Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Kortisol
-
12-05-06, 10:03 #1
Kortisol
Hei igjen.
Jeg tok en kortisolprøve hos legen klokken 14.00 på mandag.
En blodprøve.
Hadde time da og måtte nærmest be på mine knær om å få tatt en kortisolprøve.
Men er den riktig utført? Skal jeg ikke ta den om morgenen egentlig? Og hvor politelig er den prøve på den tiden og med den metoden?
Ved addison sykdom. Ikke at jeg tror jeg har det, men jeg trenger å få utelukket det. Jeg kjenner meg igjen i mange av de symptomene som beskrives. Jeg har et ganske lavt blodtrykk i følge legen, men normal puls. Jeg er vanvittig sliten og har i perioder ganske diare. ( beklager detaljene ).
Jeg har fått mange kommentarer om at jeg er så brun i fjeset, enda jeg ikke er ute i solen. Jeg fikk en viss brunfarge i påsken, men den har liksom ikke forsvunnet. Og jeg pleier å være blek.
Jeg vet ikke hva de mener om det i hendene, men jeg har mange gule harde flekker i håndflaten.
Jeg tar med jevne mellomrom afipran mot kvalme.
Jeg vil ikke være hypokonder, men jeg vil så gjerne utelukke ting.
Men kanskje jeg får svar på de idag. Men er prøven riktig utført?
Legen er ganske uinteressert og det er jeg selv som må ta initiativ til å få svar på prøvene.
Vilde
Tusen takk for deres deling med kunnskap.
Dere er gull verdt!
-
12-05-06, 10:53 #2
Heisann,
Når legen min tok kortisol prøve på meg måtte jeg ta en tidlig om morran og en senere på ettermiddagen (samme dag). På den måten ser man hvordan det utvikler seg.
Husker ikke helt hvordan det var... men tror kortisol skal være høyt om morran, og så synke ut over dagen... Men dette må noen andre her bekrefte
Gå tilbake og si til legen at han må gjøre det riktig !
-
12-05-06, 11:24 #3
Prøven ska tas om morgenen.
Men legen tenkte vel at hvis prøven kl 12 ikke er lav, er den neppe lav om morgenen.
Jeg har selv en lav prøve fra en morgen, men da satt jeg og ventet i 45 minutter først.
Alle de andre gangene var den midtpå, men da hadde jeg like før kommet til labben eller bare ventet et kvarter.
Blodprøven måler totalt cortisol,, det er bare det frie som teller. Det kan man bare måle riktig med spyttprøven.
ACTH er ansvarlig for at du blir brun så fort fordi det også går på melatonin. Den prøven bør de løpe til labben med fordi den er bare bra i en halv time. Den blir lav hvis de tapper den på glass-glass, skal over i plastglass og fryses hvis den skal transporteres. Her på legekontoret bare sender de alt 1x om dagern fra kjøleskap uten å gjøre noe mer.
-
12-05-06, 16:04 #4
Min datter har nettopp tatt kortisolprøve. Vi måtte på sykehuset kl 8.00 om morgenen og kl 20.00 på kvelden for å ta blodprøve. I tillegg måtte vi ta døgnurinprøve av henne. Vi måtte samle urinen hennes i et helt døgn tre døgn på rad, dette skal leveres sykehuset som tar ut prøver av urinen for å sende videre til laboratoriet.
-
24-05-06, 09:47 #5
Kortisol svar
Hei.
Jeg har nå omsider fått kortisolprøvesvarene etter nesten 3 uker!
Den ble tatt klokken 14.00 og var på 441.
Noen som kjenner til om dette er normalt eller ikke?
Den er analysert på Haukeland
I tillegg fikk jeg svar på aldesteron ( skrives det slik ) og den var på 271.
Damen i tlf sa at de var fine.
Vilde
-
24-05-06, 11:08 #6
Kortisolprøver er så mangt.
Det kan måles i blod, spytt og urin og det måles totalverdier og frie verdier.
En viktig del av undersøkelsen er også å se om kortisolmengden har den nødvendige døgnvariasjonen. Da må det måles flere ganger gjennom dagen.
Hvis den prøven din er en blodprøve tatt klokka 14 så sier det at klokka 14 var det en ok mengde.
Dette sier ikke hvordan det er ellers i døgnet. Feks skal det være høyt om morgenen slik at du får evnen til å komme igang og lavt om kvelden slik at du får roa deg nok til å sovne.
I dag finnes det flere labber som måler i spytt-tamponger som leveres i et kit for flere målinger. Da måles frie verdier og dette regnes som best, og du kan ta dette hjemme i vante omgivelser.
Aldosteron er et binyrebarkhormon som regulerer mineralstoffskiftet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-05-06, 11:21 #7
Renin og aldosteron måles fordi i begynnelsen av en binyrebarksvikt vil aldoseteron synke først.
Angående klokkeslett etc:
Prøvene er egentlig beregnet for pasienter som ligger i ro, for eksempel på sykehus.
Når vis pider, stiger cortisol og prøven er ubrukelig for å påvise lavt cortisol.
Når vi stresser eller bare reiser til labben, blir cortisol høyt...
Det er ikke så lett altså. I tillegg måles bare bundet cortisol, og det er veldig unøyaktig, spesielt for kvinner.
Spyttprøven måler fritt cortisol.
-
11-05-10, 21:11 #8
Sv: Kortisol
Rikshospitalet i Oslo tok Kortisol prøve på meg klokken 15.00 uten og nøle.
Hvorfor tar sykehusene slike prøver midt på dagen (jeg var heller ikke fastende) hvis disse ikke gir riktig svar?
Er labfolkene like uvitene som legene, eller er det ingen som bryr seg? Jeg tenker at hvis de som tar blodprøver på f.eks labben på Rikshospitalet hadde riktig utdannelse så ville de jo ha kunnskap om hvornår man tar de forskjellige prøvene og eventuelt be pasienten komme til riktig tidspunkt på døgnet i stedenfor og kjøre "samlebåndsprinsippet". Det spiller jo liten rolle for de om jeg må komme fastende dagen etter for og ta en prøve.
Jeg tok samtidig ACTH, SHBG, + mange andre. det eneste jeg observerte var at den som tok blodprøven satte det ene glasset rett i is for at den skulle kjøles raskt.
-M-
-
12-05-10, 13:08 #9
Sv: Kortisol
Mit bud er, at den henvisende læge/læger har på forhånd bundet dem til kontrol for nogle få, bestemte tilstande/sygdommer, som f.eks. Cushings, Addison's eller andet, hvor binyreaktivitetens døgnvariation ikke spiller en rolle. Super uansvarligt, hvis man spørger mig. På den anden side - ja, hvorfor i alverden skulle man søge efter en tilstand man reelt ikke er uddannet til at vide noget om, endsige spotte/behandle: mild eller moderat adrenalinsufficiens? Det findes jo ikke, uagtet at netop denne "ikke-eksiterende" tilstand i realiteten kan udgøre en forskel mellem liv og u-liv.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Kortisol
Av shayfie i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 23-06-08, 15:00 -
senke skuldrene med kortisol på 715?
Av tor31 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 30-01-07, 15:00 -
Spørsmål om kortisol
Av sandra i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 27Siste melding: 30-11-06, 15:09 -
Serum Kortisol på 400
Av RIGG i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 21-09-06, 21:29
Svar med sitat

Bokmerker