Viser søkeresultater 1 til 6 av 6

Tråd: Tonsåsen

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    125

Standard Tonsåsen

Hei!
    Har av en venninne blitt varmt anbefalt et opphold på Tonsåsen. Hun var der i 3 uker og hadde veldig stor nytte av det. Hun har ikke problem med stoffskiftet, men har i perioder vært svært sliten og uopplagt.
    Jeg har mye kroppsverk (fibromyalgi), er utmattet og har siste måneden tatt Liothyronin i tillegg til Levaxin. Har ikke tatt nye prøver etter oppstart av Liot., har heller ikke merket noe særlig bedring, men det er kanskje for tidlig.
    Noen her som har vært på Tonsåsen eller vil anbefale et opphold der?

Kira

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei kira

Jeg har ikke vært på Tonsåsen, men på Skogli helse- og Rehabiliteringssenter en gang. Jeg har lavt stoffskifte og fibromyalgi, som deg.

På Skogli var vi mye i varmtvann-basseng, fikk varmebehandling og fysioterapi. Lokalene var veldig varme, og vi utførte tilrettelagt øvelser. Vi spiste kun vegetarmat der + litt fisk.

Før jeg reiste opp (ca. 6 år siden), var jeg sengeliggende det meste av tiden. Etter 3 1/2 uke der oppe, så var jeg utrolig mye bedre.

For meg var dette som å komme til himmelriket. Det var helt fantastisk. Og oppholdet hadde langtidseffekt. Ble "kun" gradvis like ille igjen.

Så hvis Tonsåsen er noe som helst likt på Skogli, så kan jeg anbefale det på det "varmeste"! 8)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    125

Standard

Hei og tusen takk for oppløftende tilbakemelding!
    Forstår godt at det måtte føles som å komme til himmelriket for deg etter å ha slitt så tungt.
    Er så utmattet og smerteplaget for tiden at noe må jeg foreta meg, og dette tenner håp i meg

Klem og god helg fra Kira

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei igjen

Tenkte bare jeg skulle si til deg at de første 14 dagene jeg var på Skogli, så følte jeg meg verre. Det hadde vært så strevsomt å ordne alt før reisen, alt fra barnepass til pakking, så når jeg kom opp så hadde jeg høyt blodtrykk for første gang i hele mitt liv. Gikk nesten trill rundt for meg. Så fikk jeg jo selvsagt ikke sove, sover jo ikke hjemme, og slett ikke fremmede steder. Da jeg så skulle begynne med noe fysisk, så var det utrolig anstrengende, og til å begynne med så følte jeg meg som sagt verre - fysisk. Psykisk følte jeg meg veldig godt ivaretatt fordi de var ikke hensynsløse til de ting jeg slet med, men kommenterte at det var bra jeg gikk mye tur f.eks., istedenfor å stå opp tidlig om morgenen å gjøre så veldig aktiviteter da. Men så løsnet det veldig, veldig siste uka. Da gikk det med store skritt fremover, og effekten varte lenge etter jeg var kommet hjem.

Sier bare dette fordi du sier du er så utmattet og smerteplaget, du skal ikke gi opp selv om det føles verre til å begynne med. Men selvsagt må du selv passe på at du ikke blir overkjørt og presset til noe som slett ikke er bra for deg. Man skal nok strekke seg, men ikke langt utforbi ens grenser. Man skal jo opp neste dag også. Forklarer ting litt dumt jeg, men jeg håper du følger meg.

Lykke til
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    125

Standard

Takk igjen Stina!
    Jeg forstår godt hva du mener - synes du ordlegger deg fint jeg! Har tidligere i livet tålt hard trening og det er vanskelig å finne en balansegang mellom på den ene siden å ikke gjøre for mye - og på den andre siden å gi opp og bli helt inaktiv. Befinner meg stadig på begge sider og har problemer med å finne tålegrensen. Får igrunnen litt dårlig samvittighet samme hva.. om jeg styrer for mye, eller ligger henslengt på sofaen. Og det samme hvis jeg spiser for mye eller for lite av ditt og datt... Hadde vært godt å få god veiledning!
    Det var fint at det snudde for deg i løpet av oppholdet! Har du klart å holde blodtrykket normalt i ettertid da? Bruker du kosthold til å regulere det event.?

Kira

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Dårlig samvittighet

Ja, gjett om. Alltid. Føles nesten som jeg vil kveles av og til (men det er kanskje også pga vondt i skjoldbruskkjertelen?)

Blodtrykket mitt ble målt dagen etter ankomst på Skogli. Det var da veldig høyt. De neste dagene ble det også målt. Sank da etter noen dager. Har hverken før eller siden hatt problemer med blodtrykket, så jeg slipper heldigvis å tenke på DET.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn