet
ADHD(Konsentrasjon, hukommelse)
Tvangslidelse/panikkangst
D-vitaminmangel
Hva tenker dere? Er det verdt et forsøk med levaxin? Jeg ser jo at ikke alle symptomene stemmer med lavt stoffskifte… Om jeg ønsket det kunne vi gi det et forsøk over et år. De har også anbefalt meg å utredes for ME siden kroppen reagerer så kraftig på trening/anstrengelser. Men jeg stusser ved TSH-verdiene, og tenkte å høre her med dere som har erfaring for en slags "second opinion".
På forhånd takk for svar!Sist endret av Ella2; 25-10-13 kl 17:16
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
25-10-13, 18:22 #2
Sv: Subklinisk hypotyreot - Forvirret! Setter pris på meninger!
Hei! Høres ut som du kan ha et sammenfattet problem. Ta en kikk på linkene i signaturen min. Kanskje det kan være til hjelp:-) Masse lykke til!
-
26-10-13, 09:26 #3
Og hvis du føler at du blir verre av trening/fysisk aktivitet så ikke gjør det. Det høres ut som binyrene dine sliter og de tåler da ikke denne påkjenningen. Du blir da bare enda dårligere.
-
26-10-13, 22:35 #4
Hej og velkommen til

Nu blander jeg mig lige ... For jeg må sige, jeg bliver nærmest deprimeret hver gang jeg hører om folk, der kaldes "subkliniske" uanset symptomer - og hvor man bare går og venter på, at hypofysen skal råbe højere og dermed give en højere tsh. Det synes jeg er spild af tid. For selvom du vel har et par symptomer, der ikke ligner noget med stofskiftet, så har du altså rigtigt mange, der ligner noget, jeg genkender -- altså symptomer, der kan enten mindskes eller fjernes ved hjælp af stofskiftemedicin.
Og det kan godt være, din t4 er "fin", men eftersom din tsh de senere år har ligget mellem 3,5 og 5,2, som du skriver, så må der altså være et eller andet, din læge bør hjælpe dig med - jeg vil sige, lægen kan ikke være andet bekendt
Enhver, der har prøvet at fryse, at have angst, være udmattet og have problemer med koncentration og hunkommelse ... ved, hvor ekstremt belastende det er.
Jeg er selv en gang blevet kaldt "subklinisk" - da havde jeg en tsh på 10 og kunne ikke finde rundt i mit lokale - meget lille - butikscenter. For ikke at tale om, at jeg ikke kunne finde ud, når jeg først var kommet derind
Jeg gik til bussen med håndklæde på håret, bukser der ikke var lukket ordentligt ... og meget andet. Kan det virkelig passe, man skal vente på at ens liv synker helt i grus, før man får hjælp?? Nej!
Det er muligt, du kan få det bedre ved at ta ekstra jod, en masse d-vitamin (D3 ) og b12 og få orden på maven. Og binyrerne sikkert! Men så få hjælp til det - ikke gå der og vente på at blive dårligere
Gode butikker på nettet:
http://www.naturoghelse.dk/shop/frontpage.html
http://bigvits.co.uk/
og http://www.iherb.com/ (uden for Europa og derfor andre toldregler - skal du fx ha d-vitamin i høje doser, så køb det i Danmark eller andet EU (EØS) land.
jeg bruger de her d-vitaminer http://www.naturoghelse.dk/shop/mega...-d3-3445p.html (90-100 µ om dagen) men der er lige kommet en på 85 µ også http://www.naturoghelse.dk/shop/supe...min-7712p.html
Mine yndlings-b-vitaminer http://www.naturoghelse.dk/shop/mult...sym-1919p.html
(man kan ta ekstra af et eller flere b-vitaminer ved siden af men man MÅ HA multi-udgaven også uanset)
Jeg er selv lige gået i gang med at bruge tilskud af binyre-ekstrakt http://www.ultimatebalance.co.uk/sho...eaturesdetails - her en udgave hvor der også er vitaminer med mere i http://www.ultimatebalance.co.uk/sho...a-60-tabs.html
Man kan godt starte op selv, selvfølgelig, men der skal ske noget snart, ville jeg sige - at gå længe uden hjælp er bare at skulle gå længere op ad bakke bagefter. Prøv at læse om vitaminer og mineraler, kosthold og binyrer på forummet
Nielsigne
Ps. Også aminosyrer kan hjælpe kroppen betragteligt - prøv at læse her https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=12772Sist endret av Nielsigne; 26-10-13 kl 22:52 Begrunnelse: ps
-
26-10-13, 22:41 #5
-
27-10-13, 19:06 #6
Hei

Du sier du har D-vitaminmangel. Hvordan er kalsiumprøvene dine?
-
28-10-13, 15:43 #7
Ja, jeg har ikke trent på to uker nå, og kjenner at formen kommer seg litt opp fra det aller verste i alle fall, så jeg tror ikke jeg skal gi det et nytt forsøk å trene med det aller første.
Jeg har forresten fått time hos DS på Heggeli i februar. Føler at det er en evighet til, men satser på at det går fort. Er så usikker på om jeg skal starte opp på Levaxin eller ikke innen den tid- veldig kjedelig hvis det forverrer noen av symptomene. Men det kunne hende at jeg kunne få time hos Skogli på funksjonell medisin allerede i November, så jeg krysser fingrene.
Tusen, tusen takk for gode tips!
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
28-10-13, 15:49 #8
Takk for mange gode tips! For et fantastisk forum
Setter veldig pris på det, har følt meg veldig alene og frustrert.
Jeg er så usikker på hva jeg kan starte opp med på egenhånd og ikke før, men B-vitaminer kan vel ikke gjøre noen skade.
Jeg tar Vitamin D-3, 1000IU, snart tom, så da skal jeg kjøpe de du linket til her!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
28-10-13, 15:55 #9
Ja. Lå på 12 da jeg fikk skrevet ut D-vitaminer, og prøven etter det lå jeg på 21. Regner med at det ligger høyere nå.

Jeg er usikker på kalsiumverdiene, men har ringt og spurt om å få utskrift av de siste prøvene mine. Jeg spiser ingen melkeprodukter, så det kan jo tenkes at jeg ikke har de høyeste verdiene.
Tenkte forøvrig å gå til fastlegen å ta noen prøver til uken for å sammenligne med utskriften jeg har bedt om og se om noen av verdiene har forandret seg. Tenkte å be om å få sjekket D-vit, b12, jernlager, kalsium, og TSH, ft4, ft3. Forslag til flere ting jeg bør ha oversikt over?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
28-10-13, 18:25 #10
Så bra du har fått booket noen timer:-) Hvis du har problemer med binyrene, som det kan høres ut som, ville jeg ventet med å starte på Levaxin. B-vitaminer i større doser, ihvertfall folat, bør du være forsiktig med før du får sjekket dette med over- og undermetylering. Vil presisere at dette er bare innspill utifra egen erfaring:-)
Lignende tråder
-
Omega 3 setter ned immunforsvaret ?
Av Tily i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 2Siste melding: 13-07-13, 15:51 -
Hypotyreot sommerfugl
Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 5Siste melding: 25-11-11, 19:33 -
Skal på utredning om 2 uker, trenger meninger
Av Mille85 i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 3Siste melding: 11-06-11, 21:50 -
Deprimert - eller bare litt ”hypotyreot”?
Av Anisa i forumet DepresjonSvar: 0Siste melding: 21-03-09, 11:40
Svar med sitat

Bokmerker