Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    27

Standard hva bør jeg sjekke

Har en lege som mener jeg er overdoser. Kanskje har han rett, men det virker som han kun ser på THS.

Formen er elendig igjen og jeg kjenner alle symptomer på lavt. Legen min bryr seg ikke i symptomene og formen min, bare den ene blodprøven.

Tenkte jeg skulle be om en ny prøve, som jeg kan få andre til å vurdere, evt ta med til en spes.

Hvilke prøver er viktige at jeg tar????

På forhånd takk... Finner sikker svaret her inne et sted, men hue funker dårlig her, så har ikke ork til å lete gjennom trådene.

Mvh Karin.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: hva bør jeg sjekke

Det er jo viktig at fT4 er høy nok til at det dannes nok fT3 - for deg.
    TSH gjør jo ingen ting i kroppen og er således helt uviktig for hvordan du har det.
    Så se på fT4 og om det dannes nok fT3.
    Og du vil finne ut at jeg syns jo det er mye viktigere at man selv finner en dose selv som man kan fungere best på.......

Og hvis det så er slik at du ikke blir bra når fT4 er så høy at du ikke tåler at den blit høyere, er det vel på tide å prøve om thyroide hormoner virker bedre på deg ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    27

Tusen takk Finn, du er så snill og alltid klar til å hjelpe.

Gått igjennom gamle prøve svar, men finner ingen prøver som viser dette.

Heter prøvene t4 og t3??

Beklager min lille kunnskap om dette.

Mvh Karin.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

De heter FT3 og FT4, disse måler de frie hormoner.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    27

Ok, skal be om de siste prøve svarene mine også.
    Virker som en må finne ut av dette selv.
    TSH har ligget omtrent rundt 4,3.
    F4 har vistnok ligget rundt12-14.
    Har hatt høye Anti tpo prøver, de lå rundt 1500 tallet. Dette var i vår, har tatt jevnt med prøver men ikke sjekket de siste selv, så lenge legen sier jeg nå er bra.

Men nå skal jeg samle opp alt av prøver, bestille nye, ta et tak selv.

Jeg spurte legen om knirkende og vonde ledd kunne ha noe med stoffskiftet å gjøre, nei sa legen min.
    Jeg får halsvondt og kjertelen virker betent, men han sier det er forkjølelse.
    Jeg får også leamus og tørre øyne innimellom, ingenting med stoffskitet å gjøre sier han.

Formen er opp og ned, hver gang jeg har påbegynt heller økt dosen, så har jeg merket bedring etter noen uker. Så får jeg en god periode, for så å ramle sammen igjen.

Nå fryser jeg hele tiden, håret ramler av, negler knekker, vil bare sove, vekten øker,forstoppelse, tiltakløs, surrete i hode, var på lyder og lys.. Alle tegnene jeg har hatt før når jeg er lav.

Legen min forklarer aldri, heller viser meg resultatene av prøvene. Jeg går på 700 levaxin i uka, nå fikke jeg beskjed om å kutte ned til 600.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Sitat Opprinnelig skrevet av Karin Vis post
    Jeg spurte legen om knirkende og vonde ledd kunne ha noe med stoffskiftet å gjøre, nei sa legen min.
    Jeg får halsvondt og kjertelen virker betent, men han sier det er forkjølelse.
    Jeg får også leamus og tørre øyne innimellom, ingenting med stoffskitet å gjøre sier han.

Formen er opp og ned, hver gang jeg har påbegynt heller økt dosen, så har jeg merket bedring etter noen uker. Så får jeg en god periode, for så å ramle sammen igjen.

Nå fryser jeg hele tiden, håret ramler av, negler knekker, vil bare sove, vekten øker,forstoppelse, tiltakløs, surrete i hode, var på lyder og lys.. Alle tegnene jeg har hatt før når jeg er lav.
    Feil, feil, feil. Les om symptomer her. Legene kan ikke nok om dette. Dessverre.

kanske trenger du høyere dose. Eller kanskje konverterer ikke kroppen din T4 over til t3 godt nok. Slik var det for meg. Da vil du trenge et ekstra tilskudd av T3, enten i forma av Erfa thyroid eller Liothyronin. Kanskje du skal be om å få prøve en av delene? Erfa er på godkjenningsfritak, da må legen skive ut en spesiell resept.

Hvis jeg var deg ville jeg eksperimentert med høyere dose for å se om problemet ligger der
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Beklager bruk alle forkortelsene Karin.
    Det er så fort gjort å bruke dem, kortere skrivemåte frister, men kan bli helt uforstålig for den som leser det.......

Hormoner opptrer mengdemessig tallrikest bundet til et blodprotein, og er da "på lager" kan en si. En liten del av lageret frigjøres fra proteinbindingen. Det skjer fordi prosesser som jobber med nettopp å frigjøre dem, bestemmer det. De kalles da som du har forstått, frie hormoner.
    Nesten alle hormoner har slikt funksjonsmønster.
    Thyreoideahormonene kaller vi gjerne alt som kommer fra skoldkjertlen, og man kan diskutere om det er korrekt å kalle dem hormoner alle sammen.
    Det er iallfall T3 som er kroppens stoffskiftehormon, men alle de andre synes nødvendige for å lage dette. Enten som utgangspunkt eller som støtte i enzymprosesser.

Betegnelsene på disse molekyler refererer seg til hvor mange jodatomer som er knyttet til konstruksjonen. T4 - har fire stk. osv.

Og betegnelsene er forvirrende.
    Det er gjort mange forsøk på å standardisere som ikke er lykkes.
    Og det er kanskje ikke så merkelig, for de opptrer i flere drakter.
    Inne i kroppen produserer kjertlen jo alle sine produkter som frie hormoner.
    Når de kommer ut i blodet bruker de noen timer på å finne et protein å knytte seg til. Og så er de plutselig ikke frie lenger.
    Så de produseres som fT4 - lagres som T4 - og bare noen få blir frie igjen etter noen uker på lager.
    Blodprøvelaboratorier bruker noen ganger disse betegnelsene, men jeg har også sett brukt det tydeligere TT4 - for total mengde T4. Altså både T4 og fT4.

Størrelseforholdet er slik at TT4 er mye større enn fT4.
    fT4 er bare 0,03% av TT4.

Så ser jeg jo en anledning til å spekulere litt i her da.
    Det er jo kun fra den lille frie T4 fraksjon (de 0,03%) det kommer til å dannes stoffskifehormoner (fT3). Her overtar de-jodinaseprosessen, som plukker av og fjerner ett meget bestemt plassert jodatom. Og dette gjør at formen molekylet får passer på cellenes reseptorer. Hvis et annet jodatom hadde blitt fjernet - passer det bare ikke, og vil ikke fungere som stoffskiftehormon. Disse betegnes rev.T3 eller rT3.

de-jodinasen er en kontinuerlig prosess som leverer frie T3 i nokså konstant mengde døgnet rundt.
    Samtidig kommer kjertlens døgnvariable 20%-ige bidrag som skal tilpasse oss til døgnet.
    Disse frie T3 er begge på jakt etter et blodprotein å binde seg til. Bindingen er av timers varighet - i forhold til T4 som er bundet i uker.
    Og hva tenker man om følgende spørsmål :
    Kan cellene bruke frieT3 FØR det har bundet seg ?
    Hvordan vet kroppen om fT3 skal til å binde seg til et protein ?
    Hvordan vet kroppen om fT3 har frigjort seg fra sitt bindeprotein ?

Tja - vet man det ?
    Jeg har lett etter svaret mange ganger, men finner ikke noe.
    Og hvorfor pusler det meg ?
    Jo, kroppen vet nok svaret - det er jeg ikke så urolig for.
    Men vet laoratorieinstrumentene på labben det ?
    Jeg vil anta at måleresultatet av en standard fT3-analyse, er et sammensurium av begge nevnte typer som jo har samme form.
    I tillegg kommer jo rev.T3 - rT3, altså de fT3 som har fjernet andre jodatomer enn det som skaper stoffskiftehormonet.

Håper at noen har støtt på forklaringer her ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Håper at noen har støtt på forklaringer her ?
    Kan dessverre ikke forklare jeg heller. Men jeg synes det er en veldig interessant problemstilling som forklarer hvorfor blodprøvene vi måler er så lite troverdige i forhold til klinikken. Kjempespennende

Lignende tråder

1. Ber fastlegene sjekke vitamin D
    Av Vigdis i forumet D-vitamin
    Svar: 0
    Siste melding: 18-09-10, 08:20
  2. Sambuaren min. Blodprøver for å sjekke tyroideafunksjon ??
    Av Delisa i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 17
    Siste melding: 23-04-10, 21:54
  3. Svar: 2
    Siste melding: 08-03-10, 10:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •