Viser søkeresultater 1 til 10 av 16

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Pludselig store ødemer

Hej

Hvorfor mon jeg fra den ene dag til den anden har fået store mængder vand i kroppen? Kan det være, jeg skal have mere eller mindre medicin, eller er det måske noget helt andet? Der er jo både nyrer og hjerte i sving i den forbindelse også, men jeg føler mig ikke syg. Hvis det skulle have noget med menses at gøre, så er ødemerne da i hvert fald kommet for tidligt denne gang (hvis jeg prøver på at regne med noget som helst, for helt regelmæssigt er det ikke) Og det er meget værre, end det plejer. Helt som på Euthyrox. Så jeg kan mærke, mine fingre er udspilede, og fødderne også - faktisk har jeg fået hælrevner, der ser ud som at være 'lukket op' af presset indefra.

Jeg har været på 2 grains i ca. to uger men begyndte for fem dage siden at sætte dosis op med ½ grain hver anden dag.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Pludselig store ødemer

Ikke så godt dette Niesigne !
    Og heller ikke godt å vite hva det kommer av.
    Du har jo en tendens til å legge "skylden" på stoffskiftebehandlingen - særlig er du skeptisk til en for høy dose ?
    Jeg mener jo at du har alt for lav dose, og at du har gått med feil behandling og for lav dose alt for lenge.

Så er det ikke så at man merker umiddelbare endringer når man øker en alt for lav dose med et halvt Grain.
    Mest sansynlig er, at du allikevel innhentes av den økende effekt et for lavt stoffskifte har, og har hatt i lang tid på kroppen. Tidens tann gnager videre, og for å bryte denne bør dosen være for høy, snarere enn for lav.

Det er bare sånn jeg leser det Niesigne.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Tak for jeres svar! Dem sætte jeg stor pris på.

Jeg er nu ikke skeptisk over for Erfa. Kan jo mærke, det er godt

Men er bange for at tirre binyrerne. Har dyb respekt for dem, og derfor holdt jeg for et par uger op med at tage de 3½ grain, jeg var nået op på og gik ned til 2.

Men nu, efter at have læst jeres råd vil jeg ta 1 grain ekstra om dagen og gi' mig til at spise mere salt - hver dag, tror jeg, det skal være, i hvert fald i en periode. Jeg har ikke trang til salt som sådan, men jeg prøvede én gang, om det kunne hjælpe på en dårlig dag. Det kunne det, og siden har jeg ofte taget noget havsalt i hånden og spist det med fornøjelse. Men nu vil jeg så købe noget Himmalaya-salt til det... Min lille datter elsker også at spise salt ... Så må hun vel også hellere få det fra Himmalaya, når det skal være

Men jeg er ikke god til at svede og har ikke saltkrystaller på tøjet. Men salt mangler jeg tilsyneladende alligevel.

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Nielsigne, jeg har det som deg, svetter nesten ikke, og blir hoven i varmen. Jeg har vært slik så lenge jeg kan huske. Hvis jeg går tur og det er varmt, ser fingrene mine ut som små pølser. Så jeg skal teste ut rådet ditt, Anisa, og spise mer salt!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jeg er kommet i tanker om, at jeg jo fik pizza i går. Jeg gik på pizzaria med min datter, fordi jeg vidste, vi skulle hjem til en konfrontation med det faktum, at et af vores gamle marsvin var død ... Jeg sagde ikke noget om det men ville ha', hun skulle have noget at spise inden hun kom hjem og så det.

Men så var det jo pizza med kebab, og mens jeg spiste strejfede tanken mig, at der kunne være noget usundt krydderi, fx det såkaldte 3. krydderi. Og det var der jo nok (ligesom en masse andet skidt, sikkert) Så måske er mine ødemer simpelthen en immunreaktion, tænker jeg. Og fandt denne tråd, da jeg googlede fænomenet:

https://www.stofskifteforum.dk/archi...hp/t-5027.html

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Pludselig store ødemer

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Men så var det jo pizza med kebab, og mens jeg spiste strejfede tanken mig, at der kunne være noget usundt krydderi, fx det såkaldte 3. krydderi. Og det var der jo nok (ligesom en masse andet skidt, sikkert) Så måske er mine ødemer simpelthen en immunreaktion, tænker jeg.
    Hvis det var en immun reaktion (allergisk), ville du opleve en straks-virkning efter ganske få mundfulde af maden. Desuden bruges Det Tredje Krydderi mest i det asiatiske køkken og i industrifremstillede fødevarer.

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Nielsigne, jeg har det som deg, svetter nesten ikke, og blir hoven i varmen. Jeg har vært slik så lenge jeg kan huske. Hvis jeg går tur og det er varmt, ser fingrene mine ut som små pølser. Så jeg skal teste ut rådet ditt, Anisa, og spise mer salt!
    Det er ikke mit råd, Ruth Lægen John W. Tintera har skrevet artiklen, hvorfra mit "klogskab" stammer. "Ankle and/or Finger Swelling: John Tintera, M.D. was an early pioneer in recognizing and treating adrenal insufficiency. He wrote that salt is a diuretic and that hypoadrenocortics (patients with low adrenal cortex function) retain fluid because the body is trying to hold onto the salt. When enough salt is consumed, the body takes what it needs and excretes the rest. If the ankle edema is due to insufficient salt, the edema will usually disappear in three days after taking adequate salt. If it does not disappear in five to six days, potassium may also be needed. Vitamin B6 is also helpful for edema not only because it has a diuretic effect but also supports the adrenal cortex." Kilde...

Det hjælper også en hel del, at jeg har ikke set skyggen af ødemer i de mange år, efter at jeg har fjernet ordet "saltfattigt" fra mit ordforråd. Samtidigt forsvandt mental træghed, nu jeg husker tilbage, men det er måske en helt anden historie...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Jeg er kommet i tanker om, at jeg jo fik pizza i går. Jeg gik på pizzaria med min datter, fordi jeg vidste, vi skulle hjem til en konfrontation med det faktum, at et af vores gamle marsvin var død ... Jeg sagde ikke noget om det men ville ha', hun skulle have noget at spise inden hun kom hjem og så det.
    Så omtenksomt!

Mine erfaringer er at jeg "legger på meg vann" umiddelbart hvis dosen med thyroid er for lav.. Men jeg sjønner din frykt for å tirre binyrene.. Bahendler du binyrene dine hormonelt forresten? Jeg føler hvertfall at mine kanskje responderer fort på at jeg smører med med hydrocortison og tar dhea... kanskje... eller så har jeg gått på for lav dose thyroid og eller i feil oppdelt dosering..
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Hvorfor mon jeg fra den ene dag til den anden har fået store mængder vand i kroppen?
    Måske fordi det har været varmt de sidste dage og du har mistet for meget salt med fordampning fra huden? Jeg går selv i disse (varme) dage med en lille pose med slatkrystaller på mig. Ellers ville jeg ligne en Michelinmand, bare med vand.

Hvis din hud (i varmen) smager salt, er du en "salttaber" og hvis du ikke supplerer dagligt med lidt ekstra NaCl (salt), vil din krop begynde at holde på vandet, for at undgå at miste endnu mere elektrolyt (salt), end den allerede har mistet. Prøv at komme en teske salt i et glas vand og drik det når det er opløst. Det er ikke sikkert at et enkelt glas er nok, men efter et par dage eller tre, burde kroppen give slip på vandet igen.

"Salt er et diureticum (vanddrivende), og at patienter med binyre-dysfunktion (hypoadrenocortics) havde tendens til at ophobe væske, fordi kroppen prøver at holde på saltet. Når kroppen har forbrugt tilstrækkeligt med salt - udskilles det overflødige. Ved genoprettelsen af en normal saltbalance forsvinder ankel-hævelserne sædvanligvis efter 3 dage. Hvis det ikke er forsvundet efter 5-6 dage, kan det være nødvendigt at supplere med tilskud af kalium. B6-vitamin hjælper også på ødemet."

"Læger rapporterer nu om, at man må ikke skære ned på salt under en graviditet og heller ikke anvende vandrivende midler, hvilket kan blive overflødigt, da kroppen ikke reagerer mod salttabet ved at holde på væske. Hvis man har væskeophobninger under graviditeten, fremkalder et tilskud af salt diuresis (øget udskillelse af urin). Hvis man tilsætter en lille smule salt i f.eks. juice, fremmes saltoptagelsen gennem glukose i juicen, saft eller anden sukkerholdig drikkevare. Salt medfører ikke forhøjet blodtryk, som det ofte påstås. Forskere skrev, at sukker (ikke salt) er en af årsagerne til højt blodtryk."
    Mere om det i Det du IKKE ved om salt og binyrerne!, indlæg nr. 2.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hvis din hud (i varmen) smager salt, er du en "salttaber" og hvis du ikke supplerer dagligt med lidt ekstra NaCl (salt), vil din krop begynde at holde på vandet, for at undgå at miste endnu mere elektrolyt (salt, end den allerede har mistet. Prøv at komme en teske salt i et glas vand og drik det når det er opløst. Det er ikke sikkert at et enkelt glas er nok, men efter et par dage eller tre, burde kroppen give slip på vandet igen.
    Jeg har også ødemer som ikke blir helt borte - jeg smaker ikke så veldig salt..
    men jeg skal prøve å kjøre på med litt ekstra salt.

Bruker bare himalayasalt nå - ingen jod og smaker godt gjør det også;
    det er flere som har bemerket - overrasket - at det rosa saltet mitt SMAKER
    godt
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Jeg har også ødemer som ikke blir helt borte - jeg smaker ikke så veldig salt. men jeg skal prøve å kjøre på med litt ekstra salt.

Bruker bare himalayasalt nå - ingen jod og smaker godt gjør det også;
    det er flere som har bemerket - overrasket - at det rosa saltet mitt SMAKER
    Hej Kevlin-pige Det plejer være en udmærket "test" på, om man har brug for (mere) salt eller ikke: "smag-testen". Smager en saltkrystal "modbydeligt" og man har ikke lyst til at synke mundvandet - er der ikke brug for mere salt den dag. Kan man lide smagen - har man brug for ekstra salt den dag. Det kan nemlig skifte fra dag til dag eller periode til periode. Jeg oplever i perioder at saltet krystaliserer udenpå huden på varme dage. Andre dage "smager" huden næsten ikke salt. Hvorom alt er, siden jeg befriede mig for saltskrækken ("Den Hvide Død-kampagner" du ved... ) har jeg ikke deponeret vand i kroppen, hvilket i min alder siges at være "godt klaret".

Lignende tråder

1. Det store kolesterolbedraget
    Av Mod i forumet Kolesterol
    Svar: 6
    Siste melding: 29-06-13, 12:31
  2. Store øyner
    Av ~våken~drøm~ i forumet Graves sykdom
    Svar: 2
    Siste melding: 12-05-08, 22:29
  3. Legebesøk, kortisol, ødemer, sprengte blodkar m.m.
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 16
    Siste melding: 18-01-07, 17:15
  4. Hvorfor får vi ødemer og hva kan gjøres?
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 40
    Siste melding: 27-08-06, 23:11

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn