Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
    Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    9

Standard Har mange symptomer og en mor med lavt stoffskifte.

Ringte legekontor idag, fikk vite verdier i full fart av legesekretær. Hun sa at alt var normalt.
    Anti TPO under 35
    TSH 5
    FT4 11,4

Holder disse svarene til å si at jeg ikke er på grensen? Eller burde jeg ta flere prøver?
    Har mange symptomer og en mor med lavt stoffskifte.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Vil noen se på dette? Dobbelsjekk..

MEEGET U-normalt vil nå jeg si da !
    Men du sier litt lite - er du under behandling ? Har du symptomer ? (det har du nok med den lave fT4)

TSH er et hormon som det er mye av når stoffskiftet er for lavt.
    Den ligger visst helst rundt 1.
    Hvis flere målinger er over denne verdien er det grunn til å undersøke hvorfor.
    5 er mye.
    TSH reagerer på fT3 + fT4.
    Er det for lite av disse øker TSH (thyreoidea stimulerende hormon) fordi den vil at kjertelen (thyreoidea) skal produsere mer - og din er bare 11.
    TSH lages i hjernen, og denne sier altså at 11 er for lite og vil ha den OPP.
    Det bør behandlermiljøet også si !

Men anti-TPO viser at du ikke har antistoffer mot kjertelen.
    90% av de som får lavt stoffskifte, får det fordi antistoffene ødelegger kjertelens produksjonsevne ( produserer jo bla. T4)

Du bør absolutt ta fler målinger. En bør prøve å finne ut hvorfor det er lavt.
    Du bør ta flere antistofftester TRAS og anti TG.
    Også ferritin, B12 og D-vitamin.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    9

Takk for raskt svar n`Finn! har lest mange innlegg fra deg her, så det virker som at du kan mye om dette her!

Har lest meg til på nettet at det lavt stoffskifte er et kontroversielt tema blant leger og at flere mangler kunnskap...
    Kort litt om meg. Jeg har alltid vært en frisk jente. Vært sykemeldt en uke tidligere i mitt liv, for 10 år siden... Er rart for meg å plutselig føle meg så dårlig.
    Hadde en avbrutt graviditet (etter 3 mnd) rett før jul. Etter dette har jeg blitt mer og mer sliten. Fikk influensa i jula, med påfølgende bihulebetennelse og nå svimmel. Svimmelheten kommer fra stiv nakke (+ øresus, kvalme og synsforstyrrelser)- får fysioterapi for dette her. Min akupunktør er fysioterapeut, så han har kjent at det kommer fra nakken. (Denne behandlingen gjør jeg på eget initiativ, og legen virker sur for at jeg tok saken i egen hender. Betaler ganske dyrt for det:-)
    Men så er det at jeg er sååå slapp, ukonsentrert, irritert, smådeppa på en rar måte, + flere diffuse ting...
    Er nå sykemeldt.

Legen sier at jeg skal gå til psykolog om vi ikke finner en fysisk forklaring på problemet. Jeg tror ikke hun har greie på hormoner.
    Da jeg var gravid, så snakket vi om mine humørsvingninger som jeg sa var hormonene. Hun arresterte meg der, hun sa at: "Hormoner i svangerskapet er oppskrytt. Det er kun det psykiske som gjør deg ustabil i svangerskapet."
    Jeg kjenner at jeg er dritforbanna nå.
    Ja, jeg har vært langt nede etter aborten, men for ca en måned siden så følte jeg at det snudde på en måte. Fikk mere livsgnist og ser lyst fremover. Men så kommer dette her.
    Jeg kjenner at noe er rart i kroppen min, rett og slett. Og psyke og kropp henger sammen. Men imellom psyke og kropp ligger også noe som heter hormoner. Jeg er f.eks sterkt plaget av pms. Når jeg er premenstruell kan jeg ligne en med personlighetsforstyrrelse!:-) Men jeg går da ikke til psykolog for det!:-)

Jeg får ingen behandling nei. Jeg bare går og lurer... Blir jo sliten av å ikke vite noe sikkert!
    Jeg vil bli gravid igjen snart, og da er det viktig at stoffskiftet virker som det skal!

Jeg er usikker på de tallene fra blodprøven, for legesekretæren sa dem så fort! Men TSH på 5 er jeg helt sikker på ihvertfall... Nokså sikker på de andre også. For å slenge mere dritt: Legesekretæren lurte på hvorfor jeg ville ha nivåene og virket meget irritert for at jeg spurte.`... men jeg skal få utskrift neste gang!

Tenker å bytte lege eller gå på en privat praksis. Noen som har tips i oslo området?
    Og har fått henvisning til en øre nese hals lege, kan de ha greie på hormoner tro?

Beklager langt innlegg. Håper noen får glede av å lese mine erfaringer.... jeg hadde glede av å få ut frustrasjon ihvertfall!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Vel, gleden er vel såfall bizzarr :( - du tenkte vel på nytte ?
    Jeg skriver jo helst om mine egne erfaringer og dem jeg har fra nære venner.
    Så leser jeg litt og da, og har kommet over en tilstand jeg aldri kommer i.....
    Postpartum thyreoiditt. En stoffskifteforstyrrelse man ser i forbindelse med fødsler.
    Det er jo ikke fødslen i seg selv som igangsetter denne, men antagelig har den hormonelle berg og dalbanen innvirkning.

Du har ikke antistoffer (-itt), men kan ha hatt det hvis det er den forbigående typen.

Fra Helse Bergen :
    POSTPARTUM THYREOIDITT
    Hyper- eller hypothyreose som oppstår inntil 6 måneder etter fødsel skjer hos 5–10 %. Som oftest et initialt hyperstadium (som ofte ikke merkes av pasienten), deretter et hypostadium og så normalisering. Hos 20–25 % vil det utvikle seg en permanent hypothyreose i løpet av 3–5 år.
    Som oftest ikke behandlingstrengende, eventuelt betablokker ved hyperthyreose og Levaxin ved symptomgivende hypothyreose.

Men vet vel egentlig ikke så mye om det heller, officiellt :
    http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod...html?id=525004

om dette likner kan du jo google litt.

Den permanente typen vil ha positiv ant-TPO.

Fravær av antistoffer, men likevel tydelig lavt stoffskfte syns jeg ikke man kan overse.
    Argumenter som taler mot en stoffskiftediagnose, er jo fravær av antistoff (hvis også TRAS og anti-TP er neg da).
    Symptomene du nevner er allmenne, men typiske for lavt stoffskifte.
    Altså, andre har dem også, men ikke så ofte og ikke så sterkt som de med lavt stoffskifte har.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    9

Takk! Jeg har også lest om at noen kan få forbigående lavt stoffskifte etter fødsel/abort. Så mulig det er her jeg kommer inn. Håper det!:-)

Skal til en øre,nese, hals lege til uken, for å se på svimmelheten min. Tror du de har kunnskap om lavt stoffskifte?
    Min lege avfeier det hele. Sa at de med lavt stoffskifte har TSH verdier på 40-50. Jeg skal spørre henne hvordan hun da kan forklare at jeg har på 5, mens normalverdien er 1.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Lavt stoffskifte er jo en tilstand som i sin tur medfører sykdommer.
    Det kommer av at en kjertel ikke virker, og sorterer nok i hovedsak under fagfeltet Indremedisin.
    Mer spesielt : Endokrinologi.

Om en skal samle de erfaringene som det er skrevet om her, så er ikke Endokrinologene helt forståelsesfulle for tilfeller i grenseland.
    Og ofte får fastlegen på pukkelen for å ha sendt dem unødige arbeidsoppgaver.
    Det finnes heldigvis unntak, så jeg ville forsøkt.
    Ikke noe bør være uprøvd, og fastlegen er den som sender deg videre i systemet. I grenstilfeller sender nok ikke fastlegen deg videre helt frivillig - du
    må nok mase.......

Kjertelen ligger fysisk ganske nære halsen da, men jeg tror ikke ØNH har spesialkompetanse. Det hadde de ikke da jeg var i feilsøkingsfasen.
    Jeg ble sendt til ØNH fordi jeg klaget på vondt i halsen.
    De kikket nedddidær, og jeg ble erklært frisk - av dem også.....

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    9

Du har vært igjennom haraballen hører jeg! Huff da, men så bra at du har fått behandling for det. Må ha vært utrolig frustrerende at noen kikker i halsen og sier ok! Hvordan fant du ut at du hadde lavt stoffskifte?

Forøvrig er jeg visst til hoven, rød i halsen etter hva min lege sa da hun kikket nedi der. Har også bittelitt vondt. men regner med at det var vanlig sånn på vinter/vår.

Mitt hovedproblem er svimmelheten min, som sjøsyk. Kommer fra nakken (noe jeg er usikker på om min fastlege ikke tror helt på) Håper hun endre mening...
    Jeg har fått henvisning til en ønh lege på klinikk for alle, dette for svimmelheten. Lars Mjøen heter han. Er en av de beste på feltet. Der har de helhetlig kompetanse. Tror de også tar stoffskifteprøver der. Står ihvertfall på nettsiden deres at de ser lavt/høyt stoffskifte som en del av det hele.

Og ikke nok med det! Bestilte time hos balderklinikken nå, koster flesk men er nok en god investering. De sender visst prøver av urin, blod og avføring til utlandet for analyser. Hun sa at hele meg vil bli sjekket. (Men dette burde jeg kanskje ikke si til min fastlege?)

Hildemor Gjest

Jeg har ingen formening om blodprøvene dine. Ligger de innenfor ref.verdiene der du har tatt de betyr det riktig som de sier "normalt". Uten at det behøver bety at du føler deg vel med de verdiene. Dette kan være helt normalt for deg og alt du opplever kan være ettervirkninger av det du har vært igjennom.

Jeg vil imidlertid sterkt anbefale kiropraktor for svimmelheten din som virker relatert til nakken. Jeg hadde selv dette og etter 5-7 behandlinger var jeg god som ny. Fysioterapi hjalp ikke, det lindret noe - men problematikken ble ikke borte.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det likner jo litt dette.
    Når de kikket ned i halsen min sa de - du er rød i halsen, røker du ?

Men du er igang, og det er jo det viktigste.
    Det gjør jo ikke noe at du nevner at din TSH er 5 da.

Men de andre prøvene som er nevnt bør du jo også få tatt da.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    9

Hei Hildemor!
    Du hadde samme symptomer som meg ja, også var det nakken.. jeg tenker som deg, at alt er etterdønninger etter aborten. At hormonene er litt på tur, men på vei til å stabilisere seg. Og at i nakke/skuldre så setter alt seg... Var etter en akupunkturbehandling at jeg plutselig blei veldig svimmel, og dette vedvarte jo.
    Hadde du kvalme, rare smarter i hodet/øre, øresus og litt problemer med synet?
    Må spørre hvordan du fungerte, ble du svimmel etter f.eks å henge opp tøy? eller ta ut av oppvaskmaskinen? Er veeldig ubehagelig, og jeg blir engstelig av det hele. har fått 4 fysiotimer nå, mulig litt effekt, men fortsatt svimmel som bare det.

Hm, tror virkelig klinikk for alle er rette steder jeg! Der har de kiropraktorer også. Gleder meg til dette er over!!!!

Jeg må spørre deg. Var du i jobb?
    Jeg vet ikke om jeg klarer å jobbe før den værste svimmeleheten har gitt seg... Men er ikke helt meg å være sykemeldt heller, derfor jeg blir veldig utålmodig og vil gjerne ha behandling mot dette med en eneste gang-

tror forresten at leger hater svimle og hormonelle pasienter... De vet ikke hva de skal si.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Normale prøver - men mange symptomer
    Av Tily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 101
    Siste melding: 20-02-16, 08:17
  2. Symptomer på lavt stoffskifte?
    Av Mann28 i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 50
    Siste melding: 15-06-10, 22:11
  3. Svar: 4
    Siste melding: 23-03-10, 21:27
  4. Svar: 29
    Siste melding: 04-02-10, 21:09
  5. Etter mange år, fikk jeg endelig diagnosen lavt stoffskifte
    Av JoJo i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 29
    Siste melding: 21-09-05, 10:45

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn