Viser søkeresultater 1 til 9 av 9

Hybrid View

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    aust agder
    Alder
    50
    Meldinger
    60

Standard Hvor mye og hvor ofte?

har nå gått 3uker mellom hver 25mg økning. er oppi 75mg, og har vært ganske fin, men siste uken helt på bunn igjen,så økte til 100 i dag etter 16dager siden sist økning, men nå når kroppen begynner å bli litt vant til levaxin hvor lang tid bør det gå mellom økningen. hva er deres erfaring og hvor mye øker dere med hver gang?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Hvor mye og hvor ofte?

Dersom du har vært syk kan dette ha tæret ekstra på fT4...

Ellers er det jo greit å få tatt en prøve når du har kommet så langt. Et sånn generelt råd er å øke med 12,5 hver gang når man har kommet over 100µg... og vente 4 uker og så få målt seg. Dette er en helt generell sak. Ikke sikkert det passer ditt tilfelle.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Det går sannsynligvis bra slik du har gjort det til nå, men som smgj sier bør du ta prøver. Da kan du sammenligne med prøvene du tok før oppstart - og da blir det lettere å beregne hvor mye medisin du egentlig trenger framover.

Nå vet jeg ikke hvor mye du veier. Produsentene anbefaler 1,6 - 1,7µg pr. kilo kroppsvekt. Det er dosen hvis du ikke har egenproduksjon av hormoner. Men det har du jo fremdeles, ser jeg av tallene dine. Så da blir dette ikke gjennomsnittstall, men mer maksimumstall.

Det er mulig at du allerede er oppe i riktig dose, eller faktisk over. Eller kanskje du skal ha mer. Det er umulig å si sikkert. Det du trenger nå er ikke flere doseøkninger, men tid å fylle opp lagrene med T4, tid til å la kroppen venne seg til dosen og utnytte den best mulig, og tid til å kjenne etter hvilken vei det går.

Du kommer til å ha både gode og dårlige dager. Kanskje trenger du så mye som to måneder før du kan se tilbake og si sikkert om det var nok/for mye/for lite.

PS: Du får effekt også når dosen er "for lav". Det er faktisk ikke mulig å se forskjell på 50 og 100 når det gjelder virkningen i starten. Det er først over lang tid en ser om 50 blir for lite.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg synes smgj kommer med gode forslag til doseøkning. Jeg vil bare kommentere dette med å ta prøver. Dette er uhensiktsmessig å gjøre for ofte særlig på ren T4 behandling. Det tar tid før full effekt synes på særlig T3 nivået. Istede for å ha fokuset på prøvesvarene dine (som etter min mening sier veldig lite om hvoran du som pasient har det), så bør du skrive ned symptomer og energinivået ditt i en sykedagbok, sammen med dosen og doseøkning. Det er lett å bli forstyrret og stresset av prøvesvar og prøvene bør ikke være fokus for behandlingen, fordi den beste måten å vite at behandlingen fungerer er hvordan du føler deg. Der du føler deg bra er det ikke sikkert at prøvene er slik som kalles for ideelt. Men det spiller ingen rolle bare du har det bra.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Det er jo klart, prøvene er bare et hjelpemiddel. Bortsett fra det lurer jeg på om det fins noen oversikt noe sted over hva en skal følge med på av symptomer? Eller er det bare noe en må lese seg til her og der?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Symptomene kan i aller høyeste grad være personspesifikke. F.eks har jeg en musarm som kroppen klarer å holde grei når jeg får nok hormoner, men som "titter fram" når jeg blir lav... Et annet sted det vises fort på meg er at jeg får tørr hud på leggene.

Utslagene kommer gjerne først der hvor den enkelte kroppen er svakest fra før og vil dermed være forskjellige fra person til person.
    Når man trapper opp er det motsatt, selvfølgelig. Jeg synes termometeret er hjelpemiddel nr 1.
    Når det er sagt har jeg skrevet mine personlige, tidlige hypo-symptomer i bloggen min.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hvor mye og hvor ofte?

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    så bør du skrive ned symptomer og energinivået ditt i en sykedagbok, sammen med dosen og doseøkning.
    Det er et rigtig godt råd at følge! Der findes skemaer til formålet i tråden Til nye stoffskifte patienter om Kontrollkort for stoffskiftesyke. Eller også (hvis man behersker kunsten) kan man selv at designe et eget skema. At udfylde et skema hver dag kan være nemmere end at føre dagbog + det sikrer en vis ensartethed i optegnelser fra dag til dag.

Lægerne elsker skemaer og jeg har hørt fra flere, at de først har vundet lægens konstruktive opmærksomhed efter at de er begyndt at lægge udfyldte skemaer på lægens bord, periode efter periode.

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post
    Bortsett fra det lurer jeg på om det fins noen oversikt noe sted over hva en skal følge med på av symptomer? Eller er det bare noe en må lese seg til her og der?
    "Her og der" desværre.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post
    Det er jo klart, prøvene er bare et hjelpemiddel. Bortsett fra det lurer jeg på om det fins noen oversikt noe sted over hva en skal følge med på av symptomer? Eller er det bare noe en må lese seg til her og der?
    Her er det symptomer så det holder

Husk at vi alle har hver våre symptomer. Noen har ingen eller få, andre har mange. Og legene vet ofte ikke at mye av dette handler om stoffskiftet, og ikke psyke, for eksempel, sm de ofte tror.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Ja, det er nok veldig individuelt. Jeg kan omtrent se hva slags form jeg er ved å titte i speilet. Liten hevelse over øyet = litt for lite medisin.

På det verste hadde jeg både mongolfold og hengekjaker. Og munnvikene pekte ned fordi vannet i fjeset dro alt ned.

Så Levaxinen har gjort mye for utseendet mitt.

Lignende tråder

1. Hydrocortison - hvor meget og hvor længe?
    Av Babe i forumet Hydrocortison
    Svar: 15
    Siste melding: 24-06-10, 19:06
  2. Hvor ofte tar dere blodprøver?
    Av Laura i forumet Blodprøver
    Svar: 12
    Siste melding: 15-04-07, 14:29
  3. Hvor ofte er dere hos legen?
    Av Rafael i forumet Hos legen
    Svar: 12
    Siste melding: 06-03-07, 20:35
  4. Hvor ofte tar dere prøver