Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: D-vitamin
-
16-11-10, 21:51 #1
D-vitamin
Det er et tema som dukker opp med økende hyppighet på nettsider ver den rundt.
Jeg har tilgang til denne : http://www.medscape.com/viewarticle/...e&uac=150863AK
Her må en ha akreditasjoner, men et røft overordentlig inntrykk kan jeg formidle. En oversettelse har jeg ikke ork til for tia.....
De sender meg en daglig utvelgelse av diverse valgte tema.
Idag bla. en studie av hjerteslag med dødlig utgang og kroppens D-vitaminstatus (OH-25)
Som i bunnlinjen viser til dobbelt forekomst ved for lav D-vitamin - og hold dere fast - only whities !
Det finnes ingen signifikans mellom hjerteslag med dødlig utgang og lav D-status i den afro-amerikanske befolkningen.
Og det ser ut som at en grense for at OH-25 blir direkte farlig, ligger rundt 15.
Det har vært mange studier der D-vitaminstatus har vært linket til "uheldigheter" tidligere. Skal forsøke å hente inn noen.
Studier er ofte linket til hjerteproblemeatikk - et formål der det vel går å skaffe penger ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-11-10, 16:03 #2
Sv: D-vitamin
Jeg har ikke tatt D-vitamin i sommer.
Mye uteliv som feks. kajakkpadling hele dager i baroverkropp o.l. gjorde at jeg sløyfet det. Var ikke hjemme og gad ikke dra på så mye.
Men jeg startet opp igjen fra september - med en pille. Uka etter med 2, og uka etter der igjen med 3, og tenkte at jeg snart skulle øke til 4 i den tro at det ville være 100µg.
Bare det at husken er ikke hva den aldri har vært. Et nærmerer kikk på boksen avslørte at Pillene er av 50µg styrke.....
Har altså brukt 150µg i snart 2 mnd uten at jeg har merket noe til det.
Og da trengte jeg det vel ?
Men vil gå ned til 100µg/dag fra mandag og håpe det holder.
Hvis det hadde vært i fjor, ville jeg fått alvorlige kramper i leggene. Jeg slet jo med at disse ble mye verre da jeg startet med D3 for første gang.
Fant jo da ut at å spise salt stoppet krampene på få minutter.
Så det er ikke riktig at en gammel hund ikke kan lære noe.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-11-10, 17:58 #3
Vel... rett meg om jeg husker feil - men snakket ikke du om at Erfa-dosen du tålte bare ble mindre og mindre...? Har det sammenfallende tidsrom?
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
25-11-10, 18:40 #4
ja, faktisk kan en si det. Ikke bare ERFA, men dosebehovet ble generelt lavere ved introduksjon av D-vitamin.
Om en ser stort på det.
Før jeg tok mine første D-vitaminer juli-08, var dosen 4-5 Grain/dag, og behovet for å senke dosen oppsto umiddelbart. Jeg skriver jo opp ALT - og kan se at det ble noe oppogned hele året etterpå, men til gjennomsnittlig 3 Grain.
Leggkrampe problemet mitt økte og ble til tider helt akkutt. Da fant jeg ut at salt hjalp. Det hjalp også når jeg våknet om natta !
Nå, etter flere år på D-vitamin er leggproblemet borte.
Etter at jeg begynte å blande ERFA i Westhroid-dosen steg først dosen til 4G, for så å falle till 2G etter å ha gått på ren ERFA i 4uker.
Det skjedde 1uka i juli da jeg ikke hadde tatt D-vitamin tabletter, men jeg hadde eksponert meg kraftig for sola da jeg var på padletur ei uke. Padling i bar overkropp er nok en D-vitaminkilde som skal regnes med.
Så begynte jeg jo igjen i september, men dosebehovet er omtrent 2Grain som det ble da. Har også bytta til Thyroid-S nå for snart ei uke siden, og dosen er uendret.
Så en av de ting som får dosen til å endre seg, eller blodverdiene til å endre seg, er den mengde D-vitamin man får.
Det finnes avgort flere påvirkere til dette. Feks et måltid med Soyaproteiner i ny og ne...... En kjapp hamburger, ei pølse osv...• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
B12-vitamin
Av nora i forumet B-vitaminerSvar: 128Siste melding: 01-12-11, 18:13 -
10.000 IU D3-vitamin, betændelse i tandroden, cortisol, thyroid og C-vitamin
Av Anisa i forumet D-vitaminSvar: 4Siste melding: 21-05-10, 18:35 -
D-vitamin
Av Carro i forumet D-vitaminSvar: 3Siste melding: 23-06-09, 10:57
Svar med sitat
Bokmerker