Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    3

Standard Hashimoto's brenner ut av seg selv uten behandling?

hei alle sammen... er ny her å håpte dere kansje kunne svare på noen spørsmal... jeg fikk oppdaget lavt stoffskiftet etter månder med trøtthet-svimling-kribling-muskelverk osv...
    det jeg lurer på er egentlig åssen dere lever med dette-går det helt greit,eller er det et virkelig ork og alt bare fælt? lurer også på sånnt som sjoldbukskjertelkreft; er vi mer utsatt for dette, ble litt redd egentlig. Legen min påstår at dette er en grei sykdom å ha(visst en må ha noe) er ikke sikker på om ho vet helt hva ho snakker om... Folk med stoffskiftet sykdom har vel like lang levetid som friske sånn i utgangspunktet...?

Håper ikke spørsmåla mine ble altfor dumme...
    Ha en fin kveld videre.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Hei og velkommen til forumet her.

Mitt råd til deg er å lese og spørre alt du kan her og i andre forum. Samtidig ikke bli alt for forskrekket av det du leser. Der finnes mange folk som har det bra med lavt stoffskifte, dem ser du ikke så mye til her.

Når du er medisinert skulle du kunne leve like lenge som alle andre, men lavt stoffskifte er ikke så enkelt som legen din vil ha det.

Så var det det med prøver og verdier og doser:

Start stille og roligt med Levaxinen, ikke gå for 100 microgram på en gang, det kan fort bli for mye i start dose, med mindre legen sier at det er livsnødvendig.

For å sikre at du får nok bør du få tatt disse testene ca 6 uker etter dose endring. Medisinen skal tas etter blodprøven den dagen, ellers kan du få litt for høye verdier.
    Testene du trenger er TSH, FT4 og FT3. Og legg dem ut her til tolkning, desverre er det mange leger som er fornøyde så lenge tallene er akkurat innenfor "normalen", men vi ofte trenger FT3 og FT4 i øverste sjikt.

Uten om det bør du teste jern og B12 da disse ofte blir lave. I tillegg bør du få målt kortisol, da dårlige binyrer blir enda verre ved levaxin/thyroxin behandling.

Dette var det eg kom på her og nå.

Lykke til.

Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    3

Standard tuusen takk for svar...

Jeg begynnte faktisk på 100 microgram med en gang,og økte etter en stund til 150,denne dosen har jeg nå. Kjenner at trettheten hjelper litt,spes på formiddagen. Første prøvene jeg tok viste høyt stoffskiftet,men legen mente vi måtte vente litt siden det bare var 3 1/2 mnd siden jeg fødte(kunne bli noe kluss med stoffskiftet da) Tok prøver igjen ca 4 mnd etter fødsel og fikk disse resultatene:

FT4 (11.0-22.0) 11.3
    S-TSH (0.26-5.00) 0.02

Så da jeg tok prøver igjen ca 5 mnd etter fødsel, var verdiene mine disse:

FT4 (11.0-22.0) 5.0
    S-TSH (0.26-5.00) 65.56

Nå er de visst sakte men sikkert gått litt opp sa legen etter forrige prøve,men har ikke tallene her.

B-12`en min er forresten helt fin.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Post partum tyreoditt
    Gravide og barselkvinner kan få alle mulige typer av skjoldbruskkjertelsykdommer. Men en helt spesiell form for betennelse i skjoldbruskkjertelen (post partum tyreoditt) er den vanligste, og rammer bare i perioden etter en fødsel. Det som skiller post partum tyreoditt fra andre typer tyreoditter, er at den har to stadier. I det første stadiet har man forhøyet stoffskifte, og dette varer gjerne i 1 - 2 måneder. Så går man over til et stadium hvor stoffskiftet er lavt. Denne formen er særpreget ved at man har ekstremt høye verdier av det antistoffet som kalles Tpo-antistoff.

Denne hentet jeg her : http://www.helsenytt.no/artikler/skjoldbruskkjertel.htm
    Har du målt anti TPO eller på annen måte fått diagnostisert hva slags stoffskiftesykdom du har ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Post partum tyreoiditt går hos 60-70% tilbake igjen av seg selv - så hvis det er det du har, kan det kanskje tenkes at du snart blir frisk og kan slutte med medisiner...?

Hvordan jeg lever med min nyoppdagete hypotyreose kan du forresten lese litt om i loggboken min. ;)

Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    3

Standard Takk for alle svar...

har tatt en prøve av Anti-TPO der det står under resultat; 2539*
    så har legen skrevet at jeg sannsynligvis har en betennelse av min thyroidea-kjertel på halsen,men at den vil brenne ut av seg selv uten behandling.... Hashimoto thyreoiditt.....

Lignende tråder

1. Årsak til lavt stoffskifte uten antistoffer, etter behandling med Lithium ?
    Av Enilaim i forumet Lavt stoffskifte av legemidler
    Svar: 10
    Siste melding: 09-05-15, 08:07
  2. Hashimoto’s påvirker livskvalitet selv om funksjon i skjoldbruskkjertelen er normal
    Av nora i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-11, 16:38
  3. Prøver å bli gravid. Hashimoto's. Balansere immunforsvaret selv?
    Av Iskaffe i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 3
    Siste melding: 21-01-11, 12:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn