Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    3

Standard MS og lavt stoffskifte

Hei!

Jeg er "jente" på 50 som i sommer ganske tilfeldig fikk påvist lavt stoffskifte. Dette ifm med en omfattende helseundersøkelse i Nord-Trøndelag det siste året.
    Jeg har fra før MS, som har mange sammenfallende symtomer som lavt stoffskifte. Da tenker jeg spesielt på ekstrem tretthet og kognitive problemer, noe som jeg sliter med.
    Det jeg er interessert i å vite, er om det er flere der ute som har både MS og lavt stoffskifte.
    Hvordan kan jeg vite om det er medisinen som virker, eller om det er MS'n som er i en roligere periode?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hm.... Det var et vanskelig spørsmål, spesielt siden MS kan arte seg så forskjellig.... ? Og det kan visst lavt stoffskifte også.

Vet du hvorfor du har lavt stoffskifte? Er det pga antistoffer?

(PS - jeg har ikke MS, men tre andre autoimmune sykdommer.)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Prøv å google sammenhenger mellom ms of lavt stoffskifte, mener å ha lest at det er en sammenheng mellom de to sykdommene i min leten etter informasjon.
    Er i risikogruppen for å få MS, har hatt en synsnervebetennelse, men ingen av undersøkelsene hittil har påvist noe, men har forstått det sånn at en av 4 som har hatt synsnervebetennelse har, eller kan utvikle MS, derfor min interesse om temaet.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er noen på et engelske forumet i england som ble mye bedre av ms med stoffskiftemedisin. Mne jeg ahr ikke fulgt diskusjonen der.
    Ellers har jeg fått med meg at det er noen som sier at D-vitaminstatus har noe si for hyppigheten, og nord i Norge har de veldig lite D i blodet hvis de ikke jevnlig spiser Mølje, da (vitenskapelig bevist, det med Mølje, Brustad heter forskeren) og andre sier at Glutenintoleranse kan ha noe å si. Begge ting har også noe med autoimmun stoffskiftesykdom å gjøre.
    Og det fins en overhyppighet av et gen som gir ufølsomhet for D-vitaminer samt Graves sykdom.
    Skal se hva Elaine Moore skriver, om hun nevner MS på sidene sine, hun skriver ofte om diverse sammenhenger mellom autoimmune stoffskiftesykdommer og annet.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Her står det at autoimmun sykdom kan være årsak til lavt stoffskifte, MS står ikke nevnt.

http://www.pasienthandboka.no/default.a ... entid=1136

Husker ikke hvor det var jeg fant det andre jeg nevnte, men skal lete kommer tilbake med link om jeg finner det tilbake.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hsn

Har du først fått én autoimmun sykdom, så disponerer du lettere for flere.

Eksempler på autoimmune sykdommer:
    - MS (men den har kanskje flere årsaker, mener jeg å ha lest noe om, ikke sikker)
    - Hashimotos (lavt stoffskifte pga anti-TPO)
    - Diabetes, type 1
    - Lupus

Autoimmun sykdom vil si at ditt immunforsvar er overaktivt og har begynt å gå til angrep på deg selv ved å spesialisere antistoffer mot bestemte typer celler/vev/kjertler - så som Anti-TPO mot skjoldbruskkjertelen.

Vet du om din synsnervebetennelse er av autoimmun karakter, eller hvorfor den skulle disponere for MS?

Blir spennende å se hva Nora finner ut av .... ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg tastet inn ms og thyrod i www.pubmed.com og fant straks sammenhenger.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entre ... d_RVDocSum
    eller kopier og lim inn 17718699 i søkefeltet og trykk enter.

For å sjekke om ting er en generel trend, om a dre er enige, pleier man å trykke all related articles -linken til høyre.

Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    3

Hei igjen!

Takker for alle svar, mye interessant her.
    Jeg er som dere forstår, ganske ny i gamet. Har lite kjennskap til hva de forskjellige verdiene betyr. Har en fantastisk fastlege, som har prøvd å forklare meg litt. Men med min hukommelse og konsentrasjon er det ikke så enkelt. Skjønner forhåpentligvis mere etterhvert. Hva som forårsaker mitt lave stoffskifte, vet jeg ikke. Resultatet av første prøven viser:
    TSH:9,62
    Anti-TPO: Positiv
    Tyroksin: 8 pmol/l

Det er noe som heter at det aldri er så galt at det ikke er godt for noe. Kanskje jeg også kan være så heldig at MS'n blir bedre med medisinering for stoffskiftet?
    Det er lov å håpe.......
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det betyr at du hadde veldig lavt stoffskifte, for ft4 var vel un der referansområdet.
    Hit kommer nemlig mange som er hypo og som bare har ft4 i nedre halvdel og de har masse symptomer også.

Det er ganske sikkert at der er levaxinen som hjelper med disse tall, for du får jo en del levaxin nå.
    Hva er dine siste prøver?

Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    3

Hei Nora!

Ved siste prøven, lå TSH i underkant av 8, andre resultater vet jeg ikke.
    Jeg skal ta nye blodprøver i slutten av uka, da har jeg brukt Levaxin i 4 uker.
    Jeg skal til legen neste uke, etter at svaret på prøvene er klare. Da skal jeg be om å få en utskrift av resultatet, slik at jeg kan følge med på forandringene.
    Jeg begynner å forstå at det er en god del å sette seg inn i for å skjønne hva som foregår i kroppen.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn