Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    112

Standard Trenger ny fastlege i Bergen

Trenger ny fastlege i Bergen.
    En som har kunnskaper om hypothyreose...
    Legen min påstår følgende om hypothyreose
    *det er ikke arvelig
    *har ingen sammenheng med leddsmerter
    *du må ikke slutte å spise soya for det er bare sunt
    *du kan ta medisinene sammen med frokosten
    *det er ingen sammenheng mellom eksem og hudkløe og hypothyreose

Etter å ha lest om hypo på nettet blir jeg nervøs når jeg ser at det legen sier ikke stemmer med det jeg har lest... Det i tillegg til at hun forklarer alle symptomer jeg oppsøker henne med - oppimot psykisk helse, gjør at jeg ikke orker å gå til henne og har vert på legevakten i stedet. Der blir jeg møtt med vanlig respekt..

Derfor på tide å bytte fastlege.
    Første gang jeg bytter, da jeg har skjønt at med denne sykdommen så er det viktig å ha en lege som vet hva han/hun driver med...

Noen som kan anbefale en i Bergen sentrums området blir jeg hoppende glad.. Det skal ikke mye til å få en lege som er litt bedre enn den jeg har...
    Ny og forvirret hypo... Maikas dagbok

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Trenger ny fastlege i Bergen

Sitat Opprinnelig skrevet av maika Vis post
    Noen som kan anbefale en i Bergen sentrums området blir jeg hoppende glad.. Det skal ikke mye til å få en lege som er litt bedre enn den jeg har...
    Hvis det trækker for længe ud med at nogen svarer her - kan du - maika - måske kigge på denne liste over fastleger i Bergen og gøre som en af mine venner gjorde en gang. Hun har skrevet 5 meget vigtige (for hende) spørgsmål på et stykke papir og så begyndte hun at ringe til alle læger på listen i området (her i Danmark), for at høre om de havde plads til en ny patient.

Under den korte samtale har hun flettet sine spørgsmål ind i snakken og hvis lægen svarede bekræftende på mindst fire af de fem - har hun noteret sig, at det var det rette (for hende) menneskelig læge. Det var spørgsmål som havde betydning for forståelse af hende kroniske sygdom og lægens menneskesyn. Da hun havde fundet flere, der vare de "rette" - har hun henvendt sig til en af dem og blev hans patient. Det gik rigtig godt med hende siden dengang.

Kunne du tænke dig at prøve "metoden"? Du kan jo selv vælge hvilke spørgsmål er for dig vigtige at stille lægen, for at du kan føle dig godt behandlet. Det behøver heller ikke være hele 5 spørgsmål selvfølgelig.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    112

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hvis det trækker for længe ud med at nogen svarer her - kan du - maika - måske kigge på denne liste over fastleger i Bergen og gøre som en af mine venner gjorde en gang. Hun har skrevet 5 meget vigtige (for hende) spørgsmål på et stykke papir og så begyndte hun at ringe til alle læger på listen i området (her i Danmark), for at høre om de havde plads til en ny patient.

Under den korte samtale har hun flettet sine spørgsmål ind i snakken og hvis lægen svarede bekræftende på mindst fire af de fem - har hun noteret sig, at det var det rette (for hende) menneskelig læge. Det var spørgsmål som havde betydning for forståelse af hende kroniske sygdom og lægens menneskesyn. Da hun havde fundet flere, der vare de "rette" - har hun henvendt sig til en af dem og blev hans patient. Det gik rigtig godt med hende siden dengang.

Kunne du tænke dig at prøve "metoden"? Du kan jo selv vælge hvilke spørgsmål er for dig vigtige at stille lægen, for at du kan føle dig godt behandlet. Det behøver heller ikke være hele 5 spørgsmål selvfølgelig.
    Tusen takk.. Jeg tror ikke jeg ha krefter til å gjøre det på den måten. Jeg orker ikke tanken på en ringerunde, når det i utgangspunktet tar meg flere uker å orke å ta en tlf.. Satser på at noen i Bergen som har samme diagnose er snille nok til å anbefale meg en lege som ikke e helt bortreist... Få krysse fingene.... klemm

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Tusen takk.. Jeg tror ikke jeg ha krefter til å gjøre det på den måten. Jeg orker ikke tanken på en ringerunde, når det i utgangspunktet tar meg flere uker å orke å ta en tlf.. Satser på at noen i Bergen som har samme diagnose er snille nok til å anbefale meg en lege som ikke e helt bortreist... Få krysse fingene.... klemm
    Det forstår jeg godt maika

Alligevel synes jeg, at hvis du fandt lægeklinikker i passende placering i byen, og med internetbestilling og hjemmeside osv. - kunne du sende en mail til dem alle med en besked om at du har hypothyreose osv. og at du har derfor brug for en læge med interesse for stofskiftesygdom.

Når klinikken er vant til at kommunikere via internet (tidsbestilling, medicinbestilling osv.) - vil det også kunne hjælpe dig i fremtiden, så du ikke behøvede hver gang at tage telefonen for at ringe, vente, fremføre dit ærinde osv. men at ret meget kunne du klare at ordne uden at skulle overvinde dig selv hver gang. Håber du vil overveje det alligevel, fordi det ville være godt for dig.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

I tillegg kan du jo kanskje spørre fastlegen din om du kan få en henvisning til endokrinolog? Da kommer du jo til en som kan mer enn fastlegen. Kanskje det kan være litt støttende for deg nå som du ikke orker å gjøre så mye for å finne en ny lege?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    112

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    I tillegg kan du jo kanskje spørre fastlegen din om du kan få en henvisning til endokrinolog? Da kommer du jo til en som kan mer enn fastlegen. Kanskje det kan være litt støttende for deg nå som du ikke orker å gjøre så mye for å finne en ny lege?
    Men det er jo derfor jeg ønsker å skifte fastlege, fordi hun ikke vil høre hva jeg har å si. Hun er ikke interessert i å hverken henvise meg videre eller å kommunisere med meg...

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Kjære Maika!!
    Det er mange tanker som farer gjennom hodet når jeg leser innlegga dine. Men en overordna er at du må bytte lege,ja. I stedet for å hjelpe deg og være der FOR deg, virker det som hun gjør det motsatte. Mennesker som ikke vil lytte og ta imot ny kunnskap/opplysninger(men samtidig er skråsikre), er ofte usikre mennesker..rent faglig og. Mennesker som er faglig trygge ,og vet mye, innser ofte ALT de ikke vet!!
    Det har kommet mange fornuftige råd til deg. Jeg prøver en annen innfallsvinkel..I ditt tilfelle, for i første omgang å unngå leger, ville jeg melde meg inn i NTF i Bergen KUN for å møte andre som er i behandler-apparatet der, og prate med ulike medlemmer for å høre om ulike leger.....og andres erfaring.
    Klem, Gunnda.

PS.En klage til kommunelegen ville vel gi deg blodprøvesvarene dine. Juridisk tilhører de deg, og du er i din fulle rett til å få kopi av dem.
    DS.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    112

Til alle dere som har tatt dere tid å svare meg og støtte meg, tusen hjertelig takk Vet ikke hva jeg hadde gjort uten dette forumet. Det er eneste tryggheten jeg har i denne sykdommen og har hittil vert til uvurderlig hjelp og støtte

Den kampen det har vert å ha en vanskelig og arrogant lege som i flere år har gitt meg antidepressiva og skjenneprekener i stedet for levaxin har vert et mareritt. Fikk ikke diagnose før 6 mars 2009, og har nå gått på 50mikrogram levaxin en måned. tsh var i dag på 5. Legen redusert derfor idag dosen til 25mikrogram.

Hun gjorde narr av meg da jeg fortalte at jeg var blitt mye verre etter oppstart av medisin (siste mnd). Eks mistet mye av håret på hodet, kjempemye kløende tørr hud og utslett, obstipasjon, leddvondt, hoven i tunge og ansikt, trykk på halsen, kvelningsfornemmelser, alvorlige humørsvingninger... Og generelt sengeliggende megatrøtt.
    Jeg har vansker med å forstå dette selv, da det skulle være omvendt (bedring) , og bad legen om forklaring. Hun lette opp på levaxin i legemiddelhåndboken - og sa at dette ikke kom av medisinene. Ingen slike bivirkninger.
    ***---Det er fortsatt bare symptomer på din depresjon du ikke vil behandles for mente hun... (Jeg hadde lyst å svare at det eneste som gjorde meg deprimert var henne og hennes frekkhet og manglende kunnskaper, men jeg lider ikke av mangel på folkeskikk heller)

Spurte motløs om hun kunne ta antistoffprøver. (ble anbefalt å sjekke det av en her på forumet) For hva da? Spurte hun surt... For å se etter antistoffer svarte jeg dumt... Hun fnyste det bort.. Spurte så om hun kunne henvise meg til en endokrinolog, for å finne ut hvorfor jeg har blitt så syk etter jeg har begynt med levaxin og stoffskiftet (tsh)er nede på 5 som hun sier er normalt.
    Da skjønte jeg av kroppsspråket hennes at jeg hadde gått for langt, så jeg holdt godt kjeft i motangrepet som kom om at stoffskiftet nå var normalt og at hun ikke hadde noen grunn til å henvise meg... tok stille ytterjakken på, fikk ny time om 2 mnd og gikk. Hun glemte jaggu å gi meg ny resept på levaxin også...

Når jeg betalte og gikk hjem i 12tiden, visste jeg at jeg ikke kom til å gå tilbake der. Gikk rett hjem etter timen. Følte meg veldig apatisk... Hadde hodepine og orket kun sove. Når jeg stod opp i 22.00 tiden, lagde noe mat, så kom plutselig tårene. Jeg gråt som om Nilen hadde gått over sine bredder. Det var håpløshet, smerte, sinne og maktesløshet i samme elven. Alle krefter rant ut av meg...

Kunne ikke forstå at jeg har holdt ut i 5 år med denne legen.
    Latt henne herse med og fornedre meg slik. Jeg har rett på en lege som tar meg alvorlig. Jeg vil gå til legen min med et problem, og så forventer jeg at han/hun skal prøve å finne ut hva som feiler meg og behandler det... Og hvis ikke, henvise meg videre.

Etter gråtetokten gikk jeg inn på NAV og valgte den første ledige legen jeg fant mitt område. Alt er bedre enn det jeg har måttet leve med siste 5 åra...

Men hva gjør jeg egentlig nå da.???
    Går byttingen automatisk?
    Dette står på NAV sine sider:

""""Overføring av journalen fra tidligere fastlege til ny skjer ikke automatisk.
    Hvis du ønsker at journalen skal overføres til den nye fastlegen, må du betale et beløp til din tidligere lege.
    Dette beløpet kan ikke føres på egenandelskortet. Du må betale det uavhengig av om du har frikort eller ikke""""

Noen som vet hvordan jeg går frem?
    Får legen automatisk beskjed om at jeg har byttet?
    Eller må jeg ringe og si det?
    Jeg har en time der om to mnd.
    Må denne avbestilles eller går den rett ut av systemet?
    Hvordan får man flyttet journalen, og hva koster det?

Håper noen kan hjelpe...

Noen som har byttet fastlege som vet hva jeg gjør videre etter å ha trykt på "bytt" på NAV sine sider?

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Får legen automatisk beskjed om at jeg har byttet?
    Eller må jeg ringe og si det?
    Jeg har en time der om to mnd.
    Må denne avbestilles eller går den rett ut av systemet?
    Hvordan får man flyttet journalen, og hva koster det?

Håper noen kan hjelpe...

Noen som har byttet fastlege som vet hva jeg gjør videre etter å ha trykt på "bytt" på NAV sine sider?
    Hei!
    Ikke så lenge siden jeg byttet og min samboer byttet på nettet nå nylig.
    Du får et brev i posten som bekrefter byttet og da er det bare å ringe den nye legen din å bestille time. Første gangen ber dem om litt info, hvor og om du jobber, etc. Jeg fikk ikke videresendt min journal så jeg startet på "scratch" med min lege, det samme gjorde samboeren min.
    Det kan man sikkert gjøre som man vill. Hvis du vill at journalen din skal overføres så kan du sikkert bare ringe det gamle legekontoret ditt, men da må du muligens betale litt slik du skrev. Ellers kan det kanske være en fordel å starte med "blanke ark" og? Jeg tenker jo litt at hvis man kommer med en journal der det står at man er deprimert etc. så kanske legen kan bli litt opphengt i de gamle diagnosene? Men det er bare en tanke asså... jeg har ikke noe peiling på hva som står i din journal så det kan jo være mulig det er best for deg å ta den med.
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    112

Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
    Hei!
    Ikke så lenge siden jeg byttet og min samboer byttet på nettet nå nylig.
    Du får et brev i posten som bekrefter byttet og da er det bare å ringe den nye legen din å bestille time. Første gangen ber dem om litt info, hvor og om du jobber, etc. Jeg fikk ikke videresendt min journal så jeg startet på "scratch" med min lege, det samme gjorde samboeren min.
    Det kan man sikkert gjøre som man vill. Hvis du vill at journalen din skal overføres så kan du sikkert bare ringe det gamle legekontoret ditt, men da må du muligens betale litt slik du skrev. Ellers kan det kanske være en fordel å starte med "blanke ark" og? Jeg tenker jo litt at hvis man kommer med en journal der det står at man er deprimert etc. så kanske legen kan bli litt opphengt i de gamle diagnosene? Men det er bare en tanke asså... jeg har ikke noe peiling på hva som står i din journal så det kan jo være mulig det er best for deg å ta den med.
    Tusen takk Carro Da får jeg vente og se om det kommer brev i posten Kan legen nekte å videresende journalen?

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Bergen
    Av maika i forumet Hos legen
    Svar: 0
    Siste melding: 20-03-09, 18:22
  2. Svar: 3
    Siste melding: 16-09-08, 09:22
  3. Bergen
    Av Titti i forumet Graves sykdom
    Svar: 3