Viser søkeresultater 1 til 10 av 31
Tråd: Behandling og effekt
-
13-05-10, 20:41 #1
Hei alle!
En liten presentasjon av meg: kvinne, 39, bor i Trondheim med bikkjene mine

Ca 20 år siden tok min daværende fastlege de første blodprøvene med tanke på stoffskifte, etter at han selv hadde mistanke om struma. Blodprøvene var fine. Ca 2 år siden nå tok jeg de foreløpig siste, som fremdeles viste normale verdier. I mai i fjor var jeg på MR av nakke i forbindelse med betennelse i nakken, og bildene der viste en meget stor skjoldbrukskjertel med kuler i den ene halvdelen. Vistes ikke utenpå, men vokste innover og klemte mot spise- og pusterør. I januar i år ble halve kjertelen fjernet, og i morgen skal jeg på kontroll. Er pr dags dato ikke på medisiner.
Etter operasjonen spesielt har jeg lest meg opp på symtomer og annet om hypotherose. Mange av symptomene har jeg hatt så lenge jeg kan huske, og endel av dem har blitt kraftig forverret etter operasjonen. Da spesielt energinivå. Energi? Hva er egentlig det?
Økt søvnbehov har jeg også, men sover skrekkelig dårlig, og snorker som et sagbruk i full drift. Når jeg våkner sover deler av kroppen fremdeles, spesielt lillefinger og ringfinger. De sovner forøvrig jevnlig gjennom hele døgnet. Husker jeg ble sendt til reumatolog pga leddsmerter, men der fant de jo ikke ut noe. Vekten er stadig økende, noe som jo også har sammenheng med null energi selvfølgelig. Men jeg har alltid vært "lat"...
Er det ikke "bare" å spise sunt og trene masse da?
En ting som har blitt bedre etter operasjonen da er at mat og drikke ikke havner i vranga lenger! Det er unektelig litt behagelig
Er spent på morgendagen nå. Noen som har råd på veien? Hva bør jeg spørre om?Mange av symptomene har jeg hatt så lenge jeg kan huske, og endel av dem har blitt kraftig forverret etter operasjonen.
-
13-05-10, 21:41 #2
Sv: Hei alle!
Man har som oftest to muligheter ?
Spør om de du synes når du har muligheten.
Feks.
1. Vil min halve kjertel som er igjen klare å forsyne kroppen min med en tistrekkelig mengde stoffskiftehormoner ?
2. Hvis jeg må på Levaxinbehandling, vil Levaxinen etterhvert ta over hele kroppens behov for stoffskiftehormoner ?
Vidre spørsmål vil vel avhenge av svaret på disse.
Så er det fint om du vil poste polemikken her da Freya.
Og klapp vovvene fra meg da
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-05-10, 21:54 #3
Takk for svar, men er det ikke sånn at thyroxinproduksjonen normalt skal ha stabilisert seg på 4 måneder?
Mange av symptomene har jeg hatt så lenge jeg kan huske, og endel av dem har blitt kraftig forverret etter operasjonen.
-
13-05-10, 21:57 #4
Holder med n`Finn
Vil bare si velkommen hit og lykke til i morgen!10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok
-
13-05-10, 22:17 #5
Kjertelen regulerer sin produksjon etter forekomsten av stoffskiftehormoner i blodet.
Den har et sindrikt reguleringssystem som igrunnen er todelt - en for kortsiktig og en for langsiktig forsyning.
Normalt er det ikke nødvendig med store endringer i det daglige, så systemet har ikke så stor kapasitet, og det er betydlig tidsforsinkelse, iallfall i det langsiktige systemet.
Så har systemet også betydlig individuelle forskjeller.
4mnd ?
Jeg har jo ingen erfaring i å tippe slikt, men det skal nok ikke være mer enn tia og veien iallfall ?
Beste måten å se om det går fremmover (eller bakover) er jo å ta prøver, feks. synes jeg fastlegen kunne tatt månedlige prøver for å evaluere situasjonen.
Der ville man se hvordan TSH reagerte og hvordan kjertlen responderte på TSH.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-05-10, 22:23 #6
Takk Damen

Månedlige prøver ja Finn, jeg har ennå ikke tatt en eneste blodprøve etter operasjonen. Ikke ble det tatt noen i forkant heller. De nyeste blodprøvene ble vel tatt for drøyt to år siden når jeg gikk til legen med svimmelhetsanfallene mine. Antar de har mine daværende verdier inne i systemet da i alle fall.Mange av symptomene har jeg hatt så lenge jeg kan huske, og endel av dem har blitt kraftig forverret etter operasjonen.
-
13-05-10, 22:39 #7
hm. !!
Det høres jo helt feil ut !
Du må takke ditt guddommelige navn for å være snill og tolmodig.
Men jeg syns jo du bør over i "krav fasen" nå ?
Oppfølging er viktig og den mangler jo helt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-05-10, 22:45 #8
Tålmodighet er nok ikke min sterkeste side, men når man er sliten og opp til ørene i jobb så husker man ikke å ringe når legekontor og sykehus har telefontid. Det kommer man på om kvelden når man sitter utslått i sofaen *flir* Fikk ikke innkalling til kontroll heller, den måtte jeg ringe og purre på.
Får håpe det blir fortgang på ting i morgen da. Lei av å være sliten og trøtt hele tiden..Mange av symptomene har jeg hatt så lenge jeg kan huske, og endel av dem har blitt kraftig forverret etter operasjonen.
-
14-05-10, 12:16 #9
Ja, hva skal man si da. Legen lurte vel først og fremst på hvorfor jeg hadde purret på time. Trodde det var helt normalt at man skulle til kontroll etter å ha fjernet halve kjertelen jeg. Enden på visa ble i alle fall at jeg skal inn til utredning i løpet av en måned..
Mange av symptomene har jeg hatt så lenge jeg kan huske, og endel av dem har blitt kraftig forverret etter operasjonen.
-
14-05-10, 14:22 #10
Det er det også Freya !
Klart du skal sjekkes og følges opp !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Har ikke god nok effekt av Levaxin
Av Martha i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 15Siste melding: 09-06-10, 17:44 -
Liten effekt av medisiner?
Av bentedermeg i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 43Siste melding: 21-02-10, 16:54 -
effekt av Neo mercazole?
Av april i forumet Høyt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 23-05-08, 07:55 -
Effekt av Armour
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 15Siste melding: 14-06-06, 11:43
Svar med sitat
Bokmerker