Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Kortisonkrem- hvor længe må man bruge det?

Hej
    Jeg har smurt mig med 1 cm kortisonkrem dagligt i 4 dage og har haft det bedre. Jeg har fået konstateret lavt morgencortisol 230 (170-600) ved flere lejligheder. Jeg har fået lavet Synachtentest flere gange og hver gang har den været normal.
    Føler selv at jeg har binyretræthed, og har som forsøg smurt mig i nogle dage med cremen.
    MEN :

Hvor længe må man bruge cremen?

Skal man trappe ud efter nogle uger eller? Vil binyrerne være mere "svage" efter man har smurt sig med cremen eller vil de blilve "styrket"?

Håber nogen kan svare....

Mange hilsner
    Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Kortisonkrem- hvor længe må man bruge det?

Synactentesten sier jo kun noe om at binyrene fungerer HVIS de får syntetisk ACTH.
    Og det er jo fint at de gjør !
    Men den sier ikke noe om hvorfor morgenkortisolet er for lavt, eller hvorfor døgnrytmen er forkert.

Det kan feks. være at stoffskiftet er for lavt om natten (basalstofskiftet) til å bygge opp en stor nok aktivitet.

Det kan være at en "morgensmøring", og kun det, kan hjelpe kroppen inn i riktig rytme, hvis stoffskiftet er høyt nok da.

1cm er nok i minste laget, antar jeg
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn