Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
Hybrid View
-
30-08-10, 21:40 #1
Innanfor "normalen", men ikkje symptomfri
Hei! Fikk diagnosen lavt stoffskifte for ett år siden, med TSH på 7,2 og F4 på 18,3, forhøyet anti-TPO. Begynte på Levaxin 25 mg. TSH-verdien sank for ett halvt år siden ned til 1,3. Følte meg veldig bra.
Har siste par månedene hatt økende plager med hodepine. Siste måneden har jeg begynt å verke i muskler og ledd, er trett og orker ikke trene, slik jeg hadde det før jeg begynte med Levaxin. Har nå i tillegg fått ett kontinuerlig trykk i bakhodet, veldig plagsomt! Blodprøve for en måned siden viste TSH 4,1, dvs at TSH har steget igjen, men fortsatt er innenfor normalen (4,5). Legen min mente at muskel/leddverk, tretthet og hodepine derfor ikke kunne skyldes lavt stoffskifte. Fikk derimot øke Levaxin-dosen litt.
Er det ikke slik at at noen kan ha symptomer på lavt stoffskifte selv om de er innenfor normalen? Og kan det ikke vere at jeg må ned i en lav TSH-verdi for å føle meg bra? Noen som har opplevd "trykk i bakhodet" i forbindelse med lavt stoffskifte?Sist endret av Sigrid03; 30-08-10 kl 21:41 Begrunnelse: mangel
Sigrid
-
30-08-10, 21:49 #2
Sv: Innanfor "normalen", men ikkje symptomfri
Jeg har opplevd alle mulige slags hodepiner med lavt stoffskifte, så ja plagene dine kan skyldes lavt stoffskifte. Det som skjer hos deg nå er:
-Du har antistoffer mot skjoldbruskkjertelen
-Antistoffene bryter gradvis ned kjertelen
-Behovet for økt dose dukker opp, og vil dukke opp i tiden fremover.
Det er IKKE ok med en TSH på 4,1 når man er i behandling for lavt stoffskifte (ikke ellers heller). Når man er i behandling er skolemedisinens anbefaling at TSH skal ligge mellom 0,5 og 1,5.
Konklusjon: Lykke til med å få legen din til å forstå dette
-
30-08-10, 22:37 #3
Vil gjerne trå til der jeg og - sånn er det.....
Antistoffer bryter gradvis kjertlen ned slik at den vil produsere mindre og mindre, og da må jo dosen bare økes og økes. Selvfølgelig må den det, men å utdanne din lege ?
De er så selvbestaltet og stivbeinte at de kan ikke innrømme at de ikke kan leksa si, så bytt (er nå mitt bud da....)
Forsåvidt så byta jeg mange ganger - uten at jeg råkte på noe fornuft.
Etter å ha slitt en 10års tid tok jeg skjea i egen hånd, for å si det slik.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-08-10, 23:40 #4
Det generelle rådet til de som er villige er vel at tsh er så lavt som mulig, ihvertfall godt under 1
Hodepine, ja muskel og leddverk, ja trøtt og sliten, ja
Unnskyld men det er helt normalt for noen,
det kommer snikende helt til man er nedsylta,
jeg har blitt bedre etter at jeg byttet til erfa, levaxin gjorde ikke noe særlig fornuftig og jeg merker veldig godt hvis jeg tar for lite pregnenolone, da er hodepinen/migrenen som ingen tabletter fjerner på plass med en gang.
jeg måtte ligge på t4 godt over 20 for å være så noenlunde,
med erfa ligger t4 nå på rundt 16 og jeg har det egentlig veldig bra og føler at formen stadig er stigende,
kan hende du er blandt dem som ikke har så godt utbytte av levaxin alene.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
31-08-10, 08:57 #5
Hei Sigrid

En tsh på 4- tallet er høyt! Mange leger -som ikke er spesielt alternative- er enige i at pasientene har det best med lav tsh, rundt 1.
Levaxin dosen din bør økes.
Om du skulle ha symptomer tross høy dose og lav tsh, kan du vurdere å bytte til erfa thyroid. Det virker imidlertid som om Levaxin virker fint på deg og at jobben kan være gjort ved å øke dosen.
-
31-08-10, 11:12 #6
Jeg syns det er vanskelig å stole på TSH.
Man er jo syk, og TSH kan også være syk - for å si det litt enkelt.
Svært ofte er det tilfelle der man ikke finner antistoffer, TSH i normalområdet og lav fT4.
Når man så endelig begynner å gi stoffskiftehormoner kan man jo ikke forvente at TSH skal reagere som om den var frisk.
Og jeg syns jeg ser dette bildet ofte her jeg da.
Man må jo ha en formening om at TSH reagerer som den skal før man stoler på den.
Og hvor mye kan man stole på den ?
TSH produseres av hypofysen på ordre fra følsomhetsorganet hypotalamus.
Dette organet er så følsomt at det reagerer på at det er nikotin i blodet. Nikotinen fører til at organet ikke ser alle stoffskfitehormonene og kvitterer med å øke TSH såpass at stoffskiftet øker med 5-10%.
Hvordan reageres det da når vi bytter ut alle kjertlens produkter med ett eneste av dem i syntetisk form, eller i griseform for den sakens skyld ?
TSH kan etter min mening ikke brukes når man ikke har sitt eget hormonapparat iorden, og det er enda flere grunner til de enn de nevnte. Og det kommer stadig nye. Før eller siden må ny viten implementeres i den tolkingsmodell man idag bruker.
Og da kan ikke jeg se at det kan gå noen annen vei enn tilbake til fortiden.
Altså slik man gjorde da legen snakket med folk og stolte mer på hva de sa enn på hva teknikken kunne vise dem.......
Det er riktig som Berit skriver at man i det siste har kommet på å se nøyere på statistikk over hvem av oss som har det bra, og hva TSH er.
For få år siden var man fra Akers side ute med at behandlingsmålet for TSH var 1, en pent rundt tall som ikke har noen faglig begrunnelse, og som ihvertfall ikke er individtilpasset !
Behandlerapparatet har vel ennå ikke anerkjent forholdet ?
Så har Aker intatt en rolle her som jeg vel må analysere som en anerkjennelse av statistikken. Det har ført til at de har gått videre, men har avgrenset sine innledende endringsplaner med at det kun gjelder pasienter som går på tyroide hormoner. De skal nå ikke reguleres etter TSH.
Men det er jo en begynnelse.
Det neste blir vel at det også skal gjelde pasienter på Levaxin......
Og hvor er da TSH-regimet ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
Av anitab i forumet Helbred og kostholdSvar: 1Siste melding: 25-09-11, 15:06 -
Ventar, "lever" ikkje
Av Delisa i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 13-02-10, 17:52 -
"Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
Av Anisa i forumet Andre bøkerSvar: 4Siste melding: 07-03-09, 16:12 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11

Svar med sitat
Bokmerker