Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 61

Tråd: Urinsyregikt

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard Urinsyregikt

Er det noen som vet hva det betyr når man har forhøye verdier av urinsyre bortsett fra urinsyregikt. Jeg har hatt forhøyede verdier. Har også litt lav kalsium fortsatt, men legen sier at det betyr ingen ting.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei catrin.
    Jeg har også hatt litt forhøyet urinsyre, men dette gikk drastisk ned etter at jeg begynnte med kalsium. Jeg har ikke fått avklart dette med legen enda, men jeg tar 1-2gram om dagen med Weifa Kalsium uten noen vitamintilskudd. Dette etter å ha forsøkt flere slag med forskjellig vitamintilskudd i. Den uten virke rett og slett best - på meg.
    Men jeg har nok en spesiell lidelse som påvirker dette. Jeg har hatt leggkramper fra dag en på Levaxin. Og de kan i perioder være så kraftige at de ødelegger nattesøvn og alt. Man ser også et fenomen utenpå leggene som ser ut som konstant leamus. Maur under huden sa legen min - som ikke hadde sett noe liknende. Det stopper ikke, men kalsiumet hindrer at det oppstår kramper - og urinsyra har aldri vært så lav som etter at jeg begynte med dette.

Må også legge til at D-vitamin i store doser (50µG/dag) førte til kjempeproblemer med krampene - og kalsiummet fjerner problemet på et kvarter !
    Men som jeg sa......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Takk for svar n´Finn. Kom på at jeg har lest at kirsebærsaft skulle hjelpe mot urinsyregikt, men vet ikke akkurat hvordan det virker, men kanskje det senker urinsyren. Lurer på om legen kommer til å nevne dette i det hele tatt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Han vil nok helbrede med noe annet enn kirsebærsaft
    Ikke fordi at det ikke virker ! Men fordi at han tjener vel ikke noe på det ?
    Øl - virker motsatt - desverre :(
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Legen nevnte faktisk ikke at urinsyren var forhøyet i det hele tatt og jeg glemte å spørre om det, så jeg får spørre neste gang. Skal dit om 1 uke.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Om ikke utslaget ikke er stort nevner de det ikke. Jeg spurte legen min om det, og han sa at lette utslag vanligvis ikke betyr noe.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Det var ikke så veldig forhøyet, men det stiger.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av sonja
    Hei julle!

Selv har jeg også urinsyregikt som tidvis gir svært vonde smerteanfall i leddene.
    Heisann Sonja,
    Hva slags prøver er det som påviser urinsyregikt?
    Bare lurer på om de har sjekket dette på meg allerede, eller om jeg bør spørre. Har mye smerter i ledd og muskler, og lurer fælt på hva det kan være :-)

Siv Cath

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard

Hei Siv Cath!

Akkurat hva prøvene heter, det vet jeg dessverre ikke. Men urinsyregikt (podagra) utløses med smertefulle anfall i leddene som varer noen dager om gangen. Hos meg varer anfallene fra 3 til 10 dager, som regel rundt 5-6.
    Har nylig hatt anfall i høyre håndleddet som førte til at jeg ikke klarte holde tannbørsten eller skjære brød eller noe annet med høyrehånda i 5 dager. Litt trøblete å plutselig skulle være kjeivhendt når en ikke er det til vanlig... :(

Ellers er det ikke bare store ledd som rammes, for det mest typiske angrepet kommer i stortåleddet (kaptein Voms sykdom), og da kan man se at huden på stortåa samtidig blir glatt og rødlig. Noen får bare angrepet i stortåa, andre slik som meg får det i alle ledd. Jeg har til og med opplevd å få det i både ryggen og i ribbeina foran på brystet. Det første anfallet man får kommer som regel i stortåa. Hos meg kjennes anfallet ut som om det sitter en knivspiss midt i leddet som skjærer inn i leddet hver gang jeg gjør den minste bevegelse. De tre første dagene er verst, deretter avtar det som regel. Anfallet kommer plutselig og uten forvarsel, det er typisk at jeg våkner med smerter om morgenen.

Heldigvis har jeg anfall nokså sjelden, 2-3-4 ganger i året. Det er i alle fall lenge nok mellom hver gang til at jeg glemmer hva det er som utløser anfallene. Hos meg er det skalldyr, men både alkohol og rødt kjøtt er det også lurt å redusere inntaket av eller kutte ut dersom man har urinsyregikt.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Tønsberg
    Meldinger
    63

Standard Urinsyregikt

Det er en stoffskiftesykdom,men kan den ha noe med lavt stoffskifte og gjøre?
    Noen som har det?

Side 1 av 4 1234 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn