Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Tråd: Blodprøveverdier.
-
12-07-05, 13:51 #1
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2006
- Sted
- Toten
- Meldinger
- 9
Blodprøveverdier.
Hei. Jeg tilhører vel strengt tatt ikke denne gruppa, da jeg for ca 2 år siden fikk påvist høyt stoffskifte. Ble satt på medisiner, noe jeg tror de kaller "block and replace"-behandling. Jeg har det siste året tatt samme medisinmengde, nemlig 1 tabl. Propyltiouracil 100 mg og 1/2 tabl. Levaxin 100 mcg. Dette tar jeg 5 dager i uka. Blodprøvene mine har vel stadig gått "riktige veien", men den siste jeg tok i juni viser verdier som jeg begynte å tenke litt på. Her er verdiene:
S-FT3 ref 2,3-5,7 - 3,4
S-FT4 ref 9,0-22,0 - 12,9
S-TSH ref 0,2-4,0 - 2,06
Begynner ikke FT4 å bli veldig lav, og TSH å bli veldig høy??
Burde de ikke "stoppe" nå?
Mener å huske å ha lest på forumet at de fleste foretrekker en FT4 i øvre halvdel av referanseområdet, og TSH veldig lav?
Noen som har noen synspunkter på prøvene?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
12-07-05, 16:41 #2
Dine TRAS-antistoffer kan stige igjen hvis du har lavt ft4, sier Elaine på hyper-forumet på about.com.
Når man har vært hyper, blir ofte TSH lav i lang tid og man kan ikke gå etter den.
Det eneste som nytter er å følge ft4.
Ja, du har rett, den skal i øvre halvdel.
Og din TSH blir veldig høy for en som tar levaxin.
Kontakt legen din og få en doseøkning med levaxin.
Du får vel målt TRAS jevnlig?
nora
-
13-07-05, 09:39 #3
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2006
- Sted
- Toten
- Meldinger
- 9
Hei Nora, og takk for svar.
Er ikke så inne i dette, men når du sier TRAS, antar jeg at du mener
S-Anti-TPO?? Denne har ikke blitt målt så ofte på meg. Har bare to verdier. I mars -04 lå den på 275, og i juli -04 lå den på 92. (ref.verdi: <35). Etter det er den ikke blitt målt.
Min TSH var lenge "ikke målbar", som legen sa. I og med at den nå er for høy, og FT4 for lav, kan det være at jeg burde justere medisinene litt i forhold til hverandre da kanskje? Slik at jeg tar litt mer levaxin, evt. mindre Propyltiouracil?
Det virker som om legen min er fornøyd bare verdiene ligger innenfor referanseområdet. Er så lei av å mase og gnåle på ham hele tiden. Han har det alltid veldig travelt, så man føler seg veldig til bry når man må kontakte dem såpass ofte med blodprøvetaking ol.
TinaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
13-07-05, 13:37 #4
TRAS thyroid-receptor antibodies må man følge med når man har vært hyper.
Hvis de er helt lave kan man stoppe antithyreoidea-medisinene heter det.
Min datter fikk tilbakefall av hyper i vinter, og det kom vel av athun hørte på legen og senket levaxindosen sin. Da kan TRAS gå opp igjen.
Det er bedre å ha lav TSH når man har vært hyper, for å unngå at TRAS skal gå opp igjen.
Les mer om antistoffene på www.furst.no
Forresten så kan gluten stimulere den slags antistoffer og andre antistoffer for autoimmune sykdommer.
Hun prøver med glutenfri nå. Fant ut at hun endelig blir bra i magen.
nora
-
13-07-05, 16:54 #5
Hei tina.
Syns det er litt rart at du ikke har målt TRAS, for det er vanlig at man i feilsøkingsfasen måler TRAS på de som har høyt stoffskifte og anti-TPO på de som har lavt.
Disse målingene gir svar på om kjertelen er angrepet av en autoimmun reaksjon fra kroppen og skal gjøres før man igangsetter behandling med thyreostatika.
På furst, som Nora nevner, er det ganske mye nyttig. Gå på "blåbok" og velge "analyseliste" - der klikker du bare på den målinga du vil se nærmere på.
Det er litt rotete der, men klikk ivei så finner du mye interessant der. Se også på "infobrev".• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-07-05, 18:25 #6
-
15-07-05, 08:31 #7Gjest
Hei igjen
Dere som er/har vært hypo, vil ha en lav TSH, samt en FT3 og FT4 i øvre referansefelt.
Blir det på en annen måte med oss som er/har vært hyper. Burde våre verdier ligge på lik linje med deres, eller må man se det på en annen måte da? Trenger ikke TSH å være så lav, og FT3 og FT4 være så høye?
Snakket med legen min om de siste blodprøvene i går, men han mente de var bra og at medisindosen ikke skulle justeres.
Tina
-
15-07-05, 11:30 #8
Har ikke møtt noen som er ok med ft4 og ft3 i nedre halvdel, men kan ikke utelukke at det fins noen.....
Normale mennesker har omtrent like høye ft4 som ft3 så jeg i pubmed igår i en eldre artikkel.
Vi sier generelt på forumene at man skal først prøve på en TSH på 1, og så hvis man har det topp slik så lar man det være sånn.
Ellers går man etter ft4 og ft3 og prøver dem et sted i øvre halvdel, noen må ha dem helt oppe.
Men de som har vært hyper, må ha lav TSH ellers så kan man få TRAS-antistoffer igjen.
Hendte prompte med min datter ifjor.
Hvis du ikke har det bra med høy TSH og lave ft4 og ft3 synes jeg at du skal isnistere på å prøve en annen dose. Det er ditt liv og din kropp.
Kanskje legen har andre pasienter som ikke tenker på at plagene deres henger sammen med feil medidinering.
Gå til www.furst.no og http://www.capiodiagnostikk.no/Virks...ratoriemedisin og se hva de ofisielle retningslinjer er.
Dessverre har det kommet en del leger som bare behandler pasientene til en høy TSH.
Den skal være lav eller ca. 0,3-1,5.
nora
-
15-07-05, 14:10 #9Gjest
Hei Nora, jeg maser på deg igjen.
Hva slags doseendring ville du anbefale meg å prøve, da. Jeg vet at dere her på forumet ikke har "lov til" å fungere som doktor, men jeg kommer uansett til å prøve noe på egen hånd, selv om doktoren min sier prøvene er bra.
Tror du det er bedre å kutte ut litt av Propyltiouracilen fremfor å ta mer av Levaxin, eller må jeg ta mer Levaxin for å endre verdiene. Disse to medisinslagene motvirker vel hverandre på en måte?
Tina, som har glemt å logge meg på.
-
15-07-05, 16:03 #10
Det er bare å beholde dosen propylthiaruzil og spe på med mer levaxin etter behov.
antithyreoidea-medisiner og levaxin samtidig heter forresten block-and replace.
Jeg tror det kan forstyrre antistoffene hvis du kutter ned på propylthiaruzil.
nora
Svar med sitat
Bokmerker