Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
11-09-05, 14:20 #1Kirsten Gjest
hjææælp! Hallusinasjoner!!
Har flere morninger nå våknet i samme rare drømmen eller en eller annen "rar" tilstand. Fullstendig bortreist, tung og forvirret. Når jeg åpner øynene ser jeg noe som kryper over taket, noe som ligner edderkopper
Det følger heldigvis ingen redsel eller angst med, bare helt rart...
Nå lurer jeg på om jeg har hallusinasjoner
Skrekk og gru!!!
Tar av medisiner Levaxin (250 mikrogram pr. uke), Nobligan, Somadril, Sarotex og Imovane. Pluss en del vitaminer og aloe vera juice.
Har ikke drukket noe alkoholholdig på 1 år.
Noen som har opplevd noe lignende???
Fikk noe lignende mange år tilbake da jeg var på en antibiotikakur.
Kirsten
-
11-09-05, 16:45 #2
Du tar en del ganske heavy medisin, Kirsten...! Og opptil flere av dem har hver for seg hallusinasjoner som mulige (men sjeldne) bivirkninger (Nobligan, Sarotex, Imovane).
Flere av disse medisinene har omtrent samme virkninger også - hvorfor tar du flere typer samtidig, egentlig...? Og et par av disse medisinene er vanedannende (Imovane, Somadril og til dels Nobligan) - jeg håper for eksempel at du ikke har tatt Imovane eller Somadril mer enn i en kort periode...?
Jeg synes du burde ta opp det som har skjedd med legen din (både de rare drømmene og disse "synene" du har hatt), og så synes jeg dere sammen skal revurdere medisineringen din - og kanskje prøve å fjerne et par av disse medikamentene...? (Men - NB! - du må ikke bare slutte brått med noen av dem på egen hånd!)
Du kan lese mer på www.felleskatalogen.no - skriv inn navnene på legemidlene i Søk-feltet.
-
11-09-05, 21:48 #3Kirsten Gjest
Hei og takk for svar Kris!
Må ta både Somadril og Nobligan for å fungere i det hele tatt... Når jeg periodevis går ned på dosene ender det alltid med betennelser, herpesutslett og låsninger i rygg, nakke og hofter. Har slitasjegikt og fm.
Sarotex tar jeg på kvelden, da slipper jeg oppvåkning av smerter på natten. Før sovnet jeg på Sarotex og sov i flere timer, men det gjør jeg ikke lenger.
Har også i perioder på flere måneder kuttet ut Sarotex, men da våkner jeg med så sterke smerter at jeg må ta både Somadril og Nobligan for å i det hele tatt å stå opp.
Imovane har jeg dessverre brukt over lang tid, og når jeg kutter ut den får jeg faktisk ikke blund på øynene.
Tar ikke Nobligan og Somadril på kvelden.
Er mildt sagt fortvilet :( over alt jeg må putte i meg for å fungere noenlunde!!
Har i over 3 år hatt en vanskelig situasjon med bl.a mange dødsfall og alvorlig sykdom i nær familie. Etter at jeg i flere døgn våket over far min og var aleine med han da han døde har jeg ikke klart å sovne uten å ta noe å sove på, til tross for at jeg er sliten og trett hele tiden
Har prøvd det meste av alternativ behandling, men hittil har det ikke slått ut i bedring. Håper jo hele tiden da at jeg skal klare nedtrapping og kutte ut noe av tablettene.....
Og selvsagt håper jeg å bli bedre når jeg får mer orden på medisineringen av hypothyreosen.
Indremedisineren har fremdeles ikke fått henvisningen som jeg i 5 uker har mast på at legen min skal sende. Og til rehabilitering/smerteteamet på sykehuset ba jeg om henvisning i mai. Var hos henne sist fredag, da innrømte hun at hun hadde glemt av henvisningene og at hun nå satt seg til å skrive de....
Kommer til å ta dette opp videre med både trygdekontoret og aetat.
Uff - dette blei visst bare elendigheta..., skal prøve å vinkle ting litt mer positivt neste gang jeg skriver noe....
-
11-09-05, 23:15 #4
Forstår deg godt jeg Kirsten. Føler vi er litt i samme situasjon. Iallefall når det gjelder medisin og søvn. Jeg spiser også en skikkelig coctail for å få sovne, men jeg blåser i det. Leser bivirkningene og sliter litt når det står vektøkning og ødem, men birvirkningen av mangel på søvn natt etter natt er mye mye verre etter mitt skjønn. Vet ikke hvor gammel du er. Jeg er snart 50. Hadde jeg vært 20 hadde jeg kanskje prøvd å komme ut av det, men jeg har det mye bedre med søvn+medisin enn mangel på søvn minus medisin. Har ikke hatt hallusinasjoner da, men hvis disse ikke er skremmende så er det vel ikke så ille??
Jeg spiser også Sarotex/Tolvon (skifter for at virkningen skal holde seg). De skal være med på å gjøre søvnen dypere. Det er jo egentilig anti-depressiva, men jeg er ikke depressiv pr definisjon, men disse hjelper når jeg først får sovne. For å få til det må jeg i tillegg ta Melatonin, skifter mellom Imovane og Apodorm. Har også vært bort i Flunipan og Stilnoct, men de er borte nå. Tidligere Rohypnol. Jeg tar gjerne et glass vin om kvelden. Det roer også. Dette høres sikkert helt fælt ut for mange av dere, men hvis dere ikke har slitt med søvproblemer, så kan dere umulig forstå hvor jævlig det er.
Jeg fortsetter: Vallergan, Nozinan, Phenargan. Jeg tar ikke alt dette på en og samme kveld, men jeg skifter. Mixer litt. Tar gjerne 1/4 der jeg skal ta en hel. På denne måten får jeg det til å gå rimelig bra. Bortsett fra at etter hypothyreose er jeg "død" til langt ut på dagen. Og det er ikke pga medisinen. For jeg har holdt det gående slik i mange mange år nå. Og alle blodprøver viser at både lever og nyrer er fine. Så jeg orker bare ikke flere år der jeg vrir meg i sengen og ser på klokken og vet at neste dag blir pyton. Nå er jeg ikke på jobb slik som før, men jeg vil ha det ok allikevel.
Dette var bare noen - forhåpentligvis - "vi er i samme båt"-trøst.
Jeg kontrollerer inntaket mitt, legen ser det og stoler på meg, så ingen flere søvnløse netter her nei. Det er jeg ferdig med. Hender jeg våkner pga kroppsverken. Da tar jeg smertestillende og det går som oftest bra.
Klem til deg Kirsten. Jeg er heldig om slipper å ta noe på dagtid.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
12-09-05, 11:38 #5
Tar sarotex selv. enten en hel eller en havl 5mg-tablett.
Det at man ser ting i veggen har hendt meg ved sykdom som infeksjoner. (nyrebekkenbetennelse)
Svar med sitat
Bokmerker