Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: Nyoperert
-
16-11-09, 23:00 #1
Nyoperert
Hei.
Jeg er ny her inne og må bare hive meg inn i denne tråden ettersom jeg ikke aner hvordan man starter en ny tråd, kanskje man ikke kan gjøre det uten videre?
Vel, kort om meg: Diagnose ME siden 2007 etter 10 år med problemer i den gaten. Struma siden 2002 - men normale stoffskifteprøver iflg. spesialistene jeg har vært hos (prøvene tatt jevnlig i perioden 2003-2006).
I løpet av ettervinteren 2009 fikk jeg nye problemer som senere viste seg å være høyt stoffskifte (Graves) med FT4 på 78,0 og TSH < 0,01 (har ikke ref.verdier men verdien er jo uansett for høy). Stod allerede på vent for strumaopr. på kosmetisk indikasjon og denne ble utført i oktober 2009 etter behandling med Neo-Mercazole siden mai 2009 i tillegg til Levaxin 50 µg fra aug. 2009.
Mitt spørsmål er: Siden opr. har jeg fått beskjed om å bruke 100 µg Levaxin dagl. ettersom ”det som regel er nok for de aller fleste” fikk jeg høre. Første 2-3 ukene etter opr. kjente jeg ikke noe spesielt men senere økende trøtthet med økt søvnbehov, tregere mage og mer tåke generelt sett, i tillegg til rett og slett dårligere humør
Har ingen blodprøvesvar etter opr. men skal til legen igjen om 14 dager og ta nye prøver. Jeg lurer iallfall på om ikke denne dosen er liten for meg (1,70 høy og 68 kg). Er det noen som vet hvilken dosering man bruker pr. kg kroppsvekt 
Tusen takk for svar til en eller annen
Hilsen rutta
-
16-11-09, 23:10 #2
Sv: Nyoperert
Hej Rutta
Indlæg flyttet til egen tråd. Du kan starte tråde ved at klikke på knappen "Ny Tråd" du finder til venstre over og under emneoversigten i det forum du vælger at starte egen tråd i. Hvis du er usikker på skrive-funktionen, kan du afprøve/øve på testforummet https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=48
Velkommen til
Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
-
17-11-09, 10:15 #3
Hei og mange takk for hyggelig velkomst og for oppklarende info
-
17-11-09, 10:39 #4
Hei og velkommen hit!!
Rent teoretisk regnes 1,6µg pr kg kroppsvekt, men i praksis koker jo doseringa ned til å bli helt individuell.
Med de fysiske symptoma du beskriver, tyder det på at dosen din er for lav.
Og å følge blodprøver slavisk kan gå rett i grøfta.
Men det er jo t3 som er det aktive hormonet, så dosen din med t4 må være høy nok til at du kanskje klarer å konvertere nok!!
DU må finne den dosen DU føler deg friskest med, og det kan ta tid.
Noen dager der du kanskje føler litt opptur, men enda flere nedturer før du evnt. kommer i mål.
Si til legen din at du fysisk føler at du trenger mere, og prøv å øke sakte.
Når dosen er kommet opp i 100,µg/dgl sies det at en ikke bør øke med mere enn 12,5µg/dgl , og kanskje holde denne doden iallfall minst 6 uker, gjerne
12. Etter 3 mnd sies det at da har du fått maks ut av den dosen evnt.
Dette tar dessverre tid, og tålmodighet er godt å ha rikelig av ...
Å si at 100µg er nok blir å generalisere, og vi er helt nødt til å bli behandla som enkeltindivid, med våre EGNE verdier og derav dosebehov.Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
17-11-09, 11:21 #5
Takk for det, Gunnda og mange takk for raskt og utfyllende svar.
Når jeg skal ta blodprøver neste gang, er det da viktig også å få målt rev. T3?
Mvh rutta3
Lignende tråder
-
Nyoperert..
Av Hege i forumet OperasjonssalenSvar: 6Siste melding: 06-04-05, 22:18
Svar med sitat

Bokmerker