Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
-
26-05-06, 17:54 #1
Trege og raske karbohydrater?
Et eller annet sted (!)
leste jeg at vi bør unngå raske karbohydrater, eks. hvit brødmat og poteter. Korn skal visst være bra for oss (alle). Er det riktig at pasta har raske karbohydrater? Hva med fullkorn makaroni?
I følge deklarasjonen innholder fullkorn makaroni, produsert av AXA, følgende: pr. 100 g:
Energi: 1400kj / 340 kcal
protein: 14 g
karbohydrat: 65 g, hvorav sukkerarter 3 g
fett 2 g, hvorav mettet fett 0.5 g
kostfiber 6 g
natrium 0,005 g
fosfor 240 mg
jern 3.8 mg
magnesium 87 mg
Flott om noen kan forklare dette!
-
25-07-06, 12:51 #2
hei

Jeg lurer på det samme. Selv spiser jeg pasta og makaroni av durumhvete. Har hørt at det skal være litt bedre enn "vanlig" pasta...
-
25-07-06, 20:14 #3
Hei.
Jeg skal spise fullkorns-pasta og brun ris, Er fullkornpasta det samme som m durumhvete?Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
25-07-06, 21:02 #4baremei Gjest
All pasta er laget av durumhvete. Hvitt mel er det uansett.
Nudler og slikt laget av ris e.l. er ikke pasta.
Fullkornspasta er også laget av durumhvete, men er grovere malt og derved hakket sunnere.
-
25-07-06, 23:05 #5
Er all pasta laget av durumhvete? Det visste jeg ikke...
Hvor kan man isåfall få kjøpt fullkornpasta? Noen som vet...?
-
25-07-06, 23:09 #6baremei Gjest
Fullkornspasta er også laget av durumhvete.
De fleste Meny-butikker, har, OBS! har, helsekosten og ofte innvandrersjappene har også.
-
26-07-06, 21:35 #7
Ble usikker på om det er så lurt å spise mye fullkornpasta, ser av innholdsfortegnelsen at 100 gr inneholder 65gr karbohydrater.
I følge Noras referat i dette kostholdsforumet: "Spennende foredrag....." står det:
"Karbohydrater-eneste som gir blodsukkerstigning-økt insulin
Insulin er et veldig styrende hormon
Høyt insulin virker veldig inflammatorisk
Behovet for thyroxins ynker hvis blodsukkeret synker"
Et eller annet sted har det stått hvor mye karbohydrater et måltid bør inneholde, noen som husker? Men det var ikke mye, hovedbudskapet er vel at vi skal være forsiktig med karbisser, både pga at det gir blodsukkerstigning og fordi det ikke er gunstig i fht. vektreduksjon?
-
26-07-06, 21:45 #8
jeg tenker ikke så mye på dette med karbohydrater, men jeg prøver å spise sundt og jeg går ned i vekt. Prøver å spise gorvt brød da, men jeg spiser alle slags grønnsaker og poteter.
-
26-07-06, 22:01 #9baremei Gjest
Mye sunn mat inneholder også karbohydrater. Forskjellen er om de er raske eller trege. De trege er sunne.
Grovt brød inneholder også mye karbohydrater, det samme gjør puffet ris og havre også; hvilken av dem holder deg lengst mett? Havren? Det er nemlig den sunneste.
-
27-07-06, 20:10 #10
Hei.
Kjøpte havre-rundstykker igår, og med rigelig med hvitløks-smør var det kjempegodt!!!Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
Lignende tråder
-
MCT olje - erstatning for raske karbohydrater?
Av marge i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 0Siste melding: 16-06-07, 14:23 -
Karbohydrater
Av Stina i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 20Siste melding: 14-11-06, 20:23 -
de gjør det ikke lett for oss å unngå karbohydrater nei...
Av Lissa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 2Siste melding: 07-11-06, 13:57
Svar med sitat
Bokmerker