Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Dec 2010
    Meldinger
    6

Standard Høy TSH og høy FT4

Hei,

Jeg tok en blodprøve i november som viste forhøyet FT4, men TSH var normal. Legen sa at det skulle holdes under oppsyn. Siste prøve som ble tatt i forrige uke, viste høy TSH og FT4:

TSH: 4.5 (0.20 - 0.40)
    FT4: 24.4 (11,0 - 23,0)

De som analyserte prøven sier at forholdet ikke stemmer, og spør om jeg bruker Levaxin (nei). Jeg har ikke ny time til fastlegen før midten av januar. I mellomtiden tenkte jeg å undersøke litt rundt det selv. Jeg har merket forandring i hjerterytmen og på øynene. Hjerterytmen har jeg lagt merke til den siste tiden, øynene var tidligere i høst. Det kjennes ut som det er litt ekstra trykk, ting i sidesynet ser av og til ut til å bevege seg når jeg fokuserer, og synet tilpasser seg ikke like raskt. Hvis jeg ser på skarpe farger, eller leser lys skrift på mørk bakgrunn, så vil skygger henge igjen på lyst underlag, mye lenger enn som det har vært tidligere. Spontane skygger kan oppstå, men det er sjeldent. Det virker som jeg er mer sensitiv overfor linsene enn jeg har vært tidligere. Jeg har også ledd- og muskelsmerter, men det kan ha sammenheng med en medisin som jeg bruker av og til.

Noen som vil kommentere?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: TSH og FT4

Sitat Opprinnelig skrevet av Enden Vis post
    Jeg har også ledd- og muskelsmerter, men det kan ha sammenheng med en medisin som jeg bruker av og til.
    Hvilken medicin er det?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2010
    Meldinger
    6

Standard Sv: TSH og FT4

Aromatasehemmer.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: TSH og FT4

Aromatasehemmer.
    OK, det komplicerer det hele en del... da det er et "antihormon". Er du en kvinde og hvis det ikke genener dig - vil du fortælle grunden til, at du er i den behandling?
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2010
    Meldinger
    6

Jeg er mann, og bruker det ved behov, for å justere forholdet mellom testosteron og østradiol. Jeg vil ikke gå noe nærmere inn på det. Så vidt jeg vet så påvirker ikke kjønnshormoner stoffskiftehormoner?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: TSH og FT4

Jeg er mann, og bruker det ved behov, for å justere forholdet mellom testosteron og østradiol. Jeg vil ikke gå noe nærmere inn på det. Så vidt jeg vet så påvirker ikke kjønnshormoner stoffskiftehormoner?
    Det er helt ok. Men hormoner hænger tæt sammen og gennem hormone feedback påvirkes alle kroppens hormoner indbyrdes. Ikke mindst fordi visse hormonkirtler i realiteten producerer flere forskellige "releasing"-hormoner, der får andre kirtler til at producere primære hormoner. Det er meget indviklet, men jeg har da et bud på dit første spørgsmål. Det kommer om lidt.

Medlem siden
    Dec 2010
    Meldinger
    6

Ja, jeg vet. Jeg kan mye om kjønnshormoner, men lite om stoffskiftehormoner.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Nu er det ikke sådan, at jeg kan stille diagnoser, vel? Men jeg mener helt bestemt, at som udgangspunkt må du henvises til speciallæge der er kyndig i sygdomme hypofysen. Det lyder som sekundær hyperthyreose forårsaget af en såkaldt "TSH-OMA", dvs. en ret sjælden form for en TSH-producerende knude i hypofysen.

Når hypofysen over-producerer TSH - tvinges skjoldbruskkirtlen til ligeledes at over-producere thyroxin (T4) og dermed etableres en sekundær hyperthyroid tilstand i kroppen. "Sekundær" betyder, at det ikke er i skjodbruskkirtlen problemet er opstået.

Det kan ikke nytte at behandle denne tilstand som lægerne har lært "man skal" dvs. med lægemidler til undertrykkelse af skjoldbruskkirtlens hormonproduktion. Det vil simpelthen ikke virke, og da slet ikke på den lange bane, fordi hypofysens TSH-oma vil blive ved med at "spytte" mere og mere TSH, der igen vil tvinge skjoldbruskkirtlen til at danne mere og mere thyroxin....

Så er det at lægerne (fortsat uvidende om TSH-oma) foreslår thyreoidectomy.... men hvorfor fjerne skjoldbruskkirtlen, når man kan behandle TSH-oma? TSH-oma kan man kun behandle hvis man kender til den og ved hvordan man behandler knuden/tilstanden.

Det er kun meget få læger der kender til TSH-oma og det er ikke sikkert, at nogen norsk (eller dansk) læge gør. Der er nemlig først i 1960 at den første TSH-oma blev officielt identificeret og beskrevet. Indtil midten-2004, er kun lidt over 300 tilfælde beskrevet på verdensbasis. De er alle blevet fundet hos patienter i alderen fra 11 til 84 år. Patienterne havde symptomer på hyperthyreose (højt stofskifte) og også symptomer relateret til det pres hypofyseadenom øver på omgivelser og (nerve)forbindelser i hjernen. Disse omfatter bl.a. tab af syn, synsfelt defekter og tab af funktionen i hypofyseforlap-celler. Det sidste har sit eget sæt af symptomer.

En ting er i hvert fald sikker: du bør ikke behandles for hyperthyreose FØR TSH-oma er udelukket og din hypofyse (i øvrigt) fuldstændig fritaget for mistanken. Ellers vil behandlingen (in the long run) kun gør dig mere syg, end du allerede er. Desuden en manglende behandling af TSH-oma kan tillige udvikle sig til flere hormonforstyrrelser gennem overproduktion af DKH (thyrotropin-releasing hormon) og/eller hCG (human chorionic gonadotrophin), det sidste dog kun hos kvinder.

Enhver ikke fundet og ikke behandlet knude i hypofysen kan fortsætte med at vokse og dermed øve stigende press på den omgivende hypofyse-væv, også hvor andre hormoner (end TSH) dannes og således kan enten over- eller understimuleres produktionen af væksthormon, Luteiniserende Hormon (LH), FSH (hos kvinder) - hvor afvigelser i de sidste to kan medføre enten hypo- eller hypergonadisme. Derudover kan produktionen af ACTH (for meget eller for lidt) påvirkes til at binyrerne producerer for meget eller for lidt cortisol m.v. og ellers kan også kroppens nyrer, generel væskebalance påvirkes af for lidt eller for meget Vasopressin, hvilket også kan forårsage Diabetes Inspiditus.... listen er meget længere end de her anførte eksempler....

... så du kan godt se, at hormoner hænger sammen som ærtehalm og man kan ikke anbringe hver hormonkirtel i hver sin boks. De arbejder sammen og bør ses i sammenhæng med hinanden.

Nu er klokken mange og jeg er ved at dratte ned af stolen her... så jeg kan ikke begynde lede efter flere kilder, end det link jeg har liggende her på computeren: TSH-secreting pituitary tumours. Du behøver ikke frygte ordet "tumor". Knuder i hypofysen er så vidt jeg ved meget små og ikke ondartede.

Håber ikke at jeg efterlader dig søvnløs pga. mit svar. Det er ikke sikkert at min mistanke er korrekt. Men det er et godt sted at begynde når man skal finde ud af eksisterende viden på egen hånd.

Medlem siden
    Dec 2010
    Meldinger
    6

Takker for godt svar. Det er tydligvis komplisert, og mange muligheter. Tidligere så ble det avdekket et kraftig forhøyet nivå av androstendion, som dobbelt så høyt som normalt. På prøven i november så var det bare litt forhøyet. Jeg nevner det fordi det produseres i binyrebarken. Uansett så skal jeg høre hva legen har å si ved neste besøk, og få tatt en ny prøve for å se om det er noe forandring.

Spesielt interessant med TSH-oma. Jeg har vært borti litt veksthormon tidligere, og hvis det er noe som har ligget latent, så er det mulig at det har utløst dette.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Hej Enden

Håber du havde det OK i julen og ellers. Poster lige en hilsen her i din tråd, fordi Hassan har postet vældig interessante links fra et forum for mænd med hormonproblemer som følge af interesse for bodybuilding. Uden tvivl seriøst velinformerede mennesker, med evne til at sætte infoen i relief...

Du finder Hassans indlæg med links finder du her eller kan du bare klikke direkte på: http://www.musclechatroom.com/forum/...803#post116803 og der finder du bl.a. 4 links til Testosterone boost 101, Part 1, Part 2, Part 3 og Part 4. Meget interessant. De kan deres kram, disse folk.

Snakkes når og hvis

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn