Viser søkeresultater 1 til 10 av 70
Tråd: Myxødem
-
12-01-07, 11:38 #1
Myxødem
Hvordan ser egentlig myxødem ut?
Hvordan kan man vite om man har dette eller ikke?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
12-01-07, 13:41 #2
Det har jeg også lurt på!
Jeg har fått en "humpete" mage med noe som ligner celulitt-hud... (høres stilig ut, hva
) Uansett, jeg er ikke så kjempe overvektig og har aldri før vært plaget med stor mage. Lårene mine er også blitt rare og myke, liksom.
Dette innbiller jeg meg er myxødemer - og dem sliter man med selvom man er "riktig" dosert med medisin
?
Noen andre erfaringer?
Forresten
Myxødem er jo det gamle navnet på hypothyreose...
Når jeg snakket om hevelser på kroppen, så mente jeg selvsagt ØDEMER.
Såenn er det når man skriver uten å tenke først...
-
12-01-07, 16:28 #3
Jeg har også cellulitter på magen og baken . Kanskje det er myksøde.?
-
12-01-07, 21:52 #4
Ja, selvfølgelig snakker vi om ødemer.
Jeg har fryktelig mye "cellulitter" på på beina, mest på lårene, men også på leggene, spesielt hvis jeg presser "flesket" sammen kan jeg se det. Jeg har også litt på magen. Har tenkt i mange år nå at det er jo helt villt å ha cellulitter på magen - hvor unormal går det an å få blitt?
På beina så har jeg også klumper på helen. De er ikke vonde og de trykkes lett inn. Viste de nå i forbindelse med siste legebesøk som "bevis" for at alle mine klumper var sykdomsrelatert (har jo ikke særlig flesk på helen). Legen forsøkte å trykke på dem og sa at de var fulle av væske siden man så lett kunne trykke dem inn. Så jeg er helt sikker på at det er det samme jeg har på legger og lår - her er de bare "coated" med masse flesk og evt større væskeansamlinger siden det ser så voldsomt ut.
Er det ingen som vet nøyaktiv hvordan myxødem ser ut? Søkte ei gang på nettet, fant lite bilder. Det ene jeg fant så mer ut som en overfladisk tilstand med rødmusset hud, evt noe sår/skorper/blemmer. Og det har jeg slett ikke. Hva med dere?
Og forresten så trodde jeg at cellulitter skulle være harde og ruflete eller noe slikt. Sånn er det ikke hos meg. Huden er myk, men veldig klumpete under huden.
På nettet synes jeg det var vanskelig å finne noe som skilte myxødem-hud fra gammel oppfattelse av myxødem=hypotyreose.
www.ghotbi.dk/Skole/6.%20sem/Endokrinol ... edomme.doc -Myxødem referer til ansamling mucopolysakkarider i subcutis.
Hva betyr mucopolysakkarider og subcutis?
Finner i alle fall dette
http://www.opplysning.com/minilex_m.htmMyxødem: Ødem er opphoping av væske i vevet. Myxødem er sykdom som skyldes svikt i skjoldbruskkjertelens hormonproduksjon. For lav produksjon som fører til bl.a. opphoping av væske i kroppens ulike vev.
Kan noen oversette dette til norsk
http://avd.rikshospitalet.no/hps/forleg ... pril06.aspPretibial myxedema. Pathophysiology and treatment options.
Pretibialt myxedema eller thyroid dermopaty er autoimmun manifestasjon ved Graves sykdom. Pretibialt myxødem er sannsynling en systemisk subkutan tilstand, men som manifesterer seg på underekstremitetene pga lokale faktorer som mekanisk stress. Lesjonene er oftest asymptomastiske men kan være smertefulle og gi kløe. Ofte lokalisert hyperhidrose. Patofysiologisk prossess er akkumulering av glykosaminoglykaner (GAG) i dermis og subkutis stimulert av TSH via TSH reseptorer på kutane fibroblaster. Hudforandringene kan gå i spontan regress, men i alvorlige tilfeller anbefales langvarig lokal behandling med potente steroider under okklusjon evt. systemisk immunsuppresjon, samt lymfedrenasje og kompresjonsbehadling hos fysioterapeut. Dermopati ved Graves sykdom er markør på alvorlig autoimmun prosess. Hos 3 % av disse pasientene sees thyroid akropati som klinisk har samme tegn som pulmonær osteoatropati ved urglassnegl og oppsvulming av distale phalang på fingre. Exophtalmus sees derimot hos 20-40 % av pasienter med Graves sykdom. Patogenese bak begge disse forandringene er også akkumulering av GAG.
Vahab Fatourechi. Am J Clin Dermatol 2005; 6 (5): 205-309
"Forklaring" på det jeg selv spør om over:
http://www.legemiddelsiden.no/default.a ... &IOID=2362Hyaluronsyre er basis for en lang rekke sakkaride biopolymerer (glykosaminoglykaner eller mucopolysakkarider) som består av gjentatte disakkaridenheter av N-acetyl-D-glukosamin og D-glukuronsyre koblet med beta-1,3 og beta-1,4 glykoside koblinger. Det er en bestandel i alt bindevev hos pattedyr og finnes derfor i stor utstrekning i kroppsvev og intracellulære væsker.
http://www.strandpharma.no/vondeledd.htmLeddbrusk-cellene (kondrocyttene) er kule eller eggformede og ligger i små lommer i en mellomsubstans, som de selv har produsert, og som omgir dem. Denne mellomsubstansen, som er sterkere enn cellene selv, består av grunnsubstans og fibre, som danner et finmasket gitter og en barriere mot inntrenging av giftige stoffer og mikroorganismer. Visse bakterier kan imidlertid produsere et enzym som trenger igjennom gitteret og skader leddbrusken. Selve grunnsubstansen består av vann og organiske molekyler (mucopolysakkarider) av typen glycosaminoglycaner,proteoglycaner og glycoproteiner. Grunnsubstansen har en enorm evne til å binde vann. 70-80 prosent av leddbrusken består av vann.Ved normal slitasje på leddbrusken fornyer den seg hovedsakelig ved at bruskcellene deler seg og danner ny mellomsubstans.
http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=17900Mucopolysakkarider er nytt begrep for meg, men jeg antar at det er en sammensetning av muco (sopp) og polysakkarider (flerkjedet sukkerkjede).
http://www.bayvantic.dk/bayer/Internet_ ... yonate.pdfHyaluronsyre er basis for en lang rekke sakkaride biopolymerer (glykosaminoglykaner eller mucopolysakkarider) som består av gjentatte disakkaridenheter av N-acetyl-glukosamin og D-glukuronsyre koblet med beta-1,3 og beta-1,4 glykoside koblinger. Det er en bestandel i alt bindevev hos pattedyr og finnes derfor i stor utstrekning i kroppsvev og intracellulære
væsker.
Subcutis betyr underhud - noe jeg burde ha husket, men det gjør jeg bare ikke
Men vi hadde altså i forrige innlegg følgende påstand:
Altså betyr myxødem at det er mye av sakkaride biopolymerer som finnes i alt bindevev, men i vårt tilfelle - under huden. Vet ikke om jeg ble så mye klokere. Og er dette noen form for "bevis" vi kan bringe videre i så fall?Myxødem referer til ansamling mucopolysakkarider i subcutis."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
14-01-07, 20:59 #5
Jeg antar at dette ødemet skal gå vekk med riktig medisinering.
Hos meg kunne man se det i ansiktet også, det var noe (litt) ødem i ansiktet også, sakt over hele kroppen.
Gikk endelig vekk ifjor (13 kg), men da hadde jeg vært nødt til å øke dosen med en kvart tablett og ga blaffen i legen, bare sa det etterpå. Samtidig spiste jeg glutenfri, det kan ha noe med saken å gjøre. S¨å jeg vet ikke hva som fjernet ødemet, høyere-enn-noensinne-levaxindose eller glutenfritt kosthold. Har ikke trimmet annet enn å gå littegrann mer.
Vekta holder seg konstant nå etter nedgangen, det er rart. Vekt skal jo gå opp igjen etter slanking, men det var vel ikke slanking jeg gjorde.
(hadde prøvd før med en kvart tablett mer i et par ukker og så en kvart til bare for å se når jeg ble hyper, ble ikke det, men gikk ned tre kg da. Anbefaler ikke andre å ekperimentere rundt med alskens doser.)
(Så det kan være at ødemet hs meg ikke gikk vekk til jeg økte med den siste kvarte tabletten......
nora
-
17-01-07, 20:49 #6
Hei, hei, nora
Ja, det høres veldig inspirerende ut dette med deg. Så bra! Men jeg tror ikke at jeg klarer å leve helt glutenfritt. Synes det blir vanskelig. Men jeg spiser mye mindre hvitt mel enn før og mye mer grønnsaker.
Joda, har jo sikkert for lav dose thyroxin, men når jeg økte i vår/sommer, ble jeg jo hyper. Tror det var du som advarte meg - gikk litt for fort fram, selv om det i beste fall vel kunne forsvares. Men så heldig skulle jeg ikke være. Ser også at de med sliten binyrebark kan ha problemer med doseøkning og evt å nyttiggjøre seg selve thyroxinet, så det kan jo være problemet ligger der.
Uansett, jeg forsøker og forsøker.
Men noe som tar fullstendig motet fra meg, er at mange sier at man må ha optimal dose like lenge som man har hatt symptomer - før man blir noe særlig bedre. Vel jeg er over 40 år, har hatt mange symptomer allerede fra veldig liten. Vil det si at jeg først kan vente å bli noenlunde bra når jeg er 80? Hm... ser ikke så lyst på det, nei ;)
(Når du snakker om den siste kvarte tabletten, er det = 25 mikrogram da?)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
17-01-07, 22:22 #7
Det var en kvart av en 125........
På forumene anbefales å justere dosen med 12,5 µg om gangen, ikke kvarte....kan fort bli for mye.
nora
-
17-01-07, 22:41 #8
Mener du pr. dag?
Opprinnelig skrevet av nora
-
17-01-07, 23:07 #9
Nora ;)
Det var slik jeg økte forsiktig i høst. Fra 100 til 112,5. Så etter mange uker til 125. Men jeg har samtidig inn i mellom også økt med Liothyronin. Først 5, så 10. Har i minst 6 uker stått på 125/10 - merker ingen forskjell, tror jeg. Er i alle fall ikke hyper. Prøver meg nå på 15 Lio, men er usikker på om jeg også skal forsøke å øke Lev. Har nettopp tatt prøver, tenkte jeg skulle se på resultatene først. Grunnen til at jeg helst øker Lio, er at jeg fremdeles er fryktelig frossen, og mange sier jo at det skal hjelpe for det.
Så denne gangen har jeg i alle fall gått mer forsiktig fram. Bruker også produkter for å hjelpe binyrene litt, så de kanskje bedre tåler økningen. F.eks. Selen, Rosenrot, av og til Progesteronkrem. Og spiser ikke så mye hvitt mel, sukker, aspartam...
Så nå håper jeg snart på bedring. Ja, så flink som jeg er blitt, blir jeg vel frisk som en fisk
Joni - vet ikke om dette er svaret du er ute etter, men: For hver økning man tar skal man gå på denne i mange uker. Øker du fra 100 til 112,5 så er det vel i ca 6 uker man skal gå på dette før man øker ytterligere (og da etter prøver og avtale med legen). Altså man må aldri på mandag ta 100, tirsdag 112,5, onsdag 125, torsdag 137,5, fredag 150. Men det er vel ikke det du spør om. Husker bare vi har diskutert dette her inne før for lenge siden. Stakkar - jeg forvirret deg vel bare enda mer ;) Jeg er visst flink til det
Jeg kom nettopp over dette om myxødem:
http://www.allergica.dk/files/Foredrag/ ... dbrusk.pdfMyxødem kaldes hypothyreose, når symptombilledet kendetegnes af "ødem", dvs. at kroppen svulmer op. "Myx" kommer fra det græske myxa, der betyder slim. Ved myxødem øges oplagringen af mucopolysakkarid i huden, der bliver tykkere og mere dejagtig samt virker opsvulmet."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
06-05-07, 15:39 #10
Jeg er på lavkarbo nå med under 15 g karbohydrater pr dag. Det tilsvarer ca 5% av matinntaket, og jeg bruker det stort sett på salater(grønnsaker som vokser over jorden).
Men jeg ser at jeg går ned mye i starten, 5,4 kg på litt over 3 uker. Og det vises veldig godt på bena. Ankler og legger er slankere. Feiret med å ha på knehøye støvletter i går.
Jeg har også mistet "puten" på innsiden av knærne. Jeg klarer ikke å fjerne vannet i kroppen, annet enn på lavkarbo. Lavfett fjerner ikke vann i kroppen, ikke i min kropp.
De "putene" har jeg hatt i årevis, de går ikke bort med medisinering. Også hovne legger. Røde merker etter sokkekanten - høres det kjent ut??
Jeg hadde BMI på 32 når jeg startet på lavkarbo.
Lignende tråder
-
Myxødem - myxedema
Av Stina i forumet Nyttige linkerSvar: 1Siste melding: 26-10-07, 00:16 -
Ja men..... Myxødem
Av i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 22-09-07, 23:48
Svar med sitat
Bokmerker