Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    3

Standard Har jeg lavt stoffskifte??!?

Hei!

Jeg er i tvil om verdiene mine tilsier at jeg har lavt stoffskifte og lurer på om noen av dere kan hjelpe meg?

Jeg har pogesteron nivå på 0,68 og T3 på 2,0.

Hm...Dette er ikke mye å slå i bordet med, men er det noen som kan si noe???

hilsen meg (som er helt ny på sidene)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

T3 høres lavt ut, og progesteron sier ikke noe om stoffskiftet.

Det fins forresten flere parametre, ofte har vi lavt B-12, lavt ferritin, høyt kolseterol og ander ymse ting litt avvikende.

Har legen bare krysset vilt? Hat sett at leger gjør det når jeg har tittet i journaler....

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    3

Standard

Godt spørsmål, og jeg vet ikke svaret..Aner ikke hva legen krysset av på, da alt dette er helt nytt for meg....
    Uff...
    Men hva sier pogesteron noe om, vet du det?

Er det nok å "bare" ha lavt T3 for å ha lavt stoffskifte?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard

Progesteron er et kvinnelig kjønnshormon som gjør at man bl.a får eggløsning. Det har ikke så mye med om man har lavt stoffskifte eller ikke å gjøre tror jeg. Hvis du vil vite om du har lavt stoffskifte eller ikke må du få tak i prøveresultatene og referanseområdene (hva de bør ligge på)

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    3

Standard

Tusen takk for svar!

Da har jeg iallefall utelukket at et av problemene mine skyldes stoffskiftet...
    Det er jo greit!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Furst.no har disse grensene : http://www.furst.no/bb/index6.html
    Let opp og klikk i lista til venstre.
    Om du lurer på hva noen prøver betyr kan du kanskje finne ut noe her.

Jeg vil vel ikke si at det er utelukket at problemene dine kan skyldes stoffskiftet.
    Heller det at du ikke har tatt noen prøver som kan vise hvordan det står til med stoffskiftet.
    T3 sier svært lite uten andre prøvesvar å støtte seg til.

Innledende stoffskifteprøver er gjerne TSH og fT4 som er kjertel-funksjonsprøver. Og antistoffprøver som anti-TPO og TRAS.

Som det sies over her så vil flere andre prøver også påvirkes av stoffskiftet, som feks. at kolesterol blir høy ved lavt stoffskifte.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av søtekrølle
    Tusen takk for svar!

Da har jeg iallefall utelukket at et av problemene mine skyldes stoffskiftet...
    Det er jo greit!
    Hvordan klarte du å konkludere med det?

Det er totalt umulig for noen å svare deg ordentlig med så lite informasjon. Vi må ha blodprøveresultatene dine sammen med normalområdene for å kunne mene noe. Noen ord om formen er heller ikke dumt.

Kolesterol blir ikke alltid høy, ikke vekten heller.

TSH, FT3, FT4, anti-TPO, jern, ferritin, B12, gjerne vit. D, kolesterol, homocystein, leverprøver bør du be om å få tatt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, og de kan hete andre ting på labsvarene du har fått. Ft4 kan for eksempel hete fritt thyroxin og TSH kan en sjelden gang hete noe annet og antistoffene kan hete diverse annet enn anti-TPO.

Progesteron fører ikke til eggsløsning men blir bare høy hvis det har skjedd eggløsning. Tallet har bare mening hvis man ta blodprøve dag 21-22 såvidt jeg husker. Østradio17b er det som fører til eggløsning og gir bare menign hvis man måler rundt dag 12-14 eller dag 1.

Kan du liste opp hva prøvene heter?

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn