Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Anonym, foreløbig Gjest

Standard Prøveverdier?

Det sto her et sted før vi ble hacket: Hvor omtrent burde verdiene ligge på TSH, T3 og fritt t4 når man er gravid? Fins det noen saklige artikler jeg kan vise til som endokrinologen min vil ta seriøst?

Jeg er i uke 8 nå, hadde 9,7 på Fritt T4 og 1,3 eller'no i TSh.. T3 så det ut til at de ikke hadde målt av enellerannen grunn.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    60

Standard Re: Prøveverdier?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anonym, foreløbig
    Det sto her et sted før vi ble hacket: Hvor omtrent burde verdiene ligge på TSH, T3 og fritt t4 når man er gravid? Fins det noen saklige artikler jeg kan vise til som endokrinologen min vil ta seriøst?
    Hei og gratulerer! Ja, det var synd med denne hackinga, mye nyttig informasjon har gått tapt. Akkurat nå har jeg ikke verken oversikt over eller tid til å hjelpe deg å lete etter det du etterspørr, men du kan se gjennom disse dokumenta jeg fikk opp i google http://www.google.no/search?hl=no&q=...evels%22&meta= ved å kjøre et søk på pregnancy "thyroid levels". Desverre foreligger mest og best dokumentasjon på engelsk T3 og T4 verdiene dine bør uansett ligge i øvre 1/3 av referanseområde, og dosejusteringene bør finne sted i løpet av 1. trisemester.

Jeg er i uke 8 nå, hadde 9,7 på Fritt T4 og 1,3 eller'no i TSh.. T3 så det ut til at de ikke hadde målt av enellerannen grunn.
    9,7 er ALT FOR LAVT, og jeg tipper du føler deg nokså trett/dårlig i tillegg til at det kan få konsekvenser for ditt ufødte barn. At T3 ikke er målt er desverre snarere regelen enn unntaket blandt leger i Norge. Be om å få se rekvisisjonen før blodprøvene taes og forlang at T3 krysses av om den ikke allerede er det. Ikke gi deg selv om de argumenterer med at det ikke er vanlig/nødvendig - si du SKAL ha den testet også for at de i det hele tatt skal få stikke deg! For mer moralsk støtte kan du sende meg en privatmelding om du vil, så kan vi utveksle tlf.nr.
    En solskinnshistorie?
    No one needs a smile as much as someone who has none left to give. So if you meet someone like that, leave him one of yours.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Jeg satt faktisk tilfeldigvis med denne siden oppe - og her står det om testing av gravide:

Guideline 4. Thyroid Testing of Pregnant Patients

Mounting evidence suggests that hypothyroidism during early pregnancy has a detrimental effect on fetal outcome (fetal wastage and lower infant IQ).

- Pre-pregnancy or first trimester screening for thyroid dysfunction using serum TSH and thyroperoxidase autoantibodies (TPOAb) measurements is important both for detecting mild thyroid insufficiency (TSH >4.0 mIU/L) and for assessing risk for post-partum thyroiditis (elevated TPOAb).

- Initiation of levothyroxine (L-T4) therapy should be considered if the serum TSH level is >4.0 mIU/L in the first trimester of pregnancy.

- A high serum TPOAb concentration during the first trimester is a risk factor for post-partum thyroiditis.

- Serum TSH should be used to assess thyroid status during each trimester when pregnant patients are taking L-T4 therapy, with more frequent measurement if L-T4 dosage is changed.

- Trimester-specific reference intervals should be used when reporting thyroid test values for pregnant patients.

- Total thyroxine (TT4) and triiodothyronine (TT3) measurements may be useful during pregnancy if reliable FT4 measurements are not available, as long as the reference ranges are increased by 1.5-fold relative to non-pregnant ranges.

- Free triiodothyronine (FT3) and free thyroxine (FT4) reference ranges in pregnancy are method-dependent and should be established independently for each method.

- Measurement of serum thyroglobulin (Tg) in differentiated thyroid cancer (DTC) patients during pregnancy should be avoided. Serum Tg rises during normal pregnancy and returns to baseline levels post-partum. This rise is also seen in pregnant DTC patients with remnant normal thyroid or tumor tissue present and is not necessarily a cause for alarm.

ingkri Gjest

Standard

Hei

Gratuelerer ! Før forumet ble hacket var det noen som la ut denne linken. Den sier ikke noe om verdier men understreker at så snart graviditet er påvist er det viktig at man i løpet av første trisemester øker levaxindosen med mellom 30 og 50%. Dette bør følges opp med blodprøver.
    Skal legge ut link til en annen artikkel fra legeforeningstidskriftet når jeg finner URLen http://www.obgyn.net/newsheadlines/w...0040816-21.asp

jeg er selv gravid i 14 uke og har på eget initsiativ økt med 50%. dvs jeg har ikke økt liothyronindosen jeg tar. det er 10 uq pr dag. Endokrinologen jeg går til sier at det er normalt hos både friske og de med lavt stoffskifte at FT4 verdien blir lavere ved blodprøver pga måletekniske forhold ? så derfor blir det litt farlig hvis denne blir for høy (verdi på 17 vill være for høyt sa han ??)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Alder
    52
    Meldinger
    6

Standard Re: Prøveverdier?

Jeg er i uke 8 nå, hadde 9,7 på Fritt T4 og 1,3 eller'no i TSh..
    Ferdig med å være anonym nå som jeg er langt over uke 12, og begynner på uke 18 i dag - tiden går fort Fikk nye prøveresultater i dag: tsh: 0,5 , t3: 4,5 , ft4: 9,5. Jeg lurte på om ikke ft4 var litt lav, men det var visst passe fordi t3 ble regulert via Liothyronin'en jeg tar, ellernoeslikt. Liker i hvert fall tsh'en min myye bedre på 0, 5 enn 1,3

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn