Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Telemark
    Alder
    54
    Meldinger
    33

Standard Er så utrolig sliten....

Begynte på Levaxin (etter et opphold på åtte uker) igjen i begynnelsen av juni, fordi mine verdier begynte å rase nedover ...
    Verdiene var da:
    TSH 1.9
    Fritt T4 14.2

Har prøvd å være tålmodig gjennom hele sommeren, hele tiden ventet på at formen skal bli bedre igjen.... ferien var over for en uke siden - jobbstart har vært knall tøft og jeg kjenner allerede nå at dette ikke kommer til å gå....
    Tok nye prøver i forrige uke - og fikk høre at de var "kjempefine" og at jeg derfor bare kunne fortsette med samme dosering fremover (har ikke snakket med legen, bare sekretæren).
    Ser at verdiene mine nesten ikke har forandret seg siden jeg startet på medisinene igjen.... kanskje ikke så rart at formen fortsatt ikke er mye bedre..

TSH 1.5
    Fritt T4 14.5
    T3 4.4
    B12 373
    Folsyre 37

B12 og Folsyre verdiene er nok bra (har iallefall gått opp fra 50 på B12, etter å ha gått på Triobe siden juni) MEN, burde ikke de andre verdiene endret seg mer nå, etter åtte uker på medisiner?? Burde jeg øke dosen? I såfall hvor mye??

Formen er mildt sagt elendig... føler meg totalt ubrukelig, både hjemme og på jobb - men er midt oppi oppstart med 38 nye første klassinger og kan bare ikke sykemelde meg nå......
    Lavt stoffskifte - Levaxin 100 mcg april 2010. Les mer: Ny på Levaxin

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Er så utrolig sliten....

hei igjen - optimisten.
    Det er jo bra å være det da, men det finnes jo grenser.
    Jeg kan jo ikke råde noen, men jeg ville jo gått inn for en plan.

Ofte ligger den beste dosen litt under det man maksimalt tåler.
    En enkel plan hvor du øker dosen hver måned vil resultere i at du får symptomer på at du tar for høy dose.
    Når det skjer kan man hoppe over dosen helt en dag eller to og fortsette på en lavere.
    Slik fant man dosen før man fikk en masse tullete blodprøver å hanskes med.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hvilken dose levaxin bruker du da, egigoptimist? Og hvorfor hadde du et opphold på åtte uker uten medisin? Det høres ut litt for tøft ut, akkurat det. Mange som bruker levaxin må jo opp på 125 mg eller mer pr dag, noen må opp på 200 mg.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Telemark
    Alder
    54
    Meldinger
    33

Jeg måtte stoppe med medisinen 14 dager før undersøkelse på sykehuset der de sprøytet inn radioaktivt jod. Siden undersøkelsen ikke fant noe unormalt mente legen på sykehuset at jeg ikke trang thyroksin likevel... men, prøvene noen uker senere viste antistoffer, samt at alle verdiene hadde sunket ned i grenseland igjen - så primærlegen konkluderte med at det bare var å sette igang med medisiner igjen!
    Jeg tar 100 mg pr dag, har ikke merket noen bivirkninger - men, heller ingen stor bedring i formen.. Ringte legen idag og fikk time i begynnelsen av september. Skulle også ut og ta nye prøver uka før, slik at de har rykende ferske prøvesvar når jeg kommer.
    Har egentlig bare lyst til å øke dosen nå, men bør vel konsultere legen først...

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Telemark
    Alder
    54
    Meldinger
    33

Nå har jeg vært hos legen igjen...
    Min verdier ser forsåvidt fine ut (TSH 0.8 og Fritt T4 15.2), men siden formen fortsatt er såpass dårlig har han økt dosen min med ytterligere 25mg pr dag (altså opp til 125 mg). Jeg ble også sykemeldt 20 %, tar det ut en dag i uka, slik at jeg kan komme meg litt. Ny time i slutten av måneden, han vil følge meg opp nøye, for å være sikker på at det ikke er en annen årsak til at formen er så dårlig...
    Alt i alt er jeg fornøyd, men veldig spent på om jeg merker økningen på 25 mg pr dag. ...... Noen som har erfaring med slik økning??

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Jeg merket ikke stort av en slik doseøkning som du beskriver. Men håper for din del at det er nok til at formen skal bli bedre. Har du sjekket jern, kalsium, magnesium?

Synes du har lav B12 jeg, nå så jeg ikke referanseområdet. Men jeg fungerer ihvertfall ikke med B12 under 500. Gjerne høyere enn det også.
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Telemark
    Alder
    54
    Meldinger
    33

Husker ikke referanseområdet for B12 jeg.... men, ifølge legen lå det innenfor normalområdet - jeg skulle kutte ut TrioBe som jeg har gått på de siste månedene.... (Kjenner jeg er litt skeptisk til å kutte ut, er jo en grunn til at verdiene var så lave i utgangspunktet... og jeg spiser helt normal mat (bortsett fra at jeg er allergisk mot mye frukt og grønt.. Men, legen mente det ikke skal være nødvendig for "friske mennesker" å ta tilskudd hele tiden (?)
    Alle andre prøver var normale....

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Sitat Opprinnelig skrevet av evigoptimist Vis post
    Husker ikke referanseområdet for B12 jeg.... men, ifølge legen lå det innenfor normalområdet - jeg skulle kutte ut TrioBe som jeg har gått på de siste månedene.... (Kjenner jeg er litt skeptisk til å kutte ut, er jo en grunn til at verdiene var så lave i utgangspunktet... og jeg spiser helt normal mat (bortsett fra at jeg er allergisk mot mye frukt og grønt.. Men, legen mente det ikke skal være nødvendig for "friske mennesker" å ta tilskudd hele tiden (?)
    Alle andre prøver var normale....
    Ok, da må du sikkert høre på legen. Dog viser all min erfaring med B12 og form at det er feil.
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Hei du!

Med din ft4 hadde jeg også hatt det dårlig selv om levaxin hadde fungert for meg.. Så hvis levaxin fungerer for deg, bør den levere når ft4 kommer over 20 tallet og oppover.. Og hvis ikke levaxin fungerer samme hvor stor dose du bruker, bør du etterhvert tenke å supplere med t3 tilskudd eller bytte ut levaxinen med naturlige stoffskiftehormoner fra gris.. Erfa Thyroid er et merke innen den sistnevnte sjangeren, og det fins flere også. Ikke vent for lenge.

Ha en god dag!
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg synes jo både dosen og fT4 er for lave til å gi mulighet til å fungere som en frisk. Derfor mener jeg at det godt kan være nødvendig med tilskudd du synes du trenger.

Så er det en "debatt" man aldri kan ha med leger : Den om Levaxin fungerer eller ikke. Den fører jo til 15,4 i blodet og det er ikke spørsmål om de fungerer - det gjør de !
    Derfor er det vanskelig å kommunisere om alternativer til dagens behandling.
    Tyroide hormoner er et tilbakelagt stadium.

Jeg syns det er synd.
    Vi - pasienten - trenger alternativer å velge i. Vi vil selv velge det vi synes er best. Det gjør vi i alle andre sammenheng i livet.
    Selvfølgelig trenger vi rådgivning av dyktige fagmennesker, men vi trenger ikke sensur. Iallfall ikke av preparater som har vist seg funksjonsdyktige i 100 år. Vi trenger ikke at helsevesenet luker ut slike produkter som FDA aldri har funnet feil på.
    Når temaet er oppe, mener jeg jo at dfet er MANGE andre preparater som burde vært forbudt, men som samme helsevesen godkjenner at fagmennesker handterer. Mange av disse er livsfarlige.
    Det kan man ikke si om Tyroide hormoner vel ?

Så kanskje er det sånn at Levaxin ikke fungerer hos deg (les : dere, noen)
    Jeg kan ikke finne noen annen forklaring i mitt eget tilfelle iallfall.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Sliten.....
    Av liteK i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 07-08-08, 13:25
  2. Sliten
    Av coffefe i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 75
    Siste melding: 18-12-07, 23:51
  3. Så utrolig sliten....
    Av grynet i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 08-02-07, 17:00
  4. Svar: 9
    Siste melding: 11-11-06, 00:22
  5. Uff,jeg er så sliten og lei av alt:(
    Av linnmathea i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 03-10-06, 23:37