Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Århus, Danmark
    Meldinger
    8

Standard Store svingninger i stoffskiftet?

Hei!
    Jeg har gått på Levaxin snart 10 år (de siste årene kombinert med liothyronin) etter rundt 5 år med symptomer på lavt stoffskifte i forkant. Et år etter at jeg begynte på medisiner begynte jeg å merke positiv endring, og kort tid etterpå ble jeg overdosert.

Siden den tid har stoffskiftet mitt gått i en evig bølgedal, fra overdosert til underdosert, nå for tiden har det havnet utenfor ref.området på den lave siden. I løpet av et år har jeg kanskje maks 1 måned hvor jeg er optimalt dosert, og da føles alt bra.

Har vært hos endokrinolog et par ganger, men blir bare fulgt opp med en blodprøve eller to, så det kommer ikke så mye ut av det. Synes det er veldig uforutsigbart, og tenker at det må slite veldig på kroppen.
    En lege mente jeg burde operere kjertelen, og sette den ut av spill, mens en annen lurte på om vi burde kutte ut hele medisineringa.
    Ville i så fall prøvd det siste først, siden det i hvertfall er reversibelt, men er livredd for å havne helt på felgen. Er det noen som har lignende erfaringer, eller som eventuelt har positive erfaringer ihht. å slutte med medisinen?
    Tenker at jeg jo har gått på den så lenge at det er rart om kroppen bare skulle klare seg uten etter så lang tid. Går for tiden på 212,5mg Levaxin + 10mg Liothyronin.

Takknemlig for svar

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Store svingninger i stoffskiftet?

Har du undersøkt andre forhold som B12 - D3 - selen - Calsium/PTH ?

Tar du dosen fastende ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Har du Hashimoto, altså antistoffer?

Jeg vet at Carro her på forumet sliter med det samme som deg, opp og ned. Hun har Hashimoto.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Århus, Danmark
    Meldinger
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Har du undersøkt andre forhold som B12 - D3 - selen - Calsium/PTH ?

Tar du dosen fastende ?

B12 har vært bra de gangene den har blitt sjekket, D-vitamin har vært for lav tidligere, men nå er den innenfor (kunne kanskje vært litt høyere likevel?)
    Selen er jeg usikker på, det har sikkert blitt sjekket men kan ikke huske at det har vært noe med den. Har forøvrig begynt å ta tilskudd av selen for 5 mnd. siden, så da bør den være i orden nå i hvertfall.

Pleier å ta dosen med en gang jeg står opp, men ikke alltid jeg klarer å vente over en time før jeg spiser (matlysten er i hvertfall bedre enn den var før
    Ellers sa legen jeg godt kunne dele liothyroninen i 2 omganger i løpet av dagen, men pillene er så små at jeg synes det ble for knotete selv med tablettdeler..

Forøvrig synes jeg at nedturene har blitt litt lettere etter at jeg begynte med kombinasjonsbehandlingen. Har litt lyst til å prøve thyroid (Erfa etc.), men jeg pleier jo forsåvidt å føle med bra de korte periodene jeg er veldosert, bare synd det er så korte perioder..

Takk

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Århus, Danmark
    Meldinger
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Har du Hashimoto, altså antistoffer?

Jeg vet at Carro her på forumet sliter med det samme som deg, opp og ned. Hun har Hashimoto.

Ja, jeg har nok det. Har ikke fått beskjed om det, men har sett at anti-TPO har vært høy.. over 1000 og slik. Har også flere nære slektninger med stoffskifteproblemer..

Hadde en del større påkjenninger i tiden før symptomene begynte å komme, så ble først feildiagnostisert med depresjon, men har tenkt i ettertid at påkjenningene kombinert med dårlig næringsinntak kanskje var en utløsende årsak til hypothyreosen.. kanskje det bare var et forbigående beov for tyroxin? Ikke lett å si, men føler liksom ikke at kroppen finner seg til rette med Levaxinen..

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om dit stofskifte mon svinger i samme rytme som et eller andet andet eller rettere, nogle andre hormoner. Kan der være noget med din cyklus? Det kan være svært at finde ud af, hvis man ikke har ægløsning (hver gang) men også det må man jo kunne udrede.

Eller måske er der et eller andet andet - (arbejds-)stress, nattesøvn, kosten?

Har man allergi eller såkaldt intolerance - dvs man reagerer som ved allergi men har ikke målbare antistoffer i blodet - så kan det gøre meget stor forskel.

Måske kan du få lidt bedre overblik over det ved at lave en eller anden slags kalender, hvor der er god plads til at skrive alt muligt i ... og så se, om der er et mønster af en eller anden slags.

Mht. evt. allergi eller intolerance kan jeg anbefale Jørgen Lorentzen og Jonna Deibjergs bøger, blandt andet den, der hedder Allergi og Mad. De skriver noget om, hvordan man efterforsker den slags hos sig selv. Udkommet på forlaget Høst & Søn 1987. Kan vel fås i Norge også?

Nielsigne

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Århus, Danmark
    Meldinger
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om dit stofskifte mon svinger i samme rytme som et eller andet andet eller rettere, nogle andre hormoner. Kan der være noget med din cyklus? Det kan være svært at finde ud af, hvis man ikke har ægløsning (hver gang) men også det må man jo kunne udrede.

Eller måske er der et eller andet andet - (arbejds-)stress, nattesøvn, kosten?

Har man allergi eller såkaldt intolerance - dvs man reagerer som ved allergi men har ikke målbare antistoffer i blodet - så kan det gøre meget stor forskel.

Måske kan du få lidt bedre overblik over det ved at lave en eller anden slags kalender, hvor der er god plads til at skrive alt muligt i ... og så se, om der er et mønster af en eller anden slags.

Mht. evt. allergi eller intolerance kan jeg anbefale Jørgen Lorentzen og Jonna Deibjergs bøger, blandt andet den, der hedder Allergi og Mad. De skriver noget om, hvordan man efterforsker den slags hos sig selv. Udkommet på forlaget Høst & Søn 1987. Kan vel fås i Norge også?

Nielsigne

Jøss, skal si man får raskt svar her inne
    (rask betyr hurtig på norsk
    Har ikke klart å finne noe bestemt mønster, har vært litt inne på tanken selv. Er student og det blir litt stress rundt eksamensperioder , men kan ikke se at det har sammenheng. Dessuten er svingningene av forskjellig periode. En gang gikk det fra for høyt til lavt i løpet av en måned. Nå har det i grunnen vært lavt i over et år.. mystisk

Har også vært litt opptatt av maten, har redusert inntak av gluten, og spiser generelt lavkarbo. Min samboer kan godt spise en croissant til morgenmad og føle seg i toppform, men gjør jeg det samme blir jeg helt døsig.
    Ellers lurer jeg også noen ganger på laktose/ glutenintoleranse, men har ikke fått påvist noen av delene.

Er glad i trening også, så vet ikke helt hva jeg kan gjøre annerledes, men har jo hatt lav vitamin D og blodprosent tidligere, så det kan jo være at slike ting svinger uten at det blir kontrollert regelmessig.. Måske?

Men det høres ut som en god idé å føre dagbog, litt lettere å se eventuelle mønstre da
    Tak for gode innspill

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Jeg svingte også helt enormt, men ikke så store utslag som deg tror jeg. Nå virker det å ha stabilisert seg på en kombinasjon av medisiner. Jeg gikk på Levaxin en plass mellom 2 og 3 år før jeg forandret noe. Som deg var det aldri noe som kunne forhindre nedturene. Og for meg hjalp ikke kosthold eller andre ting jeg forsøkte. Nå sitter jeg med følelsen av at Levaxinene ikke passet helt kroppen min. Kanskje det er noe i Thyroidene som bidrar til stabilisering. Ikke vet jeg..

Det er jo et sjansespill å ta, det å bytte på medisiner. Slik følte jeg det i hvertfall, men for min del har det vært positivt. Kanskje du kan snakke med legen din om alternativ medisinering? Da må jeg jo si at mange leger er mistenksomme Men hvis ikke hormonene har stabilisert seg på 10 år, så er det gjerne på tide å snuse på andre ting
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Lignende tråder

1. Det store kolesterolbedraget
    Av Mod i forumet Kolesterol
    Svar: 6
    Siste melding: 29-06-13, 12:31
  2. Svingninger i tsh/medisinert
    Av lillybell i forumet TSH
    Svar: 7
    Siste melding: 24-09-09, 22:01
  3. Store øyner
    Av ~våken~drøm~ i forumet Graves sykdom
    Svar: 2
    Siste melding: 12-05-08, 22:29
  4. Irritasjon, sinne, frustrasjon og humør svingninger
    Av sivcath i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 42
    Siste melding: 04-08-06, 18:00

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn