Side 1 av 12 123456789101112 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 117
    Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    56

Standard Trenger litt hjelp her

Hva skal til for å påvise lavt stoffskifte? Holder det med at TSH er utenfor normalverdiene eller MÅ man ha andre analyser? Min lege tok kun målinger av TSH, T4+T3. TSH det siste året har vært på 19.7, 20 og nå 18.7! T3+T4 har alltid vært innenfor normalen. Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år???? Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!
    Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Prøvene du lister opp er funksjonsprøver. De viser hvordan kjertelen fungerer.
    Stoffskiftet regner man som parameteren "fritt T4". Det er nok den du har målt, og ikke "T4". T4 betegner parameteren "totalthyroxin" også benevnt "TT4". Fort gjort og snuble litt her, men det må være nøye.
    Så hva skal til for å påvise lavt stoffskifte ? Jo, at "fritt T4" er lav.
    Legene regner "lav" som under normalgrensen satt av labben, og mange er ganske statiske på det.
    Men la oss si at DIN verdi FØR dette startet var 22, så er jo 18 en lav verdi for deg, og vil kunne gi deg problemer.
    Legene vil likevel ganske sikkert tolke denne som "normal". De vil også tolke 11 som helt ok, fordi den er jo innefor en nedre grense på 10 som i uhyre sjeldne tilfeller betyr at systemet er i orden. En så lav verdi er patologisk hvis den vedvarer.

De fleste som får hypothyreose har et autoimmunt angrep på kjertelen som i løpet av få år gjør kjertelen funksjonsUdyktig. Kroppen lager antistoffer mot kjertelen som tar knekken på den og disse kan i de fleste tilfeller måles med "anti-TPO tester".

Når TSH er høy viser dette at din hjerne (hypofysen/hypothalamus) ikke er fornøyd med at stoffskiftet er så lavt - og produserer derfor mer TSH - som vil øke kjertelproduksjonen. Når denne er kommet opp vil TSH reduseres igjen.
    Hvis ikke kjertelen er istand til å øke produksjonen til den nivå som din hjerne vil at den skal ligge på - så har du hypothyreose - og TSH forblir høy.
    Kort og greitt - og slik er bildet i de fleste tilfeller.
    Det finnes sjeldne tilstander hvor både TSH er høy og stoffskiftet er høyt, men regn ikke med disse.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Hei SportBoy!

Jeg synes det høres ut som legen din har rett i diagnosen; både blodprøvene og de symptomene du nevner stemmer i hvert fall med lavt stoffskifte. Hypotyreose kan ramme både kvinner og menn i alle aldre - helt ned i nyfødtalder, faktisk - selv om det er vanligst blant kvinner i voksen alder. Så selv om du ikke er blant de vanligste, er du slett ikke alene!

Håper Levaxin virker fint for deg, og at du snart blir kvitt symptomene dine. (Og hvis ikke er det alltids noen her som kan hjelpe deg videre!) ;)

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    56

Standard

Så det er med andre ord mulig å ha lavt stoffskifte selv om ikke "fritt t4" ligger under normalgrensa satt av labratoriet?

Symptomene kan stemme det med lavt stoffskifte. Jeg får prøve levaxin litt å se hva som skjer. Hvor mye bør man opp i og øke til etterhvert. Har hørt at man skal øke hver 3-4 uke til man får overdosesymptomer. Nå bruker jeg 100 mikrogram i døgnet(50 mikrog morgen og 50 mikrog kveld), men legen har bare sagt at jeg skulle ta 50 mikrogram om dagen. Tok 50 mikrogram i 3 uker, men følte meg ikke bedre, så vurderte å trappe opp for å se om det er noen forskjell. Blir liksom bedre de første 2-7 dagene, også blir jeg mere trøtt igjen, og når jeg trapper opp dosen blir jeg mye bedre, mindre trøtt og får mere overskudd i 2-7 nye dager. Noen som har opplevd det slik?
    Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Det hørtes kjent ut, SportBoy... Da jeg begynte på Levaxin, opplevde jeg ganske raskt (etter en ukes tid) bedring - men noen dager senere ble jeg brått mye dårligere. Og for hver doseøkning har jeg blitt gradvis dårligere, ca. 10-14 dager etterpå.

For min del har jeg blitt mer og mer overbevist om at det henger sammen med binyrebarkproblemer. Det er nemlig et helt vanlig symptom at man blir dårligere av å få tilført kunstig tyroksin - binyrebarken klarer ikke å henge med på det økte stoffskiftet.

Kanskje du skulle lese litt i informasjonstråden min om stoffskifte- og binyrebarkproblemer?

http://www.toreolsen.com/forum/viewtopic.php?t=196

Og forresten; ja, det er mulig å ha lavt stoffskifte selv om verdiene er innenfor referanseområdet! Husk at disse referanseområdene er veldig vide - og selv om man antar at alle man har testet for å komme fram til disse verdiene er friske, kan det jo godt tenkes at noen av dem har hatt uoppdaget hyper- eller hypotyreose! Det er bare 2,5% av befolkningen som kommer under referanseområdet pr. definisjon - mens lavt stoffskifte etter noen beregninger kan ramme opptil 10% av befolkningen. Det sier seg selv at dette ikke henger helt i hop...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Har du vært litt utolmodig Sportboy?
    Du er i tilfelle ikke alene - dette er treige greier og resultater tar tid.
    Slik jeg tolker tallne dine har du en kjertel som ikke leverer fullt så mye som den skal. Da trenger du i første omgang en dose som erstatter det som kjertelen ikke klarer å levere.
    Om kjertelen hadde vært 100% uvirksom, så hadde du trengt en dose på 150µdag. Om den bare leverte 50% så vil jeg tippe at TSH hadde vært mye høyere (basert kun på min egen erfaring)
    Jeg vil derfor ikke tro at du har behv for mer enn 50µG/dag nå.
    Doser over dette vil gjøre at TSH går mot null og da reduseres kjertelproduksjonen. I praksis er det vanskelig å opprettholde en kjertelproduksjon, og få greier det, men du kunne jo være en av dem ?
    Om anti-TPO er positiv er det umulig. Da kan du godt fortsette som du gjør.

Det kan ta 6-8 uker før blodverdiene er stabile fra en dose-endring - og det tar enda lengere tid før dette virker i kroppen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    56

Standard

Ja, det er mulig jeg var litt rask her. Får prøve 50 mikrogram om dagen da. Skal ha time for første gang hos Lars Omdal på Balderklinikken om 1 mnd, så han finner vel kanskje ut litt mere får jeg håpe! Noen som har noen erfaringer med ham?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ikke personlig, men ser her på forumet at det er mange som er fornøyd mer ham.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard ikke så rart....

det er ikke så rart det, flest kvinner som har det, men også enkelte gutter. den misfortåelsen at det bare er middelaldrende kvinner som har det gjorde at jeg alrdi ble tatt seriøst av legene , " jeg var jo så ung!".........har hat det ca siden jeg var 16/17 år og fikk endelig diagnose for et par tre år siden. blitt mye bedre med medisiner for meg iallefall, men tjeg merker jeg har et helt annet energinivå enn andre på 24 år, og ting er ikke blitt det samme igjen. slapp i formen er kjipt vet du, hiv deg på noen medsiner og se om det hjelper litt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg har også observert at mange sier at formen aldrig blir som før. Det jeg reagerer på er at legene tror at alt blir så bra, bare man får thyroxin. De tror fullt og fast på at det bare er 10-12% som ikke blir bra.
    Vi er nødt til å være nøyere med å forklare legen hvordan vi har det. Bruk den tiden det tar å forklare, ikke hopp over noe fordi du må forklare det for ørtene gangen !

Side 1 av 12 123456789101112 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn