Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard Mat og Helse for September?

Jeg har hørt at tidskriftet Mat og Helse skal ha en artikkel om stoffskiftesykdommer i septemberutgaven. Det var ikke kommet i bladhyllene i dag.
    Noen som abonnerer og har fått det? Jeg er nyskjerrig på om det tar opp problemer med undermedisinering, mulighet for kombinasjonsbehandling (T4+T3), bruk av annet enn syntetisk T4 osv....

Jeg fikk adressen til redaktøren fra Yvette, og sendte han en mail. Fikk et hyggelig svar om at de allerede hadde en artikkel på gang i septembernr. Tenk om det endelig kan bli litt omtale av problemene vi diskuterer her. Får leve i håpet...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Det høres spennende ut. Vi har pushet noe på han fagredaktøren litt før ferien. Nå ble jeg virkelig spent på hva han har hostet opp Han lovte å "se på saken". Mon tro hvor han har vært og hvem han har snakket med?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Kirsten Gjest

Standard

Kanskje det på tide å få Per Egil Hegge på banen igjen??
    Han er vel egentlig på banen hele tiden, men skal tro om han vet hvor ille det fortsatt er? Har ikke fått lest boken hans ennå, håper å finne den på biblioteket.
    For ca 15 år siden gikk jeg ut i lokalavisen og fortalte hvor tilfeldig mitt den gang høye stoffskifte blei oppdaget. Hegge ringte meg fra Washington etter det og vi snakket i nesten 1 time. Han var ikke nådig mot legestanden. Har tenkt tanken å ringe til han igjen,- men jeg har ikke guts... Skal først få lest boken hans i alle fall...

Refererer litt av det han skrev om i A-Magasinet i 1990
    Overskrift
    "Spesialister på villspor
    Sjokkerende uvidenhet, koblet med et solid stykke arroganse: På ett område er Norge en legevidenskapelig avkrok. Det gjelder sykdommer hypothyreose."

Videre
    "En sommerdag i 1988 ringte en kvinne i Oslo til meg på mitt kontor i Washington. Hun sa sitt navn og gikk rett på sak: - I september 1986 skrev du en artikkel i A-Magasinet om en sykdom som heter hypothyreose. Ligger det noe bak den arikkelen, noe som leseren ikke får vite?
    - Hvorfor spør du? svarte jeg
    - Jeg er sikker på at jeg lider av den sykdommen. Men som du skrev den gangen, har norske leger svært lite greie på den. Så jeg har gått fra lege til lege for å få hjelp. Jeg er ikke av dem som gir meg. Men den siste jeg var hos reagerte litt merkelig. Han skjelte meg ut da jeg viste ham det du hadde skrevet. Derefter skjelte han ut deg, og sa at du var en idiot som ikke hadde greie på dette her, og at jeg burde få meg en hobby i stedet for å innbille meg at jeg var syk.
    Det låt velkjent. Ikke minst at det en kvinne med ti timers arbeidsdag i ansvarsfull stilling utenfor hjemmet og to tenåringer trenger, er en hobby. For å få tiden til å gå antagelig. Så jeg fortalte henne historien bak artikkelen i 1986. Og jeg bestemte meg for å begynne forarbeidet på denne. For det er på tide å følge opp saken i full offentlighet.
    Dessverre."

Og så kommer det en lang artikkel over flere sider der han henviser til mange sykehistorier.

Ja,- dette var for 15 år siden dere.....

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg har lest på pubmed www.pubmed.com diverse artikler (abstracts, sammenfatninger) om bruken av TSH-prøver og ft4- og ft3-prøver etc.

Før ft4- og ft3-prøvene hadde vi TT4 og TT3-prøvene, samt TSH-prøver av 1. eller 2. generasjon. De frie prøvene er de siste.
    Vi her på fourmene vet at det er disse som mest nøyaktig gjenspeiler symptomene, deretter kommer TSH. De totale har sine svakheter pga. variasjoner i bindeproteinene.

Så de artikler jeg kom over fra Norge, snudde plutselig til å kun godta TSH. All normal TSH ble sansett for å utelukke hypothyreose.
    Vi vet at mange får symptomer på hypothyreose med en TSH over 2.

Det er det Hegge skriver om. At de plutselig her i landet lot sdeg forblende av den nye tantastiske TSH-prøven, og utelukket muligheten til at den kunne være misvisende.

I virkeligheten er jo TSH et hypofysehormon, og har ikke noe med stoffskiftet å gjøre.
    Men det har med statistikk å gjøre. Hvis man er utenfor referanseområdet, er det en viss sannsynlighet for at man har hypothyreose eller hyperthyreose.
    Og hvis man er innefor, er det en viss sannnsynlighet for at men er euthyroid.
    Sannsynlighet, ikke definitivt.
    Det fins folk med en TSH på 80 som er symptomfrie.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn