Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Standard Leddmerter, revmatoid faktor over normalområde

Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne, men prøver her.

Hørsten 2008 tok jeg masse blodprøver, og da var revmatoid faktor i gråsonen. Den var 6, og skal være mindre enn 6. Daværende fastlege sa at vi ikke trengte gjøre noe annet enn å måle den med jevne mellomrom, med mindre jeg fikk smerter (og det hadde jeg ikke da).

Nå HAR jeg vondt i leddene, det har forverret seg kraftig etter jul. Særlig knærne sliter jeg med, kommer nesten ikke opp i stående stilling etter jeg har sittet en stund. Håndleddene og fingrene er også vonde, og det er fortvilet siden jeg lever av å bruke hendene mine.

Revmatiod faktor ble nå i april målt til 9. Legen sier at det er helt normalt, og at det er unødvendig å henvise til revmatolog osv.

Jeg mener at så lenge jeg har leddsmerter og en revmatoid faktor som ligger OVER grensen, selv om det er lite, så burde jeg blitt henvist videre.

Tar jeg feil? Noen som vet hvor høyt over referanseområdet man bør ligge før legene tar det alvorlig?
    Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.
    For 3 år siden kom smellen...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Leddmerter, revmatoid faktor over normalområde

Det er jo symptomene dine som skal tas alvorlig Puselille - ikke en eller annen menneskelig satt gjennomsnitts grense.
    Dette er jo også et symptom på lav D-vitamin da......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Kan du ikke gå til legen en gang til, og be om henvisning? Det koster ham vel ikke så mye mer enn å skrive på et ark? Det kan være lang ventetid hos reumatolog dersom de mener det ikke haster. Men det finnes fritt sykehusvalg, så det er mulig å sjekke ut ventetidene på de forskjellige klinikkene. Synd at noen leger er så påholdne og knipne med å sende til spesialist....
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Leddmerter, revmatoid faktor over normalområde

Sitat Opprinnelig skrevet av Puselille Vis post
    Jeg mener at så lenge jeg har leddsmerter og en revmatoid faktor som ligger OVER grensen, selv om det er lite, så burde jeg blitt henvist videre. Tar jeg feil? Noen som vet hvor høyt over referanseområdet man bør ligge før legene tar det alvorlig?
    Puselille Hva` med evt. at se om der står noget af relevans for dig her: http://www.revmatiker.no/ ?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Synd at noen leger er så påholdne og knipne med å sende til spesialist....
    Eller er det måske den danske export af TERM-modellen til Norge, som er årsagen? Et af "redskaberne" til at kontrollere genstridige syge, der bare ikke kan blive bedre af "behandlingen" er netop at nægte dem henvisninger videre i helsevæsenet. Problemet er bare, at iflg. TERM-modellen er det ene og alene op til en fastlæge, at træffe afgørelsen om, hvem sendes til speciallægen og hvem gør ikke. Helt udenom speciallægetjenesten. Fastlægen er Gud, almægtig og alvidende. Specielt interessante er Noras indlæg om emnet i denne tråd. Så alle dem, der føler, at de taler til en dør, når de er hos lægen - er det ikke utænkeligt at de er havnet hos en TERM-model-discipel!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Ja, du bør mase på legen i og med at du har så kraftige symptomer. Jeg slet med leddsmerter i flere år (i perioder, men noen ganger så ille at jeg hadde problemer med å gå ordentlig). Hadde mest smerter i føttene. Ser nå i ettertid at det muligens var hypothyreosen som forårsaket plagene (jeg var ikke syk på andre måter da).

Mine blodprøver (antakeligvis ble revmatoid faktor testet) var helt normale, men jeg maste meg til en time hos revmatolog. Min mor har leddgikt, og jeg tenkte jeg hadde arvet sykdommen. Revmatologen var om mulig enda mer atal enn den endokrinologen jeg kom til noen år senere. Etter å ha sett på røntgenbildene av hendene og føttene mine, bøyd litt på leddene mine, uttalte han at jeg burde skaffe meg andre interesser (enn å klage på sykdommer jeg ikke hadde) og at jeg burde tenke mer på folk som var syke på ordentlig.

Så revmatologer er vel kanskje ikke annerledes enn endokrinologer, de har sine rigide parametre for å bedømme når folk er syke eller når det er innbilling. Men det kan jo godt tenkes at du har revmatisme i tillegg til stoffskiftesykdom, ikke usannsynlig det. Det er jo ikke enkelt å få stilt disse diagnosene alltid heller, man må gjerne gå mange runder med forskjellige leger.
    Mine leddsmerter er forresten nesten borte. Bare litt plager en sjelden gang.

Håper du kommer videre med det

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Revmafaktor i seg selv sier ikke så mye. Den er positiv hos ca 70 prosent av de som har leddgikt, men den er også positiv hos ca.10 % av frisk befolkning.
    Mange fastleger henger seg veldig opp i denne prøven, og pasienter får beskjed om at de ikke har revmatisk sykdom dersom denne prøven er negativ. Revmatologene ser på denne prøven i sammenheng med symptombildet.De undersøker for smerter, hevelse (som regel symmetrisk ved leddgikt), røntgenfunn og andre blodprøver
    Slike symptomer som du har kan også opptre ved artrose. Synes du skal be legen din om henvisning til revmatolog. Synes det er dårlig gjort av legen din å avfeie deg på en slik måte:evil: Han skylder deg iallfall en skikkelig forklaring på hvorfor han ikke vil henvise deg videre

Lignende tråder

1. Bløder faktor 8
    Av Stina i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 08-05-08, 21:52

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •