Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
29-09-05, 09:19 #1Fia Gjest
Usikker på svarresultat på kortisol
Pga dårlig form etter oppstart på Tyroxin ba jeg om Kortisolprøve. Ringte legekontoret i dag og resultatet var 245 tatt kl. 14.00.Referanseområdet er. Kl.7-10 : 250-750 Kl 18-20 55-250 i følge HUS labbok. Har ikke hørt noe fra legen så regner med at han synest det er normalt. Hva synest dere?
-
29-09-05, 10:45 #2
Kortisol er det hormonet som styres raskest. Produksjonen skal øke iløpet av sekunder når kroppen trenger det
Kortisol skal variere svært mye i løpet av døgnet, og i en normal døgnrytme er kortisolet dobbelt så høyt om morgenen som om kvelden. Prøver tatt imellom er vanskelige å si noe om hvis de ikke viser ekstreme forhold. Og det gjør ikke dine, men ligger vel i den lave enden.
Kortisolprøver må tas etter et system og det bør benyttes spyttprøver for disse viser det frie kortisolet, og det er dette som har størst betydning.
Jeg vet ikke sikkert om jeg har oppfattet alt dette dette riktig, men mener at det for din gruppe ofte er snakk om "stive binyrer" eller "statiske", noe som viser seg på døgnvariasjonene som lave verdier uten den normale variasjonen. De leverer litt hele tiden uten å svare tilstrekkelig på kroppens behov når det trengs.
For å få mer greie på dette kan en ta en synactentest. Dette utføres kun av endokrinologer og måler hvor godt kortisolproduksjonen reagerer på en injeksjon av styrehormonet ACTH.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-09-05, 10:58 #3Fia Gjest
Takk for svaret. Grunnen til at jeg tar det opp her er fordi jeg ikke stoler helt på legen, virker så likegyldig. Vurderer å spørre om jeg heller kan få ta en morgenprøve som kan gi mer presist svar. Var superstressa før jeg tok prøven så kanskje det har påvirket resultatet.
-
29-09-05, 11:13 #4
Nå tror jeg du blander kortene litt igjen, n'Finn. ;)
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Adrenalin og noradrenalin, som utskilles av binyrekjernen som står i direkte kontakt med det parasympatiske nervesystemet, er det som utskilles i løpet av sekunder.
Cortisol, som utskilles av binyrebarken, styres av ACTH som utskilles fra hypofysen. Det er innlysende at dette tar litt lenger tid, siden ACTH'et må reise med blodstrømmen fra hjernen før det når binyrebarken. Derfor er det i det minste snakk om noen minutter før utskillelsen av cortisol starter i en stressituasjon, og det tar også mye lenger tid før utskillelsen stanser opp igjen enn det gjør med adrenalin.
Dette med testing av cortisol er enormt vanskelig - særlig siden det for de fleste av oss ikke er snakk om helt soleklare tilfeller av "døden-nær"-Addisonkriser...
Mitt inntrykk er at den norske legestanden generelt (både almenleger og spesialister) har lest opp og vedtatt at det kun er ekstremvariantene av binyrebarkproblemer som skal behandles - for ikke å si; det er kun de som "eksisterer". Litt mildere plager enn uttalt Cushing's eller Addison's er ikke-tema. Så vidt jeg vet er det kun noen få leger på Balderklinikken som er villig til å utrede og behandle mildere binyrebarkproblemer, som er det de fleste av oss sliter med.
Som n'Finn sier, er antakelig den mest følsomme testen pr. i dag spyttprøver. Disse tas på fire forskjellige tidspunkter i løpet av døgnet, slik at man får et mer fullstendig bilde av binyrebarkens funksjon. Dessuten måler disse testene bare det frie, biotilgjengelige cortisolet.
Du kan lese mer om diagnostisering av binyrebarkproblemer her:
http://www.stoffskifte.info/binyreba...iagnostisering
Og om aktuelle tester her:
http://www.stoffskifte.info/binyrebark.html#lab
(Hvis du ikke har gjort det alt, da.)
-
29-09-05, 11:16 #5
Hadde også en slik lav cortisol-prøpve, med tilhørenede symptomer.
Legen avfeide det med at det var prøvefeil.....
Jeg mener at du skal stå på ditt hvis du har symptomer.
Gå til den legen på balder som gir lavdose-hydrocortisonbehandling?
Hvem var det igjen...dere som har vært der.
-
29-09-05, 11:17 #6
Det er helt nødvendig å følge reglene for hvordan disse prøvene skal tas. Bla. skal man slappe av minst en halvtime før prøven, og selv det er visst i minste laget. Blodprøver viser bare totalkortisol og de målinger som viser frie verdier er bedre. Døgnurin viser total utskillelse av fritt kortisol i oppsamlet urin iløpet av et døgn. Mange bruker denne, men den viser ikke om kortisolproduksjonen henger med når man virkelig trenger det.
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-09-05, 11:23 #7
Faktisk mener jeg å ha lest at disse blodprøvene morgen og kveld er normert ut fra inneliggende pasienter - altså mennesker som ligger dønn i ro i sengen sin hele døgnet...
En annen ting, som de fleste leger aldri tar hensyn til, er at en prøve kun av morgencortisol gir lite informasjon. Man må ta prøver både morgen og kveld (altså med ca. 12 timers mellomrom) for å få mer nyttig informasjon; cortisolnivået skal være halvert om kvelden.
-
29-09-05, 11:39 #8
Jeg har også opplevd at prøveresultatet mitt ble tolket som "labfeil" selv om svaret på gjentatt prøve var det samme. Man får lite tillit til slike avgjørelser, særlig når dette ble utført og tolket på svært ansvarlig hold.
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-09-05, 16:24 #9elin* Gjest
En enkeltstående kortisolmåling vil neppe avsløre om det er noe problem med binyrebarken din.
Dersom du vil ha en full utredning av dette og er interessert i å forsøke lavdose hydrokortison eller DHEA elller annet tror jeg kun det er enkelte leger ved Balderklinikken som behandler på den måten. Både Lars Omdahl og Dag Schiøth etter hva jeg vet.
elin
Svar med sitat
Bokmerker