Viser søkeresultater 1 til 1 av 1
  1. #1
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

    Post Skjoldbruskkjertelen og psykisk helse (made in America)

    Thyroid og psykisk helse

    13 millioner amerikanere kan ha udiagnostiserte tyroide tilstander

    Publisert 17 mars 2010

    En fersk studie kalt Colorado Thyroid Disease Prevalens studie fant at 13 millioner amerikanere kan ha udiagnostisert tyroide forhold,
    og foreslo at mer utbredt tyroid testing er nødvendig.
    Blant deres funn er det faktum at 9,9% av befolkningen hadde en skjoldbrusk abnormitet som var forblitt uoppdaget.
    En underaktiv tyroid - hypotyreose - rammer flere kvinner enn menn, og risikoen øker med alderen både for kvinner og menn.
    Det er åpenbart behov for mer utbredt tyroid stimulerende hormon (TSH) testing og mer aggressiv behandling,
    spesielt for subkliniske pasienter.

    I tillegg så har en annen undersøkelse, kalt NHANES studien vist at
    referanseområdet (for TSH) i de fleste laboratorier er for vide.
    Videre: å stole på TSH (å være i det normale området)
    som den eneste måten å definere hypotyreose -
    kan bety at enda flere millioner er hypotyroide,
    men udiagnostiserte og oversette.

    En grundig gjennomgang av skjoldbruskkjertel aksen bør inkludere en vurdering av binyre aksen i tillegg.
    Og selvfølgelig er hva pasienten forteller om sine opplevelser en del av en fullstendig evaluering
    (tørr hud,
    hårtap,
    forstoppelse,
    vektøkning,
    sprø negler,
    uregelmessig menstruasjon,
    muskelsvakhet,
    følsomhet for kulde,
    tilbakevendende øvre luftveier luftveisinfeksjoner,
    depresjon,
    lav energi,
    heshet,
    forhøyet kolesterol), - og like selvsagt så inkluderes
    fysisk undersøkelse,
    registrering av kroppstemperaturen og
    laboratorietesting
    (TSH,
    fritt T4,
    Ledig T3,
    reverse T3) .

    Enda en ny studie (av 17, 684 personer) viste at når man er på skjoldbruskhormon,
    er en optimal dose en dose som holder TSH svært lav, men ikke fullstendig undertrykt.
    Dette reduserer risiko for kardiovaskulære komplikasjoner og frakturer.


    Disse resultatene er overraskende, men studien var ganske sterk i sin gjennomføring.
    (J. Clin Endocrinology Metab, Jan 2010, 951(1):185-193).



    Oversettelse er ikke mitt fag - så sjekk gjerne ut originalen:
    http://www.psychologytoday.com/blog/...-mental-health

    Hei & hopp (i seng )
    Sist endret av Kevlin; 20-03-10 kl 01:14 Begrunnelse: Ooooversetter & oversetter ;0)
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

  1. Blog innlegg om stoffskifte, bør leses!
    Av Lulu i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 28-07-09, 13:36
  2. Evas svenske hypothyreose-blog
    Av Anisa i forumet Nyttige nettsteder og blogger
    Svar: 1
    Siste melding: 24-02-09, 17:23
  3. Psykisk nedtur
    Av an i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 3
    Siste melding: 19-06-08, 22:10
  4. Amerikansk lege om TSH
    Av Sunva i forumet TSH
    Svar: 14
    Siste melding: 09-11-06, 09:19

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn