Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11

Tråd: Erfa..

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    60

Standard Erfa..

Hei
    Jeg håper jeg har skrevet Erfa riktig.. Jeg har gått på Levaxin i ti år med varierende doser, men føler det ikke er riktig - største problemet mitt er vekta som står dønn stille uansett (men går opp når jeg spiser "vanlig"). Behandlingen med Levaxin er adekvat i følge blodprøvene, og det er nettopp derfor jeg lurer på om jeg bør prøve noe annet.

Hvordan er Erfa? Hvordan får man tak i dette?

RosaElefant

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Sv: Erfa..

Hei!

Erfa Thyroid inneholder t3 i tillegg til t4 hormonet. Levaxin inneholder kun t4. Erfa er laget av hormoner fra grisens (!) skjoldbrukskjertel.

Erfa funker mye bedre på meg- og en god del andre- enn Levaxin. Et problem for noen kan være at den er litt hard for binyrene, så være obs på binyreproblematikk her. Det kan av og til oppleves som for krevende for binyrene å få for mye t3 tilskudd, men om dette er tilfelle, vil du merke det.

Det er t3' en i Erfaen som er den store go'biten i tillegg til at hormonene er helt naturlige og derfor virker bedre på oss enn det som er produsert syntetisk. I tillegg til t3 og t4 inneholder visst Erfa også andre hormoner som t1 og t2 (ansett som ubetydningsfulle av legemiddelindustrien).

Erfa må skrives ut på såkalt registreringsfritak. Dette er et skjema legen din har på kontoret. Tror kanskje det skal ligge en mal for det her inne, som man kan ta med til legen??

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    60

Takk for informasjonen Det er pga binyreproblemamtikken jeg er backer unna Erfa.. Likevel er jeg nysgjerrig. Hva kan evt. gjøres for å unngå binyresvikt?

Har desverre en veldig sta fastlege, og er 99% sikker på at hun ikke vil skrive ut noe annet enn Levaxin

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Thumbs up Sv: Erfa..

Sist endret av Kevlin; 04-11-10 kl 13:57 Begrunnelse: Link til Min Fastlege - for å bytte til en annen fastlege
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av rosaelefant Vis post
    Takk for informasjonen Det er pga binyreproblemamtikken jeg er backer unna Erfa.. Likevel er jeg nysgjerrig. Hva kan evt. gjøres for å unngå binyresvikt?

Har desverre en veldig sta fastlege, og er 99% sikker på at hun ikke vil skrive ut noe annet enn Levaxin
    Jeg bytter nå og har ikke problemer så langt. Har da brukt rosenrot og prenolone (+ vitaminer i bøtter og spann) noen måneder i forveien.

Heggeli Helhetsmedisin benytter Erfa i sin behandling... koster seff. noe... Men dersom du tråler nettet ser du at man regner både t2 og t3 som forbrenningsaktive hormoner nå.

Om man ikke er norsk endokrinolog, som vet bedre... og er skråsikker på at all t4 man putter i seg blir til t3... that is. Det finnes studier som viser at folk på t4-erstatningshormon har et skjevt forhold mellom t3 og rT3-dannelse i forhold til friske. rT3 er spareblusshormonet... Hos friske folk endres denne balansen under faste. Slik at man blir kald og forbrenner mindre når det finnes mindre mat. Tenk deg hva en slik endring gjør med stoffskiftet hos en ellers relativt frisk kropp.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    60

Kevlin: Nå har jeg skrevet et brev til fastlegen der jeg ber om å få prøve Erfa, og hvis hun ikke tillater det bytter jeg fastlege på flekken!

smgj: Som student har jeg ikke penger til privat hjelp, om du skjønner. Hvis ikke hadde jeg ordnet noe med en gang, men har som sagt ikke råd til å betale 1000 kr for en lege"time"..
    Det er binyrene jeg er bekymra for.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Poenget mitt er at dersom du frykter binyreproblemer, så kan du jobbe forebyggende med f.eks pregnelone og rosenrot (blant andre). Jeg personlig tror nok det er bedre å starte før en overgang, i stedet for å kjøre seg helt nedpå først.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    60

smgj: Aha.. Men hva er dette Pregnelone?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Ad binyreproblematikk.....
    Jeg vet jo ikke , men kan ikke tenke meg til at binyrene foretrekker syntetisk T4 frem for å få hele variteen fra en naturlig produsent av stoffskiftehormoner.

Det er iallfall slik jeg tenker at tyroide hormoner har en bedre virkning på meg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Enig med Finn. Å ta Erfa gjør ikke saken verre egentlig, det vil isteden kunne avdekke et underliggende binyreproblem. Vær også oppmerksom på at en del fungerer fint på en kombinasjon mellom Erfa og Levaxin. Det er feks det Balderklinikken legger opp til. Mange velger derimot å forsøke å bytte ut hele Levaxinen når det oppdager at Erfaen fungerer bedre.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Så fik mor Erfa'en
    Av Nielsigne i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 109
    Siste melding: 05-04-20, 20:44
  2. Så fik jeg Erfa'en
    Av Nielsigne i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 77
    Siste melding: 19-10-13, 01:52
  3. Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
    Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisiner