Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
09-06-09, 15:44 #1
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
har lagt inn en post her om at stoffskiftet var før høyt, og at jeg skulle neddosere.
har begynt nå, og plutselig merker jeg igjen slik som jeg sliter med når det er for lavt: svimmelhet/døsighet og en følelse av raskt fallende blodsukker om jeg ikke spiser OFTE.
med for høyt har jeg vært så plaget av altfor hyppige toalettbesøk og vanskelig fordøyelse(for å ikke snakke om psyken) at jeg nesten hadde glemt hvordan det var å ha for lavt....
svimlet helt i et jobbmøte ut mot ettermiddagen, og blir helt desperat for å få i meg mat.
før har jeg jo gjerne vegret meg mot å spise noe i vanlige porsjoner da det føltes så ubehagelig for fordøyelsen, så det var veldig rart å plutselig ville hive i seg alt i umiddelbar nærhet
kan det hende at jeg ikke trenger høyere dose - men at man kanskje må fordele det i to porsjoner utover dagen?
noen som har erfaring med dette å finne den gyldne middelvei?
trodde jeg hadde funnet den, men dengang ei....
-
09-06-09, 20:32 #2
Sv: svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Jeg kan dele litt av mine erfaringer med deg, selv om det ikke gir noen oppskrift på hvordan dette best gjøres

Som deg er jeg svært var på dette med mat i forhold til blodsukker. Jeg må spise ofte ellers betyr det ubehag i form av det du beskriver ovenfor. Derfor har jeg alltid et eller annet lett tilgjengelig i veska og jeg er ofte føre var. Det vil si jeg følger klokka i forhold til inntak av et eller annet. Det er selvsagt ikke alltid slik at jeg får spist akkurat når jeg burde og da gjør feks en frukt, youghurt eller grønnsak jobben når et måltid må utsettes.
Når det kommer til justering av dose (opp eller ned) har jeg erfart at legen og endokrinolog i flere år foreslo endringer som ble altfor store for meg og mitt stoffskifte. Det vil si at jeg svingte unødvendig mye. Når denne erfaringen ble gjort, var det helt naturlig å gjøre endringene mindre og de ble til slutt hos meg veldig små for å finne en tilnærmet stabil dose. Men selv om jeg vet ca hvor mye jeg skal ha, må jeg to ganger i året gjøre en liten endring og det er når temperaturen stiger eller synker, altså vår/sommer og høst/vinter. Da skjer nemlig det samme med mitt stoffskifte (men motsatt), det stiger når vinteren kommer og det synker når våren kommer.
Jeg har også erfart at ved doseendring kan jeg få symptomer på høyt/lavt en periode, spesielt skjedde dette når endringene som ble gjort var for store. Ved små endringer er dette mindre merkbart og i beste fall ikke merkbart i det hele tatt. Derfor er min klare anbefaling små doseendringer når man har gått på Levaxin en stund og skal finne sin "rette" dose. 4-6 uker etter endring vet jeg som regel om jeg har gjort den korrekte justeringen.
Jeg kan ikke se at du har skrevet noe om hvilken doseendring du har gjort, men jeg så du skrev at du hadde en FT4 på 21 og at du har hatt symptomer på for høyt. Kanskje vil du ha det bedre med en FT4 på 18 og da kreves det ikke nødvendigvis noen stor endring i dose. Men dette er individuelt. Altså må du prøve deg litt frem og ofte tilbake. Men etter en del års erfaring vil jeg igjen si at små endringer er det som fungerer best her og jeg slipper de store svingningene og ubehagene jeg hadde før. Så gjenstår spørsmålet hva er stor og liten endring for deg og din kropp? Hvordan reagerer du på din medisin i forhold til hvordan jeg reagerer?
Jeg har forsøkt å dele dosen på 2 (ta morgen og kveld) fordi jeg lett får hypersymptomer (spesielt høy puls ved oppjustering). Det førte ikke til noen endring hos meg i forhold hvor mye/lite jeg trengte og heller ikke på pulsen. Det var min endo som forelo et forsøk, men i dag er jeg tilbake på en dose om dagen. Men kanskje det er verdt et forsøk?
-
10-06-09, 10:45 #3
når jeg har t4 på 21 så bruker jeg 850 mcg(eller hva det er) i uka.
jeg regnet meg frem til at jeg skulle ned på ca 18, og at det da ville bli rundt 100 i uka,(altså jeg har kuttet ut 150 som jeg fordelte på 50 tre ganger i uken i tillegg til 100) men jeg merker jo allerede at det kanskje blir helt feil......rene komatilstanden etter bare få dager.
har du noen tips?
-
10-06-09, 10:48 #4
ja eh glemte å si at jeg ved den høyeste dosen(850) har fått vedvarende for høyt stoffksifte og alle symptomene som følger med det(angst, indre uro, kraftig vektnedgang, vedvarende fordøyelsesproblemer)
og at jeg ved for lavt(altså nå) får "brainfog", svimmelhet(både småanfall og generelt susete).
den indre uroen og fordøyelsesplagene er foreløpig borte bare etter ei halv uke på lavere dose(og ejg har hatt det slik konstant i ett år
) , men vet jo ikke om det sjyldes dette.
er liksom så døsig at jeg eventuelt bare ignorerer alt annet som skjer inni kroppen. ikke godt å si:=)
-
11-06-09, 19:54 #5
Det er vanskelig å komme med noen tips utover det jeg har beskrevet av egenerfaring, nemlig at det kan være lurt å gjøre ting litt sakte

Jeg tror at din reduksjon er årsaken til at dine hypersymptomer forsvinner. Det skjer erfaringsmessig relativt raskt ved en litt "stor" doseendring og er en grei erfaring å ta med seg videre. Da vet du til senere at hvis du er for høy, så reduserer litt ekstra et par dager og blir du for lav gjør du motsatt, øker litt ekstra et par dager
Så legger du deg på ukedosering litt over/under avhengig av hvilken problematikk du står ovenfor (altså for høy/lav).
Men så er det store spørsmålet, hvilken dose skal du legge deg på etter en litt rask og stor økning eller reduksjon? Det har jeg dessverre ikke noe svar på, da dette er individuelt. Vi responderer ulikt på Levaxin. For meg kan en endring på 50 opp eller ned være for mye, for deg kan dette ikke føre til nevneverdig endring i det hele tatt.
Jeg har prøvd og feilet mange ganger. Jeg har også prøvd og gjort rett mange ganger. Du kan si at for hver feil jeg har gjort, har det blitt en erfaring jeg tar med meg videre og jeg gjør ikke den feilen igjen
Og feilen jeg har gjort er at jeg har lagt meg på for lav eller for høy dose etter et par dager med rask økning eller reduksjon. Derfor anbefaler jeg heller en forsiktig reduksjon eller økning hvis blodprøvene ikke er langt utenfor ref. verdier. Det er ikke dine slik jeg vurderer det, derfor må du ta en avgjørelse på om du skal fortsette med 150 mindre i uken, alternativt 100 eller 75.
Du er kvitt hypersymptomer etter noen dager, samtidig føler du litt hyposymptomer da kroppen nå lander. Dette er ikke uvanlig ved reduksjon eller økning at vi føler symptomer i forbindelse med endringene. Slik jeg ser det er det da ikke sykdommen som rår, men hvordan kroppen påvirkes av Levaxin. Noen ganger må vi rett og slett "stå litt" i dette for å se om det forsvinner eller om det antyder feil ny dose. Som du forstår er ikke dette nødvendigvis en enkel sak.
Jeg foreslår at du nå bestemmer deg for en fast ukedose og står på denne en 4-6 uker. Så tar du en ny blodprøve og ser hva denne reduksjonen gir av effekt på blodprøvesvar og din form. Gjør du stadige endringer blir det vanskelig å finne den rette dosen for deg. Kroppen trenger tid til å venne seg til endringer i dosering. Dette krever tålmodighet og dessverre en del ganger plager underveis. Ofte innebærer store endringer større plager og at ting tar lengre tid enn det nødvendigvis behøver.
Har din lege kommet med et forslag til hvor mye du bør redusere? Har du noen tidligere erfaringer som tilsier hvor mye du svinger på ulike doser? Dette kan i tilfelle hjelpe deg godt på vei. Jeg kan dessverre ikke råde deg til hvor mye/lite du skal redusere, da mine erfaringer ikke tilsier hva som er riktig for deg. Du må gjøre egne erfaringer. Egenerfaring sier at 150 kanskje er en litt stor reduksjon med FT4 på 21, men jeg bruker 75 om dagen (så det ville for meg betydd å fjerne 2 dagsdoser). For deg er dette kanskje det riktige?
Lignende tråder
-
Artikkel om lavt stoffskifte i "Mat og Helse"
Av marge i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 3Siste melding: 09-02-13, 20:12 -
"Ikke så veldig lavt stoffskifte"
Av mariemor i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 25-03-09, 22:23 -
"Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
Av Anisa i forumet Andre bøkerSvar: 4Siste melding: 07-03-09, 16:12 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11 -
svimmelhet og lavt stoffskifte...
Av lisundb i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 13-07-05, 14:02
Svar med sitat
Bokmerker