Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
-
15-11-10, 15:53 #1
Hejsan! Här är jag, ny och spänd!!!
Hejsan!
Har varit en fast läsare inne på forumet en stund och lovade mig själv att den dagen jag fick min första burk med armour i hus, så skulle jag säga hej.
Så här är jag, glad men ändå lite rädd, har stora förhoppningar om att få det lite bättre.
Jag fick hypothyreose (autoimmun) för 18 år sedan efter att ha fått två barn med bara ett års mellanrum. Jag hade tur, sjukdomen upptäcktes tidigt av en slump när jag var hos en halsläkare för en annan åkomma. Har i alla år varit i brukbar form men dragits med milda symptom, som alltid fått mig att hävda att Levaxin inte funkat helt.
För fyra år sedan fick jag veta av min fastläkare att jag hade högt blodtryck och att det berodde på att jag var på för hög levaxindos. Har alltid haft lågt blodtryck så jag reducerade mitt levaxinintak och vid nästa kontroll var jag tillbaka på mitt gamla tryck. Det är nu det börjar gå galt. På fyra år har jag, från att ha varit en ”relativt pigg”, fungerande kvinna som tränade tuffa gympass 3-4 ggr i veckan, blivit mer eller mindre ett vrak (så känns det i varje fall)
Har tilltrots för att jag tränat mycket, lagt på mig 10 kilo, händer och fötter svullnar upp och sticker, känner ibland en överväldande trötthet (som om någon drar ner rullgardinen) håglöshet, deppighet, akne ”glömskhet. Men det värsta är alla led och muskelsmärtor som smugit sig på det sista året. Började med stelhet och ömhet i fötterna till att nästan inte ta mig upp på morgonen. Smärtor och stelheten sitter mest i nedre del av rygg, höfter, knän och hälsenor.
Har de sista åren sprungit fram och tillbaka till min fastläkare, men alltid fått veta att mina stoffskifteprov är helt fina. I maj måste jag sluta träna för kroppen pallade inte mer och det var då jag tog turen till Balder. Där måste jag genom alla dessa intoleransprov, dieter osv, som inte visade på någonting. Hade B12 brist, så blev en runda med sprutor som fick upp mina värden. Låg också på gränsen när det gäller D3. Det var inte så förvånande då jag haft vitiligo sedan jag var 10 år. I år är det 23 år sedan jag slutade att sola mig och jag existerar bara i skuggan på sommaren.
Sedan några månader tillbaka har jag slutat med allt som innehåller socker, vete, råg, korn. Lever på lavkarbo och äter bara mat som inte innehåller e-stoffer. (svårt) Undviker också soja och matvaror med goitrogener.
Tar Probiotika, Spirulina (jag kanske inte borde det pga. jod?) D3, Zink, Selen och Omega 3 men utan att jag märker någon skillnad. Efter mycket om och men gick läkaren med på, att jag med mina i hennes ögon, fina stoffskiftevärden S-fritt T4 18 (11-23) S-TSH 2,0 )(0,20-4,0)skulle få prova armour. Bad att hon skulle ta T3 prov förra gången men hon glömde ge mig resultatet av den. Ska kolla upp det!
Jag har inte varit sjukskriven för min sjukdom, klarar fortfarande att fungera på jobbet men kroppen känns som den är gammal, ond, trött, sliten och psyket blir därefter. Jag vill gå ner dedär kilona som sitter som berg oavsett om jag bara lever på sallad, Jag vill så gärna kunna träna igen och känna mig stark. Jag vill slippa smärtor och håglöshet. Vet att jag inte ska klaga. Många har det mycket värre än mig, men det är lov att drömma och hoppas.
Nu ska jag gå och jobba men i morgon hör ni av mig igen, då ska jag be om lite armourråd
Presentasjon - "Hejsan! Här är jag, ny och spänd!!!"
-
15-11-10, 16:02 #2
Sv: Hejsan! Här är jag, ny och spänd!!!
Hei og velkommen hit
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
15-11-10, 16:35 #3
Velkommen, som menneske og som første Svensk.
Jo - det er jo ofte sånn at man ikke tåler den dosen som skal til for å normalisere stoffskiftet. (min egen forklaring på problemet)
En TSH på 2 syns jeg er med å bekrefte at når man er under behandling er dette for høyt. fT4 skal også være høyere når man er under behandling.
Overgang til Armour går vanligvis greitt.
Det kan være fint å halvere Levaxindosen noen dager før man går over.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-11-10, 16:35 #4
Hei persille og velkommen hit!
Ja, det der minner meg om hvordan jeg selv fikk det etter 13 år på kun levaxin. For et halvt år siden var jeg stiv og støl, hadde vondt over alt, særlig i hoftene, og særlig om morgenen. Jeg hadde så ille smerter til tider at jeg ikke var sikker på om jeg skulle greie å starte opp kursene mine igjen i høst.
Smerter i føttene har jeg fremdeles, men nå har jeg jo diabetes i tillegg, og slike smerter kan komme av det.
Men de andre smertene er jeg kvitt siden jeg gikk over til Erfa i sommer.
Det er synd det skal være så vanskelig å få skikkelig hjelp!Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
15-11-10, 16:52 #5
Hej Persille

Velkommen - jeg er sikker på at du bliver glad for dette forum. Jeg er meget glad for den støtte og opbakning jeg har fået undervejs. Ud fra hvad du har skrevet kan jeg se at du har sat dig ind i bla kost og lidt med vitaminer - det er rigtig godt for så er du på rette vej og tager selv ansvar for dit helbred
Kærlig hilsen
Cirkeline
Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
Begyndende knogleskørhed?
Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske
-
15-11-10, 19:46 #6
-
16-11-10, 03:50 #7
-
16-11-10, 07:43 #8
Hei
og velkommen hit.Dette var som og lese min egen story,mener også at levaxin virker dårligere etterhvert.Nu e vi i samme situasjon,får min første boks armour om ei lita uke,dette blir spennende
-
16-11-10, 07:55 #9
Hei, og velkommen! Trist at du "kvalifiserer", men når det er et faktum er det godt du fant veien. Ekstra hyggelig å se en svenske her.
Håper og tror at du kommer til å få det bedre på naturlig thyroid - men vær forberedt på at overgangen kan bli noe turbulent.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
16-11-10, 09:13 #10
Hei Persille

Velkommen inn
Svar med sitat
Bokmerker