Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
03-11-09, 02:41 #1
Bilkjøring og stoffskifte - noe sammenheng?
For 6-7 år siden skrotet jeg min gamle bil. På den tiden, hadde jeg ikke blitt utredet for stoffskifte, og prøvene viste ikke noe tegn til det. Nå nylig kjøpte jeg meg en bil igjen. Jeg var stolt og glad. Men "ka farsken??!!", gleden ble brått om snudd til sjokk og fortvilelse. Jeg som ikke hadde noe særlig problem med bilkjøring, har nå begynt å slite hel maks. Verst er det når det er mørkt ute, og det kommer biler i mot, da må jeg senke farten ganske kraftig ned, og nærmest "gjete" meg frem på vegen. Jeg sliter også på dagtid, parkerer som ei "kråke", surrer og roter, og blitt treg i reaksjons mønsteret.
Hjelp, hva skjer? Kan det være noe annet? Slitsomhet, uvanthet i henhold til bilkjøring, eller....?????
-
03-11-09, 05:24 #2
Sv: Bilkjøring og stoffskifte - noe sammenheng?
Det kan nok være litt av hvert med kombinasjonen av et stoffskifte i ulage og bilkjøring. Men man skal jo ikke se bort i fra at det også kan være andre ting. Derfor kan det være lurt å få sjekket synet, i tilfelle det skulle være noe galt der. Det er jo ofte at man ikke merker selv at man ser dårlig.
Men forvirring ved bilkjøring er ikke uvanlig til å være oss med stoffskifteproblemer, det er i alle fall mitt inntrykk. For min egen del unngår jeg å kjøre i by og på motorveier. Dette er fordi jeg blir så stresset av all informasjonen og alle inntrykkene jeg må ta inn i trafikkbildet. Og når jeg blir stresset så tenker jeg ikke klart. Når det gjelder motorveier er det en kombinasjon av at jeg har agorafobi (altså fobi for store områder) samt at jeg ikke er noe særlig glad i fart.
Jeg har hørt om folk som glemmer hvor de har parkert bilen (bare les Per Egil Hegges bok som du finner her på forumet), og selv må jeg ofte sjekke bilen flere ganger fordi jeg glemmer om jeg har låst den. Dette ble verre etter at jeg fikk bil som bare låses med et "skudd" fra nøkkelen. Det var mye lettere med den gamle bilen som måtte låses fysisk med nøkkel.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
03-11-09, 11:03 #3
Vet jeg har lest et eller annet sted at nattblindhet følger hypotyreose.(har ikke A-vit mangel)!
Sønnen min nekter meg å kjøre etter det er mørkt...særlig ille med møtende biler som du sier og våt asfalt. Har litt av det samme i sterk motsol også.
Jeg er generelt lyssky..bruker solbriller når det regner også!!!
Ellers kan jeg lett gå inn i gruppen av "kråkekjørere"(selv om jeg lukeparkerer bra).Har blitt ille til å orientere meg, selv i strøk jeg har fartet rundt i flere ti-år!Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
03-11-09, 12:39 #4
Hej Helgemann

For det første er du ikke særlig gammel og kan derfor ikke have haft masser af rutine den gang du ophørte med at køre bil. Så giv tid. Det skal nok komme tilbage.
For det andet gør hypothyreose noget ved nattesyn/mørkesyn. Selv lysreguleringen ved et vejkryds kan pludselig virke overskarpt og man næsten ikke kan se noget når lyset skifter fra grønt til gult og så til rødt.... Det modkørende lys er også lammende, da vi mister orientering fordi vi ikke kan spotte omgivelserne hvor vi selv kører, når vi bliver blindet af det modkørende. Det kan gå bedre nogle dage, mens andre dage er det helt galt. Også raske kan opleve lignende.
Hvis du gerne vil give det en chance til, kan du prøve den løsning jeg selv bruger: gule kørebriller man enten kan bruge som clip on på sine egne briller (hvis man bruger sådanne) eller bare almindelige gule kørebriller man tager på når man skal køre i mørke, og regn med refleks fra den våde asfalt, osv. De er også alletiders at bruge på alle tidspunktet på døgnet, også i dagslys, når man har et anfald af migræne. Virker super på enhver form for lysoverfølsomhed.
Jeg ejer gule clip-on briller til mørkekørsel, hvor man slet, slet ikke bliver blændet af de modkørende lys på motorveje og landeveje udenfor byernes lys.
Jeg har også andre gule briller.... såkaldte "beskyttelsesbriller" ( http://www.3mshop.dk/product.asp?product=159 ) fra 3M, findes også i andre "udgaver".... Men jeg foretrækker altså disse fra 3M fordi de er ridsefrie OG - meget vigtigt - de dækker øjnene hele vejen rundt, så der ikke sker indtrængen af almindeligt lys fra siderne....
God tur Helgemann
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
09-11-09, 02:40 #5
Anisa: Ble fornærmet nå! Har hatt lappen i mer enn 10 år nå!!! Er jo 32 år nå!! Og jeg har kjørt masse!!! Men det var jeg før jeg "skrotet" bilen min!!
Aldri hørt om at briller med gult glass fungerer. Vernebriller med gult glass, funker de og? Det må jeg prøve!! Takk for tipset Anisa!!
-
09-11-09, 17:36 #6
Kjenner meg igjen ja! Har lavt stoffskifte og fått tilpasset brillene med prismer for samsynet. Men det blir egentlig bare verre og verre. Mørkekjøring, TUNELLER, kjøre nær det regner eller snør..vanskelig. har problemer med å bedømme avstand..kanskje har det med stoffskiftet å gjøre? har tankt litt på å ta tilskudd av fettsyrer for syn og hjerne..
Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14
Lignende tråder
-
Smerter i hæl - kan det ha sammenheng med stoffskifte?
Av FemIce i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 8Siste melding: 25-12-09, 10:33 -
Sammenheng mellom ADHD og thyroideahormonresistens?
Av mojavi i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 2Siste melding: 30-11-09, 14:40 -
Pigmentering og Levaxin, sammenheng?
Av W79 i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 9Siste melding: 02-05-08, 15:25 -
Stoffskifte og kvikksølvforgiftning, sammenheng?
Av Liz i forumet Lavt stoffskifte og amalgam («kvikksølvplomber»)Svar: 12Siste melding: 25-05-07, 20:00
Svar med sitat

Bokmerker