Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
-
31-12-09, 08:56 #1
Gode råd søges. Værre af Eltroxin og Levaxin?
Kære Alle.
Jeg er meget i vildrede og håber nogen kan give et råd.
Jeg fik målt TPO antistoffer for 1 år siden (med en TSH på 15 og normale T3+T4). Fik henvisning til endokrineolog og har siden da været på først eltroxin og så levaxin, 150microgram om dagen. Jeg synes at jeg har fået det værre i det år som jeg har været i behandling, og på intet tidspunkt har jeg været rask. Symptomerne er de klassiske med træt,muskelsvaghed,muskelsmerter,glemsom, hovedpine, kuldskær, søvnbesvær.
Mine tal har langsomt bevæget sig ned (TSH) og op (3+4), og har nu i 3 måneder været i den gode ende af normalområdet. Men uden at jeg har fået det bedre.
Endokrineologoen arbejder ud fra 3 hypoteser.
1) Anden underliggende sygdom
2) Subklinisk hypo som giver symptomer
3) stress+psykisk
Jeg er har fået taget en masse blodprøver og binyre med videre ser ud til at være ok.
Han hælder nok mest til at det er psykisk, idet han ikke gør så meget, men jeg er bestemt ikke stresset eller depri, så det kan jeg selv udelukke.
Idet han mener at det er psykisk så er jeg overladt lidt til mig selv, og ved således ikke hvad jeg skal gøre? Da alle symptomer peger på stofskifte så tror jeg at jeg responderer dårligt på levaxin. Vil det hjælpe at tage T3, eller er det kun relevant hvis det T4 man indtager ikke omdannes til T3 hvilket jo vil resultere i en lav T3 værdi? Skal jeg acceptere at det kan tage et helt år uden bedring at blive indreguleret? Kan der være forskellige i måderne som de forskellige T4 preparater virker, således at jeg måske skulle prøve at skifte til et helt 3. T4 produkt?
På forhånd tak og godt nytår. Paxx
-
31-12-09, 11:17 #2
Sv: Gode råd søges
Hej paxx, velkommen til og godt nyttår !
Det er dessverre vel kjente problemer du har.
Jeg har et par bemerkninger som må stå for min egen regning :
1. Når man har en TSH=15 er verdien av fT4 ikke normal - ikke for deg.
Det er mulig blodprøvens tall tilfeldigvis passer inn i en statistisk sammenheng der referansegrenser er dannet ut fra antastt friske mennesker, men så skal vi jo huske på ar du ikke er frisk.......
Og det har man visst glemt :(
2. Endokrinologen burde ha nr 4. Behandlingen virker ikke !
Men det er som å banne i kirken å antyde noe så blasfemisk.
Det er imidlertid den eneste forklaring jeg kan finne når jeg ser tilbake på 16år på Levaxin (syntetisk T4).
Den virker ikke på meg !
De "gamle" medisiner gjør.
Altså den medisintype dine nåværende behandlere forlot som ubrukelig omkring 1980.
Dessverre er det slik at man forsvarer sin avgjørelse fra den gang til den grad at man helt ser forbi at de fremdeles finnes på markedet.
Og legene kan fremdeles skrive dem ut - de skal bare ha fatt i den riktige blokk.
Og - jeg vil på bakgrunn i mine egne erfaringer sterkt anbefale at du prøver - fellesbetegnelsen er Thyroid. Feks ERFA Thyroid.
Så vil jeg jo ønske deg lykke til i den videre behandling.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-12-09, 11:24 #3
Det er jo mange (meg selv inkludert) som responderer dårlig på kun T4-behandling og bedre på naturlige thyroid-preparater (Armour, Erfa Thyroid osv). Kanskje en ide å prøve?
Hvis det er en endokrinolog vil jeg anta han har sjekket deg for diabetes og insulinresistens også? Man kan bli trøtt og ha muskelsmerter av det og.
Først og fremst ville jeg sjekket alle vitaminer og mineraler da lavt stoffskifte ofte fører til anemi og annen alvorlig mangelsykdom. Hvis du er veldig trøtt kan det være at du mangler jern eller B-vitaminer (anemi), hvis du har muskelsmerter kan det være at du mangler magnesium. Osv.
Men hvis du har muligheten ville jeg også sjekket for candida. Det gir akkurat de samme symptomene som lavt stoffskifte. Candida får du gjerne hvis immunforsvaret ditt ikke fungerer, og det stemmer jo stort sett for de med stoffskiftesykdom da det er en autoimmun sykdom. Candida fører til redusert næringsopptaksevne i tarmen hvilket igjen fører til vitamin-og mineralmangel i kroppen.
Lavt stoffskifte er en systemisk sykdom, dvs påvirker alle systemer i kroppen. Hvis man går lenge med ubehandlet (eller inadekvat behandling, f eks kun T4 til de som ikke responderer på det) så får man som regel en eller flere sekundærtilstander (men leger sjekker som regel ikke for dette). Problemet er at selv om du behandles adekvat for lavt stoffskifte men ikke får sjekket eller behandlet sekundærtilstandene så er du gjerne like syk....
Lykke til
-
02-01-10, 08:53 #4
Hej Alle.
Tak for jeres svar. Jeg havde overvejet at prøve naturligt thyroid hormon, men har set det som sidste udvej da forsyning og produktion måske ikke er så stabil, men jeg vil da prøve at snakke med min endo om det.
Og ja jeg er blevet tjekket for sukkersyge (dog ikke med en glycosebelastning, men kun med hAc1. Har fået målt D-vitamin som det eneste vitamin/mineral og den var for lav, men er nu efter tilskud normal. Har høj blodprocent så tror ikke jeg mangler jern.
Jeg glemte at nævne at mine nuværende tal er TSH=2.8, T3=1.6 (0.7-2.1) og T4= 18. Som nævnt ligger T3,T4 i den pæne høje ende, mens TSH ligger lidt for højt i forhold til at jeg har hørt at med Hakishmoto er det hensigtsmæssigt at få TSH under 1. Men er det ikke lige meget med TSH værdi hvis man har pæne T3+T4 værdier. Kunne man håbe på at få det bedre hvis man satte dosis op og fik TSH længere ned?
Lignende tråder
-
Hvordan skifte fra Levaxin / Eltroxin til Armour Thyroid
Av Anisa i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 3Siste melding: 10-11-14, 18:58 -
Hvad enhver stofskiftepatient bør vide om Levaxin og Eltroxin!
Av Anisa i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 8Siste melding: 04-01-10, 08:31 -
Hvad enhver stofskiftepatient bør vide om Levaxin og Eltroxin!
Av Anisa i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 8Siste melding: 04-01-10, 08:31 -
Giver Eltroxin/ Levaxin en chance til.
Av Pernille i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 3Siste melding: 16-05-09, 15:25 -
Gode råd for å dosere fra Levaxin til Armour?
Av Vigdis i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 9Siste melding: 06-03-09, 17:31
Svar med sitat
Bokmerker