Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Tråd: Indremedisiner
-
28-04-05, 14:22 #1Vilde Gjest
Indremedisiner
Hei.
Jeg har nå muligens fått time hos en indremedisiner. Dette fordi jeg føler fastlegen min ikke kan så mye om lavt stoffskifte.
Jeg går jo til psykiater, og hun som skulle ringe en indremedisiner på Haukeland.
Jeg har hatt anoreksi. Kan det har utløst det lave stoffskiftet?
Etter timen, ringte jeg til henne igjen, og spurte om jeg kunne få komme til hos en Stein Frostad. Han er ekspert på spiseforstyrrelser og er også indremedisiner.
Hun hadde tenkt på samme mann, og hadde allerede ringt ham.
Hun skullle ringe igjen i dag eller i morgen.
Er spent.
Jeg er nå ikke plaget med maten, bortsett fra at jeg går sakte ned i vekt, tross det lave stoffskiftet. Mener selv jeg spiser normalt. Om ikke alt er mat, så vil det kalorimessig uansett være nomalt inntak.
I det siste har jeg også drukket enormt mye, og har hyppig vannlating.
Er det større sjanse for at de med lavt stoffskifte kan utvikle diabetes?
Min bestemor hadde det.
Er det noen som vet litt om diabetes? Jeg må ha sjokolade hver dag, og det kan jo ikke være bra.
Jeg får blodsukkerfall, og kan også da hive i meg sjokolade.
Mvh
Vilde
-
28-04-05, 15:05 #2
De har faktisk et forskningsprosjekt ang polyendokrine sykdommer på Haukeland, da inngår diabetesI med autoimmun thyreoditt. (diabetesII er jo noe annet) (ROAS.prosjektet)
Spiseforstyrrelser har så avgjort noe med stoffskiftet å gjøre, mange som har hatt anoreksi får helt avvikende blodprøver (lav TSH ved litt lav FT4, burde vært litt høy TSH). Mange leger har ikke peiling på det. Kanskje denne vet noe, kanskje ikke.
Jeg ville anbefalt å se mere på FT4 og FT3, at de er i øvre halvdel eller tredel, enn på TSH i et sånt tilfelle.
Det er viktig å spise nok, eller så går stoffskiftet på sparebluss--det dannes RT3 istedenfor T3. Det fins mange vitenskapelige publikasjoner om det fenomenet.
nora
-
30-04-05, 20:34 #3
Hei
jeg er ganske fersk når det gjelder lavt stoffskifte. har akkuratt begynt på levaxin..
Når det kommer til diabetes har jeg derimot lang erfaring. Har ei datter på 9 somhar hatt diabetes siden -97. Hvis du har hyppig vannlating fordi du drikker mye, så er jo det ganske naturlig. Men tøtster du unormalt mye kan det være et tegn. Hos diabetikere er det gjerne sånn at de får hyppig vannlating ved høye blodsukker fordi det overflødige sukkeret blir skilt ut i urinen. Altså, de tisser først og tørster etterpå grunnet begynnende uttørring. Diabetes er også en autoimmun sykdom (til en viss grad i likhet med stoffskifte). Kroppens eget immunforsvar gå til angrep på bukspyttkjertelen, og ette en stund vil man utvikle diabetes. Det skjer derimot litt raskere enn ved stoffskiftesykdommer. Diabetes er i stor grad arvelig, og er du usikker så ville jeg bedt legen om å ta et blodsukker (helst fastende). Skulle dette imidlertid være litt over normalen, så kan du be om en Hba1c. Dette er en indikasjon på hvor høyt blodsukker ditt har vært på snitt de tre siste mnd.(det har egentlig noe med opptak å gjøre, men kort fortalt et gj.snitt).
Ved et tilfelle av diabetes vil ikke blodsukkeret synke uten at man får tilført insulin, så sukkerhungeren din må nok refereres til noe annet.
Lene
Svar med sitat
Bokmerker