Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: Jeg er så glad
-
07-10-10, 12:31 #1
Jeg er så glad
Jeg er så glad. Jeg har lige modtaget brev fra endokrinologen med en recept på Thyroid
og i var de første jeg tænkte på at dele min glæde med 
Jeg håber at det bliver min vej tilbage til et godt liv.
Han har sat dosis til 60 mg Thyroid om dagen - i øjeblikket tager jeg 150 mg Euthyrox om dagen så jeg syntes umiddelbart at det lyder af lidt men hellere starte roligt ud og gøre som han siger (til at starte med
)
Jeg har både prøvet Eltroxin, ny Eltroxin og indtil nu Euthyrox siden devember 2009 men har ikke efter egen mening haft tilfredsstillende resultat. Den sidste blodprøve jeg fik taget så således ud:
TSH 0,16 (0,4-3,77)
T4 Frit 17 (12,8-20,4)
T3 1,22 (1,27-2,79)
Bør jeg stoppe med at tage Euthyrox med det samme eller hvordan er jeres erfaring med overgangen til en ny type medicin?
Jeg producere ikke noget østrogen hvilket han ikke kan forklare, men jeg skal have taget en ny blodprøve ca 1 md efter jeg er startet på Thyroid. Er der nogle af jer der har haft samme problem?
Jeg er så glad for at jeg kan søge støtte hos alle jer der forstår hvordan det er at leve med et stofskifte der ikke fungerer.
STORT kram fra
Cirkeline
Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
Begyndende knogleskørhed?
Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske
-
07-10-10, 12:39 #2
Sv: Jeg er så glad
Gratulerer med thyroid, koselig at du deler din glede med oss.

60mg er en veldig liten dose da (kun 35mcg T4 og 9mcg T3) Jeg er ikke så god på de danske medisinene, men du vet kanskje selv hvor mye T4 det er i dine nåværende medisiner. Enig i et det er greit å starte rolig, men kjenner du at dosen er for lav (og det tror jeg du merker raskt), så ikke vent lenge med å øke. Det er lettere å få tilgivelse enn å få tilatelse
-
07-10-10, 13:18 #3
Jeg har lige ringet til apoteket og de oplyste mig om at 100 mg euthyrox svarede til ca 60mg thyroid så du har ret i at det er i underkanten.... og som du siger er det bedre at å tilgivelse end tilladelse
-
07-10-10, 16:39 #4
Jeg tror ikke noe på at 60mg tyroid tilsvarer 100µg euthyrox.
Det som er viktig, er at man beholder sin frittT4-verdi.
Så skal man sammenligne hvor mye T4 det er i de to tablett-typer.
Tyroidenes måte å oppgi tablettstyrke er dessverre ulik den man bruker på syntetisk medisin. Det burde være etter samme lest ?
Hvis det er ERFA, inneholder den 35µgT4 i 60mg eller 73µg i 125mg tablettstyrker.
Og skal man opprettholde sin fritt T4, er det disse verdier som kan skape den og dette man må styre etter i doseringen.
ERFA inneholder også T3, men kroppen lager jo ikke T4 av den ! ERFA's T3 innehold vil gjenninstallere kroppens døgnvariasjon hvis man tar dosen som fabrikkentan foreskriver, om morgenen.
Så vil du oppdage at du ikke trenger fullt så meget T4 fra ERFA - fordi dette er naturlig hormon og tas lettere opp av tarmen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-10-10, 17:10 #5
Jeg gikk rett fra Levaxin til thyroid, det gikk fint. Å starte på 60 mg er litt lite, jeg ville økt til i allefall 90-125mg. Følg med hver dag, vær oppmerksom på det som er dine hyposymptomer. Husk at noen fungerer best ved å dele opp dosen. Lykke til, flott at du fikk thyroid
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
07-10-10, 17:37 #6
Sant som Vigdis sier - noen omdanner veldig dårlig fra T4 til T3 og bruker derfor mye av den T3 som er i tabletten. Hos de er det nødvendig å dosere flere ganger - størst dose om morgenen, og så mindre utover.
Det kan også¨være vansker med å dra igang stive binyrer som kan ha nytte av oppdelt dagsdose.
Jeg mener likevel at utgangspunktet må være å få fT4 opp i en anstendig verdi først. Da gir man kroppen anledning til å lage den T3 den makter.
Hvis det viser seg å være for lite, bør en overveie en multidosering.
Mange har også vansker med å nå så høyt i fT4, kan være hjertebank eller andre symptomer, og de bør også vurdere multidosering. I allfall som hjelp til å få opp fT4. Så kan man jo prøve om en fungerer på en morgendose når målet er nådd.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-10-10, 18:27 #7
Tak for jeres svar

Jeg tror ikke at det er ERFA - på recepten står der kun Thyroid og det fremstilles på Glostrup Apotek i DK.
Hvis jeg skal dele dosis op (og øge lidt
) skal jeg så tage 60 mg mogen og evt 30 mg kl 11? Jeg vil jo gerne gøre det godt og sikre mig at mine binyrer hjælpes så godt som muligt.
-
07-10-10, 19:09 #8
Ja jeg glemte det var fra Glostrup.....
Det er sikkert fornuftig som du fåreslår - pass bare på å øke dosen når det trenges.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Boktips for dem som er glad i hunder
Av Sonja Midtlien i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 1Siste melding: 07-03-09, 09:53 -
hei! Glad jeg fannt dere.
Av Lissa i forumet PresentasjonerSvar: 4Siste melding: 03-10-06, 18:58 -
Nå er jeg både glad og fornøyd
Av Ung mor i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 34Siste melding: 29-09-05, 22:15
Svar med sitat
Bokmerker