Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question I 1940 op til 9 Grain Thyroid

Det er hinsides all tvivl, at siden indførelsen af TSH-test til at overvåge medicinsk behandling (dosering) - er den gennemsnitlige ordinerede dosis gået markant ned
    Dr. Derry sagde at den normale dosering er nu 1/3 af, hvad den plejede at være.

I min Merck Manual fra 1940 jeg har fundet på et loppemarked står der, at en opstartdosering af Armour bør generelt ligge på 3 Grain, og for at afbøde symptomerne kan man gå op til 9 Grain. Mens du øger doseringen og holder øje med din puls og blodtryk, sørg for at de ikke overskrider faregrænsen og hvis man ikke oplever en bedring på 9 Grain, er det sikkert noget andet galt.

Skipper

(Fundet på alt.support.thyroid #7)
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: I 1940 op til 9 Grain Thyroid

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Dr. Derry sagde at den normale dosering er nu 1/3 af, hvad den plejede at være.

I min Merck Manual fra 1940 jeg har fundet på et loppemarked står der, at en opstartdosering af Armour bør generelt ligge på 3 Grain, og for at afbøde symptomerne kan man gå op til 9 Grain. Mens du øger doseringen og holder øje med din puls og blodtryk, sørg for at de ikke af overskrider faregrænsen og hvis man ikke oplever en bedring på 9 Grain, er det sikkert noget andet galt.

Skipper
    Da tenker jeg: Det var jo ikke bare TSH-testen som ikke var tilgjengelig i 1940. Ei heller FT4 og 3 kunne måles. Det er FT3 som er biologiskt akivt hormon - og om man tar max 9 grain og det er det kroppen har behov for blåser man i hvor mye den kan omgjøre til FT3 av FT4 i leveren. Man erstatter hele kroppens behov for skjoldkjertelhormoner som er aktive - kroppen behøver ikke bruke masse energi man allerede trenger til alle andre prosesser på å omdanne i leveren. Nå er man slave av testene og tror på en måte at ting som ikke fungerer skal fungere litt allikevel. Reseptorene vet at de får jevn tilføsel av like mye hormon og trenger ikke opp og nedregulere - det behøver heller ikke hypofysen (TSH) eller skjoldkjertel.

Slik vi driver idag prøver vi hele tiden å holde litt liv i en halvdød hest istedet for å akseptere at hesten ikke funker og erstatte alt kroppen trenger med medisiner. Det kan funke med tyroider, men syntetindustrien som er basert på at resten av kroppen funker og klarer å omdanne FT4 til FT3 har ødelagt mye liv for mange mennesker. Spesielt når hypotyreosen er ett resultat av at antistoffer ødelegger kjertelen.

Jeg kan bare snakke for meg selv, for det finnes så mange varianter (TRAS osv.) For meg som har antistoffer mot TPO heller jeg mer og mer i retning av hva skal jeg med FT4 så lenge kjertelen min fungerer litt av og på alt ettersom hvor mange antistoffer jeg har mot tyreoperoksidase (TPO) - enzymet som faktisk hjelper til ved danning av T4 og T3 ved jodering av tyrosin i tyroglobulin i kjertelen. Om jeg tilsetter nok FT3 kroppen kan bruke, som kommer frem dit de skal og har reseptorer til å utnytte? Om jeg kan slippe å la kroppen min jobbe steinhardt for å omdanne ting til noe den kan bruke og bruke masse energi på det?

Alt var muligens ikke så mye bedre før, men noe var bedre før man trodde man visste bedre, kunne måle og veie alt og var istand til å fremstille alt mulig rart kjemisk.............

H:-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Thumbs up Sv: I 1940 op til 9 Grain Thyroid

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Slik vi driver idag prøver vi hele tiden å holde litt liv i en halvdød hest istedet for å akseptere at hesten ikke funker og erstatte alt kroppen trenger med medisiner. Det kan funke med tyroider, men syntetindustrien som er basert på at resten av kroppen funker og klarer å omdanne FT4 til FT3 har ødelagt mye liv for mange mennesker. Spesielt når hypotyreosen er ett resultat av at antistoffer ødelegger kjertelen.
    HØØØØØØØØØØØØØRT!
    Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Alt var muligens ikke så mye bedre før, men noe var bedre før man trodde man visste bedre, kunne måle og veie alt og var istand til å fremstille alt mulig rart kjemisk.............
    HØØØØØØØØRT! (for Fa'en!)
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Var 1 Grain i 1940 = 1 Grain i 2010?
    Eller er framstilling av Thyroid-medisinen endret slik at den i dag inneholder mere T4/T3?

Interessant at du kommer med all din viden, Anisa. Jeg finner aldri slike bøker på loppemarked .

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

1Grain har nok alltid vært 1Grain, og det er jo vekten av en kjertelbit eller ekvivlalenter til denne som er 1Grain.
    I dag er det så mye hormoner som er i en kjertelbit som veier 1Grain, fordi moderne metoder kan fjerne det kjertelvevet som ikke inneholder hormoner.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: I 1940 op til 9 Grain Thyroid

Sitat Opprinnelig skrevet av akas Vis post
    Var 1 Grain i 1940 = 1 Grain i 2010?
    Eller er framstilling av Thyroid-medisinen endret slik at den i dag inneholder mere T4/T3?

Interessant at du kommer med all din viden, Anisa. Jeg finner aldri slike bøker på loppemarked .
    Så længe det er Armour USP (US Pharmacopeia) standard, er det den samme "Grain" som den gang. Og tak for ros søde Akas , men jeg har kun fundet tråden, hvor Skipper citerer fra Merck Manual fundet på loppemarked.
    Skipper

(Fundet på alt.support.thyroid #7)

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Takk for oppklaringen, begge to.

Jeg ble nysgjerrig på hvor mye 1 Grain er, og ifølge Wikipedia, så er: A grain is a unit of measurement of mass that is based upon the mass of a single seed of a typical cereal......basis of the unit of mass of the International System of Units as precisely 64.79891 milligrams.
    Ikke store biten, det

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

HØØØØØØØØØØØØØRT!

HØØØØØØØØRT! (for Fa'en!)
    Hehe

Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Satt og surfet på nett nå, og kom over et par chatte - sider som gjaldt Erfa thyroid og erfaringer rundt virkning...
    Jeg ble rent deprimert, fordi det var så tydelig at nesten alle fulgte tabeller hvor 100 mcg levaxin er lik 60 mg Erfa thyroid.. Ergo stod folk på ganske så små doser erfa...slik som 45 mg og 60 mg f.eks... Noen få hadde det ganske bra, men de fleste dømte Erfa Thyroid nord og ned.. Ikke så rart kanskje?! Det var en jente på 18 år, som ikke klarte å stå opp til skoledagen, fordi hun var så dårlig på 60mg erfa, og som vurderte å gå tilbake på levaxin igjen...
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    Satt og surfet på nett nå, og kom over et par chatte - sider som gjaldt Erfa thyroid og erfaringer rundt virkning...
    Jeg ble rent deprimert, fordi det var så tydelig at nesten alle fulgte tabeller hvor 100 mcg levaxin er lik 60 mg Erfa thyroid.. Ergo stod folk på ganske så små doser erfa...slik som 45 mg og 60 mg f.eks... Noen få hadde det ganske bra, men de fleste dømte Erfa Thyroid nord og ned.. Ikke så rart kanskje?! Det var en jente på 18 år, som ikke klarte å stå opp til skoledagen, fordi hun var så dårlig på 60mg erfa, og som vurderte å gå tilbake på levaxin igjen...
    At 60 mg Erfa tilsvarer 100 mcg Levaxin er jo det måleforholdet som produsenten av Erfa fremholder på sine hjemmesider. Selv gikk jeg på 350 mcg Levaxin da jeg byttet over, og i byttet gikk jeg ut fra 300 mcg Levaxin til 3 x 60 mg Erfa. Jeg tok altså ikke hensyn til de siste 50 mikrogrammene for å slippe å dele Erfaen. Derfor fikk jeg beskjed forleden om å øke Erfa til 4 x 60 mg, som vel er en ganske vanlig dose.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Lignende tråder

1. Økte med 1/4 grain Erfa- værre pust/ blodtrykksfall
    Av Rosin i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 27-08-10, 14:16
  2. Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
    Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 14-02-10, 11:54
  3. Nutri Thyroid -Thyroxine-free Thyroid Concentrate
    Av Rogi i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertel
    Svar: 2
    Siste melding: 25-11-09, 10:30
  4. Svar: 0
    Siste melding: 09-11-09, 10:29

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg