Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    17

Standard ERFA over 5 grains? Har nogen prøvet det?

Hej jeg har brug for jeres hjælp.
    Jeg har Hashi og trætte binyrer og har i nu tager HC og ERFA.
    Jeg startede med HC og trappede op indtil jeg kunne mærke effekt.

Jeg kom helt op på 35mg HC og var rigtig nervøs for om det var for meget, indtil jeg skrev herinde og fik mange gode skulderklap, så jeg fortsatte dosis og efter cirka 1 uge kunne jeg begynde at trappe ned.
    Jeg ligger nu på mellem 5 – 10 mg HC dagligt.

Det mit spørgsmål går på er nu samme historie men med ERFA.
    Jeg tager 5 grains (altså 300mg) dagligt og kan ikke mærke en hylende fis! Men alle steder jeg læser taler I om max 3 grains og så bliver jeg nervøs igen… hvad vil I med jeres erfaring sige?

Skal jeg sætte dosis op, altså ½ grain i 5 dage og er der ingen reaktion yderligere sætte op?

Har nogle af jer prøvet at være oppe over 5 grains?

Jeg glæder mig til at høre fra jer.
    Sofia

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: ERFA over 5 grains? Har nogen prøvet det?

Har du fått målt tsh, ft4, total t3, fritt t3 og revers t3? Og d-vitaminnivået ditt?

Hva sier blodprøvene?

I verste fall kan det være slik at blodet flommer over av t3 uten at cellene kan ta det opp. Her er d-vitaminnivå og forholdet mellom total t3 og revers t3 faktorer som kan peke i den ene eller andre retningen.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    128

Sofia,

Først av alt - dette er basert på empiriske bevis fra kroppsbyggerverden og informasjon fra kilder på nett jeg stoler på, og jeg har ingen annen kjennskap enn det jeg har lest.

Problemet, slik jeg ser det, er at du kommer opp i veldig høye doser T3 med en slik dosering. T3 er, i små doser, et anabolt hormon, men etter hvert som man trapper opp blir det mer og mer katabolt. Ved et visst punkt begynner de katabole effektene av T3 å overstige de anabole, og du får da negativ nitrogenbalanse (muskeltap). Dette vil medføre lavere forbrenning, lavere insulinfølelse osv.

Som et eksempel er det ingen kroppsbyggere som går over 50mcg T3 uten å bruke anabole steroider ved siden av for å slippe muskeltapet. Nå er riktig nok de *veldig* nøye på det, men for en normalt bygget person kan selv små tap av muskelmasse være ille - spesielt med tanke på forbrenning.

Jeg ville vært *veldig* forsiktig med å gå for høyt på T3, og heller sett på hva annet man kunne gjøre for å få bedre virkning.

Så vidt jeg kan se er 5 grains 40mcg T3, så det er ikke sikkert du kommer over den grensen, men greit å være obs på før man går for høyt...

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

Sitat Opprinnelig skrevet av sofia Vis post
    Det mit spørgsmål går på er nu samme historie men med ERFA.
    Jeg tager 5 grains (altså 300mg) dagligt og kan ikke mærke en hylende fis! Men alle steder jeg læser taler I om max 3 grains og så bliver jeg nervøs igen… hvad vil I med jeres erfaring sige?

Skal jeg sætte dosis op, altså ½ grain i 5 dage og er der ingen reaktion yderligere sætte op?

Har nogle af jer prøvet at være oppe over 5 grains?

Jeg glæder mig til at høre fra jer.
    Sofia
    Eg har samme problemet.
    Eg gjekk på 125 mg levaxin.
    Eg gjekk over til Thyroid Erfa.
    Eg hoppa over ein dag og begynte så med 125 mg Thyroid.
    Eg følte meg veldig bra første veka. Så vart eg trøtt og slapp igjen. Eg auka med 125 mg til, eg tok ei dose om morningen og ei om kvelden. Det vart ikkje særligt bedre utav det. Så no tek eg 65 mg mitt på dagen også. Eg er fremdeles trøtt og slapp og vurderer og auke den dosen mitt på dagen til 125 også. Eg merkar ikkje overdose-symptom og lurer litt på kor dette skal ende.
    Eg tek også 25 mg HC delt på 3 gongar om dagen. (12+6+6).

Eg tenker at det med T3 ikkje er så farligt når eg tek dosene 3 gangar for dagen. Da er jo første dose brukt opp når eg tek andre dose osv.

Eg har ikkje teke blodprøver ennda. Eg begynte på Thyroid etter nyttår, så det er litt tidligt ennda. Eg hadde tenkt å finne rette dose ut fra å auke til eg kjenner overdose og så redusere litt. Men det ser ut som eg ikkje klarar det på den måten.
    ---

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: ERFA over 5 grains? Har nogen prøvet det?

Ja - jeg var oppe i 6 grains noen dager i oktober-november.
    Så leste jeg litt mer om såkalt "thyroid dump" og reverse T3 (rT3) og fikk målt dette.
    Svarene på disse blodprøvene lå på forhøyet nivå av rT3 og legen på sykehuset skrev at jeg måtte ned i dose.
    Jeg trappet ned til 4 grains. Nevner at jeg en tid før nedtrappingen av erfa startet med hydrokortison.
    Jeg kommer til å sjekke mitt rT3-nivå igjen om en stund.

Står mer om mine erfaringer herom i signaturlinken min
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Aud Jorun Vis post
    Eg har samme problemet.
    Eg gjekk på 125 mg levaxin.
    Eg gjekk over til Thyroid Erfa.
    Eg hoppa over ein dag og begynte så med 125 mg Thyroid.
    Eg følte meg veldig bra første veka. Så vart eg trøtt og slapp igjen. Eg auka med 125 mg til, eg tok ei dose om morningen og ei om kvelden. Det vart ikkje særligt bedre utav det. Så no tek eg 65 mg mitt på dagen også. Eg er fremdeles trøtt og slapp og vurderer og auke den dosen mitt på dagen til 125 også. Eg merkar ikkje overdose-symptom og lurer litt på kor dette skal ende.
    Eg tek også 25 mg HC delt på 3 gongar om dagen. (12+6+6).

Eg tenker at det med T3 ikkje er så farligt når eg tek dosene 3 gangar for dagen. Da er jo første dose brukt opp når eg tek andre dose osv.Eg har ikkje teke blodprøver ennda. Eg begynte på Thyroid etter nyttår, så det er litt tidligt ennda. Eg hadde tenkt å finne rette dose ut fra å auke til eg kjenner overdose og så redusere litt. Men det ser ut som eg ikkje klarar det på den måten.
    Hei på deg/dere! - husk for all del at det endokrine systemet ikke jobber i ekspressfart. Tyroid fra nyttår - vi skriver 21 januar idag - det er ikke mange dagene - her snakker vi halvår og år for å få systemer til å funke - ikke dager.
    Som Kevlin skriver til deg økte rT3 ved høye doser. det er også mer du skal tenke på - ikke bare at T3 går fort ut igjen.
    Jeg har skrevet litt om dette i tråden: Ingen reseptor - ingen hormonpåvirkning.

Ett kort sammendrag av hva tråden omhandler:
    Hormonet kan sammenliknes med en pakke som er akkurat så stor og har riktig fasong for å finne sin reseptor. Reseptoren ser bare etter denne spesielle pakken - ingen andre. Bindingen mellom hormon og reseptor er spesifikk og kun en av gangen. Om det sendes flere pakker samtidig - dvs. høyere hormonkonsentrasjon i blodet vil tiltrekningskraften (affiniteten) mellom hormon og reseptor faktisk SYNKE. Og motsatt om det finnes lavere konsentrasjon av hormon i blodet - tiltrekningskraften ØKER.
    Hormon og reseptor må finne hverandre for å få noe biologisk respons...

Det er selvfølgelig ett balansepunkt her - en terskelverdi:
    "Når konsentrasjonen av hormoner øker eller minker, fører det til økt eller redusert binding til målcellens reseptorer. Konsentrasjonen av hormoner må derfor være over ett visst nivå (terskel) for at biologisk respons skal utløses. Responsen er maksimal når alle hormonene er bundet til alle reseptorene i målcellen. Man sier at reseptorene er mettet. Responsen vil da ikke øke selv om konsentrasjonen av sirkulerende hormon økes."

Dersom cellene utsettes for unormalt høye konsentrasjoner av hormon, nedreguleres mengden av reseptorer – og omvendt – om cellene utsettes for unormalt lave konsentrasjoner hormon oppreguleres mengden reseptorer.

Men det er lett å bli utolmodig - man vil jo selvfølgelig at dette skal virke med en gang. Men sånn er det ikke - det er hele akser av hormoner, signalmolekyler og organsystemer som må henge med - og det tar tid å innstille/resette setteverdiene i de ulike aksene og systemene. Skal se om jeg får flettet sammen en bedre forklaring senere. Kan sammenlikne det med feber på en måte der termostaten i hypothalamus innstilles på en høyere temperatur.

Å øke frem til du kjenner overdosering og deretter gå ned er ikke nødvendigvis en dårlig plan, men økningen må ikke gjøres så raskt!

Sitat Opprinnelig skrevet av Tiwas
    Først av alt - dette er basert på empiriske bevis fra kroppsbyggerverden og informasjon fra kilder på nett jeg stoler på, og jeg har ingen annen kjennskap enn det jeg har lest.

Problemet, slik jeg ser det, er at du kommer opp i veldig høye doser T3 med en slik dosering. T3 er, i små doser, et anabolt hormon, men etter hvert som man trapper opp blir det mer og mer katabolt. Ved et visst punkt begynner de katabole effektene av T3 å overstige de anabole, og du får da negativ nitrogenbalanse (muskeltap). Dette vil medføre lavere forbrenning, lavere insulinfølelse osv.

Som et eksempel er det ingen kroppsbyggere som går over 50mcg T3 uten å bruke anabole steroider ved siden av for å slippe muskeltapet. Nå er riktig nok de *veldig* nøye på det, men for en normalt bygget person kan selv små tap av muskelmasse være ille - spesielt med tanke på forbrenning.

Jeg ville vært *veldig* forsiktig med å gå for høyt på T3, og heller sett på hva annet man kunne gjøre for å få bedre virkning.

Så vidt jeg kan se er 5 grains 40mcg T3, så det er ikke sikkert du kommer over den grensen, men greit å være obs på før man går for høyt...
    Leser også mye fra kroppsbyggerverden - og har lært og mye både av positiv og negativ karakter der. Først og fremst ernæring - finnes vel knapt noen som har så koll på hva du putter inn som kommer ut som hva i form av muskler, forbrenning osv.
    Men det er viktig å se forskjellen på en i utgangspunktet "frisk" kroppsbygger som bruker T4/3 for å øke stoffskiftet -det er faktisk helt sykt og ekstremt farlig - (anabole steroider gidder jeg ikke engang å kommentere sett i kontekst at dette er et forum for stoffskiftesyke - og ikke et kroppsbyggerforum) enn en syk hypotyreosepasient som bruker de samme hormonene på grunn av nedsatt stoffskifteomsetning.
    De fleste som logger seg inn her over lang tid er alvorlig syke mennesker som forsøker å gjøre noe med sin egen situasjon for i det hele tatt å ha et liv.
    Tap av litt muskelmasse er knapt viktig ift. alle andre problemer for høy fri konsentrasjn av T3 kan forårsake. Skal ikke komme inn på alle her - og du advarer riktignok mot det.

Det er viktig i alle sammenhenger der man også tenker ernæring å kosthold å se forskjellen på syke mennesker å profesjonelle kroppsbyggere. Som eksempel kan nevnes at et så høyt proteinntak som kroppsbyggere har i værste fall vil gjøre syke (og normalt friske som ikke trener mye og har høyt energiforbruk) overvektige da overskuddet av proteiner der kroppen umiddelbart ikke har behov for nedbrytningsproduktet aminosyrer også vil bli lagret som fett. - Digresjon men det er viktig å ta med seg det som er bra og riktig fra kroppsbyggermiljø, og ikke alt som er helt på trynet for normale og syke mennesker, hva gjelder både mat, trening og medisiner (dop)!

H:-)

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    17

Wow hvilke fantastiske svar. Jeg kan virkelig bruge dem. Jeg skal nok både kikke på RT3 jeg kan virkelig forstå det du siger tiwas, kevlin og rexxy69. Jeg skal være forsigtig med at øge dosis da jeg, som du skriver rexxy69, bare sætter færre receptorer i arbejde.
    Og så har du nok også fat i noget når du siger det der med tålmodighed, åhh suk, ikke min stærke side.
    Jeg startede med HC den 20. oktober og Armour den 29. oktober og gik så over til ERFA efter 1 måned, endte med 35mg HC og trappede ud til jeg nu er på 10mg HC og alt dette på kun 3 måneder. Jeg hører hvad du siger, trækker vejret dybt og lader min krop indstille sig i det tempo den har… Tak…

Sofia

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

Det var litt å tenke på ja. huff..........
    Men kva gjer ein da når kroppen blir iskald og eg frys når det er 26 grader i stova........
    Det var ikkje slik når eg brukte Levaxin og eg var ikkje tenkt å bli dårligare når eg begynnte på Thyroid.........
    ---

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Aud Jorun Vis post
    Det var litt å tenke på ja. huff..........
    Men kva gjer ein da når kroppen blir iskald og eg frys når det er 26 grader i stova........
    Det var ikkje slik når eg brukte Levaxin og eg var ikkje tenkt å bli dårligare når eg begynnte på Thyroid.........
    Sier du nå at du var bedre på Levaxin? I så fall synes jeg du skal gå tilbake til Levaxin en periode og observere symptomene deine nøye - hva som er bedre/værre - for noen fungerer Levaxin bedre enn Tyroider. Vi er alle ulike.

Jeg sliter også voldsomt med kuldefølelse om dagen så hva gjør man - dusjer, beveger seg - all bevegelse får opp varmeproduksjon, bruker håndvarmerer i tøflene............

Det skal ikke være lett

H:-)

Lignende tråder

1. Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
    Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 16
    Siste melding: 04-06-13, 18:11
  2. Nogen der kan hjælpe med disse resultater?
    Av Honeyhob i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 20-11-10, 16:13
  3. Vil nogen kigge på mine tal?
    Av bellebellen i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 22-11-08, 23:26
  4. Er der nogen, der har prøvet laktosefri mælkeprodukter?
    Av ninus i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 3
    Siste melding: 23-11-07, 22:43

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn