Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
-
06-02-08, 17:54 #1
Hva bør TSH ligge på når man er medisinert....
Lenge siden jeg har vært her nå....brukt Levaxin i snart 1 år nå, og ting bedret seg faktisk! Selv om endokrinolog sa jeg burde gå til psykolog og de andre legene tviholdt på at min TSH på 5 ikke var nok til å gå på Levaxin og at jeg nok ikke hadde stoffskifteproblemer selv om operasjonslegen som fjernet halve kjertelen min påpekte at verdiene mine måtte holdes under oppsyn av fastlege og ikke stige - heller synke. Skulle se det an etter operasjon, om kjertelen "kom igang" av seg selv etterhvert - hvis ikke medisin. Slik tolket ihvertfall jeg informasjonen...
Uansett første året etter operasjon gikk det vel passe greit, men fjoråret var mildt sagt turbulent - og bla-bla-bla --> fikk kranglet meg til å forsøke minste dose Levaxin (50) og ting ble gradvis bedre og både jeg og de rundt meg fikk igjen den "gamle" meg.
Jeg har målt TSH jevnlig etter dette, og de 2 siste gangene har fastlegen vært fornøyd med at den ligger på cirka 2, mens jeg mener jeg har lest og hørt at når man går på Levaxin så bør den ligge på 1. Jeg har nå de siste månedene begynt å føle meg litt "mensen" igjen hele tiden og lurt litt på om det er det at jeg ligger på 2 og ikke 1 som er grunnen... jeg bare ORKER ikke spørre legen om dette fordi han kimser så av dette med stoffskifteproblemer. Han kan vel for lite...... :twisted:
Jeg har lenge nå bare tenkt at jeg er sliten og at ting går litt opp og ned her i livet, men siste uka nå har jeg følt meg litt VEL lite som meg selv. På gråten hele tiden og stort sett misfornøyd med det meste - ikke minst usikker og mangler magefølelse.......hvis dere skjønner. Minner meg litt om det jeg følte før Levaxinen....
Når jeg tenker meg om så hadde jeg en 3 uker lang hår-trøbbelperiode her igjen også (var slik jeg oppdaget struma, mistet masse hår og håret oppførte seg kjemperart......snålt...), det er imidlertid blitt bedre nå.
Oj, dette ble mye prat bare for å spørre om TSH bør ligge på 1 når man går på Levaxin
...bare lurte på om jeg skulle forsøke å øke til 2 tabletter om dagen en periode for å se om det hjelper...når bør jeg merke endringer da, tro...?
Har forøvrig nå også lest at man ikke skal ta levaxin før legetimen den dagen man skal måle TSH etc da dette gir uriktige resulateter...aaaagh!! Det har jeg aldri tatt hensyn til. Videre fikk jeg før jul beskjed om at jeg hadde veldig lavt jerninnhold og måtte ta det i 4-6 uker før jeg målte nivået igjen - i samme artikkel jeg nå leste står det også at det er veldig viktig å IKKE ta Levaxin og jerntabletter sammen. Burde ikke lege si sånt til meg!?!?!? Jeg har ikke gjort det altså, men allikevel........kjekt å vite.
Takk for svar, ha en fin kveld!!!!Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
06-02-08, 18:15 #2
...nå leste jeg nettopp det innlegget om forbundet og TSH, da...som omhandler det jeg spurte om...selv om jeg egentlig ikke ble klokere...forstår jeg faktisk må ta alt med lege og la han vurdere, men han har feilet så utrolig i mitt tilfelle at da er det bedre å ta skjea i egen hånd. Ille, men....
Videre har jeg jo i desember startet på p-piller etter å ha vært over 1 år uten....også var det denne jernmangelen.....og jeg er heller ikke flink til å ta kalsiumtilskudd (drikker ikke melk og spiser litt ost/yoghurt til daglig)....vil jeg kanskje merke endring i allmentilstand bare av å endre på dette??
Det er liksom så mye å endre på på en gang!! Man blir helt sprø.... Hva er mest rett liksom..... Det vet jeg vel bare selv ved å forsøke :-)Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
06-02-08, 18:42 #3
Du har sikkert også lest om thyreoideraforeningens påstander om at flere her på forumet anbefaler andre lesere noe.
Vil bare understreke at det har ikek jeg sett noen har gjort, men jeg har sett at det er konstatert diverse om tingnes tilstand.
Og det raporteres over en lav sko fra fora i mange land (internett er stoort) at når man går på Levaxin blir TSH lav når en finner trivselsdosen.
Noen skriver også om at de må ha høy TSH for å trives.
Dette er bare et statistisk referat, og ingen anbefaling.
Hert på berget har det vært vanlig at behandlere har skremt pasienter til TSH-lydighet ved å si at man fikk beinskjørhet hvis TSH ble for lav.
Men vi kan vise til masse studier som viser at dette ikke er korrekt.
På bakgrunn av dette har jeg tillatt meg å kritisere måten man behandler oss på.
Blodprøver er ok i begynnelsen og til andre mer spesielle ting, men
jeg vil hevde at blodprøver ikke er istand til å veilede i å finne trivselsdosen. Det gjør man mye bedre ved å lære seg selv å regulere på dosen for føle virkningen av litt mer eller mindre på egen kropp.
Man må vite endel, men det er slett ikke u-overkommelig.
Så uten at jeg anbefaler noe, så synes jeg du skal tenke over hvordan du skal finne en bedre dose, for det er det viktig å ha.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-02-08, 18:50 #4
Halloi og takk for kommentar....
Forumet har vært helt topp for meg. Nettopp i den forstand at man blir dyttet til å undersøke mer selv - og få en forståelse av at ting man hører fra lege ikke nødvendigvis skal tas for god fisk. Når det er sagt tror jeg det er viktig å ikke bli helt slave av det andre sier og har prøvd ut; som det blir sagt massevis av ganger av flere her inne så er alt dette opplevd indivuduelt...noe som er bra for en pasient passer ikke nødvendigvis for en annen..... Så -viktig å trekke ut den infoen som er viktig for en sjøl og sitt tilfelle blant alle innlegg og historier; både negative og positive
Som sagt så har dette forumet vært alfa og omega for meg - det fikk meg til å dytte på legene og kranglet meg til noe som virker er i riktig retning.
Det som synes vanskelig er at jeg har liksom ikke hatt verdier langt utenfor ref.verdier og symptomene har kanskje vært små og diffuse og kan henges på tusen andre ting...så jeg blir usikker selv også. Fordi jeg er veldig bevisst på å ikke henge alt jeg føler i livet på det at jeg har lavt stoffskifte etter operasjon. Livet går opp og ned osv :-)
Men akkurat nå er jeg rett og slett litt usikker.....på hva som er symptomer på humørsvingniger og hormoner og slitenhet i forbindelse med ny jobb osv osv.......syns jeg har vært mye usannsynlig trøtt siste ukene også men har bare kimset det bort med snøvær og regnvær og årstida. Glemmer helt at jeg går på Levaxin noen ganger....og at vise ting faktisk kan reguleres med denne dosen antakeligvis.....
Jeg er ihvertfall ikke redd for å forsøke en doseøkning på egen hånd. Da blir mitt neste innlegg "Hvordan vet jeg om symptomene jeg føler nå skyldes at jeg har økt dosen min??"
Huff - ska'kke værra lett!Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
06-02-08, 19:55 #5
Og - det neste spørsmålet forutså jeg. Det er ikke lett si noe konkret, for slike symptomer oppleves forskjellig.
Det eneste symptomet som er viktig for helsa er vel hjertebank. Og det kan oppstå ved både for lav og for høy dose. Hvilepulsen følger dosen og når denne blir for høy og bank oppstår er man på en for høy dose.
Vil en raskt ned igjen er det bare å hoppe over neste dose og starte påigjen med litt lavere dose.
Idealdosen ligger ofte i området oppunder dette maximum.
Det vanlige er å endre dagsdosen med 25µ på doser under 100 og 12,5µ over.
Når en regulerer bør dette være en nøye overveiet handling som en har tenkt mye og lenge på, og en bør nesten også tenke at en ikke skal endre på meget lenge. Det tar lang tid å bli klar over hva som endres fordi det er så mange andre symptomer også endre seg.
Kroppen får ikke endret stoffskiftehormontilgangen før det er gått 3uker etter en endring, og en merker det lenge etter det.
Likevel kjenner mange et endret symptombilde bare etter få dager. Skal en være teoritro må dette bero på andre ting en stoffskiftet.
Slikt er det ikke mye opplysning å få om fra behandlerhold, men diverse fora er fulle av slike undringer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-02-08, 20:01 #6
Hehe, sorry Finn - det var en spøk. Jeg mente at du ser vel meg tilbake på forumet her etter en stund når jeg har forsøkt fordoblet dose eller noe....
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Takk for svar anyway - kjenner jeg har fått en del reminders ved å tilbringe kvelden her på forumet igjen....som sagt - lenge siden sist...Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
06-02-08, 20:47 #7
Hei Nettverk, de norske anbefalingene er en TSH på 0,5-1,5, både på www.legemiddelhandboka.no og legetidsskriftet i en artiel av Haug om behandling av hypothyreose http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=520952 og merk at ft4 skal i øvre tredel eller noe sånt.
Det har vært debattert om å komme med på stander på alle forums og bare man kommer med pålitelige refeanser så er det helt okay.
forumenes erfaringer er stort sett atft4 og ft3 er mye bedre mål på stoffskiftet enn TSH. Man samler sammen alle prøvne og dosene og skirver dem på et ark elelr xcelark og symptomene og så fremkommer forhåpentlig hva man kan gå etter, TSH eller ft4 eller ft4 samt ft3.
De sier på forumene at mange må gå etter ft4/ft3 og at det er vanlig at de må ca to tredeler opp i referanseområdet. (omtrent slik legemiddelhandboka og Haug skriver, og mange andre slike kilder) De må ha funnet det viktig, ellers ville de ikke brukt blekk på det....
Jeg selv må ha ft4 og ft3 minst halvveis opp.
TSH er ikke noe stoffskiftehormon og du kan ikke føle det.
nora
-
06-02-08, 20:55 #8
Mhm. Takk...skjønner jeg igjen må sette meg litt inn i dette. Har hatt det så bra så lenge at jeg ikke har fulgt med på en god stund. Skal ringe lege imorgen og få verdiene fra de 3 siste målingene så jeg kan følge med selv igjen.
Før når jeg har ringt og bedt om tall fra siste blodprøver så har kontordamene kun svart at "Verdiene dine ser helt normale og fine ut". Jeg må hver eneste gang flere ganger be konkret om å få tallene - det er ikke godt nok for meg at verdiene ser normale ut for den som tar telefonen :-)Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
07-02-08, 09:25 #9
Hei igjen - etter å ha tilbragt kvelden her igjen igår, så ringte jeg og fikk lest opp verdiene mine fra de to siste gangene....
14 des
TSH 2.0 (0.2 - 4.0)
T4 15.2 (9-22)
23 aug
TSH 1.8
T4 18.1
22 mai
TSH 1.3
T4 20.6
Hva leser dere nå ut av dette.....kan det stemme at doseringen min kanskje kan prøves litt opp nå?.... De siste 3 mnd har vært litt småturbulente igjen ihvertfall - og spesielt nå siste 14 dagene.....
Takk for svar og ha en fin dag!!!
Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
07-02-08, 10:05 #10
Hei Nettverk
Din T4 har gått fra 89% i mai til 47% i desember. 70% i august. Samtidig har TSH steget.
Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men med det jeg vet i dag hadde jeg ment at alle disse prøvene var for lave. Jeg lå mellom 1,2 og 1,9 i 2,5 år, og jeg var underdosert. Det endte med at jeg måtte i kjelleren en tur i januar 2007. På de 2,5 årene tok jeg ca 112 µg per dag (gjennomsnittlig). Det er en liten forskjell fra det jeg tar i dag. Nå skal det sies at jeg ennå er på et stadium der jeg tilpasser dosen.
Håper du finner ut av medisineringen din
fra Lie
Svar med sitat

Bokmerker