Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Tråd: blodprøver
-
08-07-05, 18:50 #1
blodprøver
Hei!
Jeg har vært hos lege og har tatt stoffskifteprøver. Nå lurer jeg på hva dere mener om verdiene.
S-Anti-TPO neg. (men har vært pos. tidligere)
S-Fritt T3: 4,8 (2,3-5,7)
S-Fritt T4: 11,6 (9,0-22,0)
S-TSH 1,67 (0,20-4,0)
Har mange symptomer på lavt stoffskifte, men ser jo at prøvene er innenfor referanseverdiene. Lurer spesielt på FT4 som ligger i nedre del av referanseområdet. Jeg tar ingen medisiner for stoffskifte.
Takk for svar!
KariFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
08-07-05, 19:18 #2
Jeg er sikker på at flere folk her vil huske at sine egene verdier var slik før de begynnte å spise Thyroxiner.
Det er jo fritt T4 som regnes som det beste parameteret til å gjenspeile stoffskiftet - og det skal ikke ligge i nedre område ved flere målinger. Den nedre verdien er satt så lavt fordi det kortvarig forekommer at den er det, og at den retter seg igjen. Det er helt klart feil hvis den blir liggende så lavt lenge.
At din anti-TPO har vært positv, men nå er negativ kolliderer litt med hva www.furst.no skriver i sitt eget tolkingsforslag til denne testen.
finn "blåbok" og "referanseliste" og marker "anti-TPO". Klikk på linkene.
Det finnes flere typer anti-TPO. Det forekommer at en er negativ mens en annen er positiv. Da er det den positive som teller !
Jeg tror du skal regne med at din anti-TPO test er positiv, og at du har en gryende Hashimotos som sakte men sikkert vil kreve at du tar Thyroxin.
OBS ! Tror jeg da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-07-05, 20:17 #3
Hei
Tusen takk for raskt svar.
Fant fram noen gamle prøvesvar for å se hva FT4 har vært på tidligere:
27.06.2001:
TSH: 1,5
FT4: 13
T3: 2,1
ATPO: 39
16.10.2003
TSH: 1,7
FT4: 13
T3: 2,3
ATPO: 124
08.06.2004
TSH: 2,4
FT4: 11
FT3: 4,8
ATPO: neg.
Skiftet lege i fjor sommer og hun mente at jeg burde prøve levaxin. Jeg har også en bindevevssykdom (Lupus) så det er jo vanskelig å vite hvor symptomene kommer fra, men hun mente at det var verdt et forsøk. Jeg gikk på Levaxin noen mndr. men fikk på den tiden endel andre kraftige symptomer som jeg ikke vet om var en forverring av Lupus eller pga. Levaxinen så jeg sluttet. For noen uker siden var jeg på Balderklinikken hos Dr. Schøith og tok endel prøver der bl.a. de siste stoffskifteprøvene
og binyreprøver. Resultatene har jeg fått i posten, men dr. Schøith har reist på ferie så jeg vet ikke hva han mener om prøvene.
Tusen takk for all hjelp!
KariFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
08-07-05, 21:47 #4
Sånne autoimmune sykdommer henger vel ofte litt sammen. Er det ikke så at lupus kan "slå seg ned" i et tilfeldig organ ? Som skjoldkjertelen ?
Symptomer en har kan ofte forekomme både i lupus og i stoffskiftesammenheng.
En anne ting er at leger som gir Levaxin tror at dette virker. Hvis pasienten ikke responderer positivt, så tenker legen at pas. ikke hjelpes av et thyroxintillegg.
Min er faring med Armour sier meg at slik er det ikke. Du kan jo være av den typen som Levaxin ikke virker gunstig på. (slik er jeg)
Dine stoffskifteverdier syns jeg trenger et lite tillegg, prøv Armour isteden ? Det kan også være binyrene som ikke funker helt optimalt. Ofte fører det til lave stoffskifteverdier.
Har du testet dem ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-07-05, 08:47 #5
Hei!
Jeg gjorde Synachten testen på binyrene hos Dr. Schøith men på prøvesvaret står det bare kortisol morgen og svaret er 736. Betyr det at binyrene er ok? Har selv vært mistenksom mot binyrene siden jeg tåler veldig lite anstrengelser og blir veldig dårlig i mange dager etter den minste ting.
Jeg sliter også med lavt s-ferritin og ser at det kan gjøre at man ikke tolererer Levaxin.
Det stemmer at autoimmune sykdommer henger sammen og at Lupus kan angripe organer som skjoldbrukskjertelen. Vet i hvertfall at skjoldbrukskjertelen min har vært angrepet, var til ultralyd for en 6 år siden og det ble funnet forandringer i vevet.
-
09-07-05, 12:09 #6
Svaret på 736 "høres" ut som en blodprøve av totalkortisol tatt om morgenen ?
Synactentest måles kortisol flere genger rett etterhverandre, etter en insprøytning av ATCH - for å sjekke om binyrene responderer på ACTH.
736 er ok morgenverdi, men man bør også ta en prøve samme kveld for å sjekke at kortisolnivået da er fallt 50%.
736 kan også tolkes som høyt og kan ha sammenheng med hypothyreose.
Nå brukes gjerne "spyttprøver" som måler de frie kortisolverdiene. Disse sier litt mer om tilstanden og kan tas 4 ganger på en dag.
Du kan jo ha signaler fra flere "feil" og det er viktig å ta flere prøver samtidig og ved flere anledninger for en bedre tolking.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-07-05, 12:48 #7
Hei igjen
Lurte også på hvorfor det ikke var verdier før og etter synachten testen, men tenkte at de kanskje regnet 736 som normal verdi og derfor ikke målte test nummer 2. Eller så har ikke svaret kommet tilbake enda. På utskrift av prøvesvaret står det ihvertfall bare morgen kortisol. Dr. Schøith kommer tilbake 1 august så jeg får vel vite mere da.
Tusen takk for alle svarene.
-
10-07-05, 00:15 #8
Kanskje de ikke oppfattet at det var en synacthen-test og ga bare ett svar.
Hvis det ikke var noen særlig stigning så er testen positiv.
Men det middelet kan vekke en død hest og det gir ikke ofte noe konkret svar.
Spyttprøven er mye bedre. Den måler også fritt cortisol , som jo er aktivt.
ang. din ft4 på 13 of synkende til 11:
Vi ser her på forumene at en del pasienter med lanvarig ft4 i nedre halvdel har masse hypo-sumptomer.
Legene har helt oversett tisdsaspektet her. Går man to uker med en veldig lav ft4 så har man neppe symptomer, men flere år under rundt midtpunktet (eksakt verdi er individuell) overser dem.
Noen uker under referanseområdet gir symptomer, mens flere år under midten gir også masse symptomer.
Jeg ser at noen leger krever at ft4 skal under referanseområdet for at pasienten skal få levaxin. De glemmer her dette med tiden.
Din manglende stigning av TSH kommer muligens fra lavt cortisol, de sier det er en sammenheng.
Ble blodprøven tatt om morgenen eller ettermiddagen? Morgenverdiene på TSH er dobbelt så høye som errermiddag. Hendte meg.
Ft4 på 11 og TSH på 2 og 2,5. Senere målong viste 4,6 på morgenen.
Har du lavt cortisol, får du ingen nytte neste av levaxin fordi cortisol er påkrevd for å nyttiggjøre seg det, og å omvandle det til t3 som er aktivt. T4 er inaktivt, et prohormon. Det fins ingen reseptorer for t4.
Du har fremdeles høy ft3, det kommer av at kroppen kompenserer med å maksimere tilgjengelig thyroideahormon ved å sende ut så mye t3 som mulig, siden det er ca 4 ganger mer aktivt enn t4.
nora
-
10-07-05, 13:50 #9
De siste prøvene jeg tok ble tatt kl. 0900 på fastende hjerte på Balderklinikken. Men jeg hadde vært oppe siden 5.30 siden jeg bor i Tønsberg og måtte ta et tidlig tog for å rekke å være der til 0900. Kan det ha hatt noe å si på kortisol og TSH?
Ved en tidligere prøve ca. 1-2 år siden var TSH oppe i 4,5, men legen tok bare TSH så jeg vet ikke hva de andre verdiene kan ha vært.
Vet dere om legene på Balderklinikken tar hensyn til at FT4 er i nedre halvdel eller følger de referanseverdiene og da spesielt TSH som "vanlige" leger?
-
10-07-05, 18:49 #10
De fleste leger i Norge er ikke klar over dette med nedre halvdel og ft4. Men Balderklinikken tar helheten, de går mere etter symptomer.
En annen sak er det å få en offisiell diagnose som holder for trygdevesenet.
Ang. cortisol-prøve, så vil den forandres veldig mye av stress på veien til labben, (prøven er egentlig for folk som ligger stille og avslappet i sykehussengen) og om man har spist først og om man har med en grinenede unge og om man har stresset på veien .
nora
Svar med sitat
Bokmerker