Viser søkeresultater 1 til 7 av 7

Tråd: Nyoperert..

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    101

Standard Nyoperert..

Hei!
    Jeg er ikke ny på forumet men ny under denne sjangeren "lavt stoffskifte". For det er vel det man får når man har fjerna hele skjoldkjertelen??
    Dette gjorde jeg på torsdag så jeg er ganske ny i gamet...
    Jeg ser at folk her snakker en del om ulike typer mat som tas i frobindelse med Levaxin. Dette vet jeg nada om.. Kan noen forklare? Hva bør jeg unngå sammen med medisinen. Jeg tar medisinen på morningen. Jeg har og veldig dårlig nattesøvn. Er litt usikker på om det er på grunn av operasjonssåret eller om det kommer av stoffskiftet. Er liksom ikke trøtt.... Slitsomt.
    Har noen her peiling på hvor lang tid det tar før man merker virkningen av Levaxin-tablettene? jeg tok min første dose på lørdag. Legen har foreskrevet en dose på 150 mcg om dagen. Er dette en stor eller liten dose?
    Jeg skal tilbake på kontroll, men det er liksom noen dager til og jeg vil vite nå!
    Vel, om noen gidder forbarme seg over meg så blir jeg veldig takknemlig!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei Hege.
    Vi har jo "tasta" før. Håper det er bra med deg.
    Det er jo lettest å unngå matpåvirkning hvis du tar dosen om morgenen. Da kan du jo bare ta et glass vann og drøye litt før du begynner med gaffelen.
    Det sies calsiumholdig mat nedsetter opptaket av Thyroxin. Også syrenøytraliserende produkter. Men østrogener har også innvirkning, så da må du ta de om kvelden.
    Du vil merke virkningen av Thyroxinen i røkk og napp, men egentlig går det ganske gradvis. Etter 3uker er dejodinasen kommet så langt at T3 begynner å komme, men det tar laaang tid før cellene venner seg til det økede stoffskiftet.
    Det vil nok virke som det går litt opp og ned noen mnd. er jeg redd.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    101

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Hei Hege.
    Etter 3uker er dejodinasen kommet så langt at T3 begynner å komme, men det tar laaang tid før cellene venner seg til det økede stoffskiftet.
    Det vil nok virke som det går litt opp og ned noen mnd. er jeg redd.
    Hva betyr DEJODINASEN???

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Oj - det er stort.
    Jeg skal prøve å forklare litt, men det blir en forkortet versjon. Håper jeg får med det vikrtigste.

Det er navnet på en prosess som foregår hele tiden i kroppen og som forandrer hormoner slik at de rette cellene kan bruke dem.
    Vi sier at det produseres stoffskiftehormoner i skjodbruskkjertelen, men et er egentlig forstadiet som produseres. Hormonet har i den formen 4 jodatomer bundet til seg og danner et helt molekyl (kalles derfor T4). Dette kjøres på "lager" (det binder seg til proteinet Albumin). Så begynner prosessen som kalles De-jodinasen. Og at det slutter på -asen, betyr at prosessen styres av enzymer (oppløsningsstoffer). Når det har vært på lager en 2-3 uker, frigjør det seg fra albuminet. Det heter nå "fritt T4". Enzymene fjerner så ett jodatom, og det er bare 3 igjen. Da kalles det T3. Dette binder seg på nytt til albumin, men bare for en kort periode denne gangen. Når det frigjøres derfra heter det fritt T3 og er det egentlige stoffskiftehormonet. Dette har nå fått evnen til å trenge inn i cellene og åpne for oxygenet, og først da starter forbrenningen.

Det er intressant å spørre hvor for bivirkningssymtomene oppstår, og svaret vet vel ingen. Likevel vil jeg kaste fram den teorien at de behøver jo ikke komme fra forbrenningen ?
    De-jodinasen fortsetter jo å fjerne en og en jodatom til det ikke er fler igjen. Og hver gang dannes et nytt hormon som gjør ett eller annet i kroppen som ikke nødvendigvis har direkte med forbrenningen å gjøre.
    Bivirkninger kan vel også oppstå her ?
    Det går jo an å spekulere her, for her er oversikten mangelfull for å si det mildt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    101

Standard

Hei n`Finn!
    Takk for svaret! Tror jeg skjønner det litt.....
    Men bare i forhold til doseringen min 150 mcg om dagen. Er dette en normal dose eller?
    Har igrunnen tenkt at jeg fikk veldig lite informasjon etter operasjonen på sykehuset....

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ja - i den grad noe kan sies å være normalt da.
    Det er mer korrekt å si at 150µG/dag er mitt på treet.
    Det er få som i din situasjon trenger under 125 og også få som har over 175 - men de finnes og du kan jo være en av dem.
    Men det et sted må man jo begynne, og da er 150 greitt.

Infoen man får er desverre alt for dårlig, men man har heldigvis internett da. Dette er jo et veldig omfattende område å informere om, og det er sikkert vurdert som for tidkrevende.
    Dessuten er pasienter som ikke vet så mye enklere å ha med å gjøre. Dem stiller ikke så vanskelige spørsmål. (nå var jeg stygg)
    Min erfaring er at man mer enn villig besvarer spørsmål, men da må man jo vite litt da.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    101

Standard

Enig med deg at pasienter som ikke stiller så mange spm er lettere å ha med å gjøre.....
    tror ikke jeg er helt i den kategorien men...
    Jeg har ihvertfall tenkt å skrive ned alt jeg lurer på til kontrolltimen min. Det dukker jo hele tiden opp nye spm, og desverre glemmer jeg dem alt for lett...
    Men som du sier, så takk og pris for internett! Her har jeg vel funnet det jeg vet om stoffskiftet!
    Var veldig takknemlig for alt som stod av innleg i det gamle forumet. Fy dere hackere!!! :evil:

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn